Page 70 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 70

UZMAN                      ‘‹yi Gidiyoruz’ Derken Ya Rakipler
                                           Bizden Çok Daha ‹yi Gidiyorsa?


                                     ‹  flletmeler genelde, durup durur-  yapaca¤›m, belki de yapmayaca¤›m;
                                        ken strateji gelifltirmezler, çünkü
                                                                         nas›l yapaca¤›m, kimin için, kiminle,
                                        gerek görmezler. Zira, belirli ürün
                                                                         ne zaman, nerede yapaca¤›m?’ gibi
                                        ya da hizmetleri vard›r; ya kendi-
                                      leri üretir ve/ya satar, ya da baflka-  sorulara güçlü yan›tlar aray›fl›n› tetik-
                                                                         ler. Özünde zihnimizi açmaya ve ö¤-
                                      s›n›n üretti¤ini ticari bir iflletme ola-  renmeye bafllad›¤›m›z, ayd›nlanma
                                      rak pazara sunar; yo¤unluklu olarak,  sürecidir. Hayatta kalma mücadelemi-
                                      en iyi bilinen do¤rudan ‘sat›fl’ yön-  zi ne flekilde yapaca¤›m›z› düflünür-
                                      temini kullan›r.                   ken aflamal›dan ziyade, ‘dönüflüm
                                      fiartlar elveriflli geliflir, sat›fllar artar-  stratejileri’ gelifltiririz.
                                      sa; yeni eleman al›r, ofisini büyütür,  Etkili ‘Dönüflüm stratejileri’, bilgi,
                                      depo kiralar, hatta operasyonlar›n›  gözlem ve do¤ru yorumlama beceri-
                                      yönetmek için teknolojik altyap› bile  leriyle beslenir. ‹fle öncelikle hükü-
                                      kurarlar. Amaç daha çok satmakt›r.   met politikalar›n›, piyasa düzenleme-
                                      Gel gelelim, çevre flartlar› (ekonomik,  lerini, enflasyon, faiz, kur oranlar›n›,
                                      politik, toplumsal, gibi) de¤iflebilir,  toplumsal trendleri, teknolojik ortam›
                                      talep daralmas› ya da krizler yaflana-  vs. takip etmekle bafllanabilir.  Ard›n-
           IfiIK DEL‹ORMAN             bilir, rekabet k›z›flabilir. Belki de da-  dan, ‘Evet ürünüm var da müflteri bu
           AYDIN                      ha bile kaliteli ürünler sunan, hatta  ürünü mü istiyor? hangi bedeli öde-
                                      daha avantajl› fiyatlar vaad eden  meye haz›r, nereden almay› tercih
           isikaydin@novida.com.tr    baflka iflletmeler ortaya ç›kabilir. Ve  ediyor?’ türü sorgulamalara girmek
                                      dahi, müflteriler di¤er firmalar›n ürün-  yerinde olabilir. ‘Peki rakipler ne su-
                                      lerini tercih etmeye bile bafllayabilir.  nuyor? Neyi daha iyi yap›yor? Bize
           Çinli Komutan              K›saca ifller her zaman arzu edildi¤i  nerelerde f›rsatlar oluflabilir?’ gibi so-
                                      gibi geliflmeyebilir.               rular›n yan›tlar› aranabilir. Ürünlerin
          Sun Tzu kaleme              Her iflletme, mutlaka ifllerini ara s›ra  hangi kanallardan, hangi iflortakl›kla-
                                      da olsa ufak ad›mlarla da olsa gelifl-  r›yla, müflteriye ne rahatl›kla erifltiril-
            ald›¤› ‘Savafl             tirmekte, yoksa yaflamas› mümkün    di¤ine bak›labilir. Hemen akabinde,
              Sanat›’nda              de¤il. Ürün kalitesini art›rma, daha  yönetim ve operasyona kadar kendi
                                      yetkin eleman alma, iflleri teknoloji  yetkinlik ve sundu¤umuz de¤eri ma-
              flöyle der:              deste¤i ile yapma, finansman› daha  saya yat›rmakta büyük fayda olur.
                                      yak›n takip etme, operasyonu iyilefl-  ‹fl, ortaya ç›kan resimden, en do¤ru
          “Kumandanlar›n              tirme, kapasite art›rma, web sitesi  ç›kar›mlarda bulunup, seçenekler ge-
                en iyisi,             oluflturma çabalar›, hepsi birer iflleri  lifltirmek ve bizi amaca götürecek en
                                                                         etkili seçimleri yaparak, kararl›l›kla
                                      iyilefltirme giriflimi. Di¤er ad›yla, ‘afla-
            onlarca savafl             mal› strateji’ler.                 yola koyulmaya kald›. Art›k ‘farkl› ne
                                      ‹flletmenin çabalar›, müflterilerini  yapabiliriz? Ya da mevcudu nas›l iyi-
           kazanan de¤il,             memnun edecek ürün ya da hizmeti,  lefltirebiliriz’in yan›tlar›n› bulmufl ol-
                                      rakiplerden daha iyi özellikler ya da  mam›z gerek.
           kazanmak için              kaliteyle, uygun fiyat ya da mecradan  Yaln›z dikkat; amac›m›z›n ‘büyüyen
            hiç savaflmak              ulaflt›rmada yeterli olam›yorsa; rakip-  pastadan pay almak m›, yeni girilen
                                      lere gün do¤du demektir. Aflamal›   pazarda tutunmak m›, pazar pay›n›
             durumunda                stratejiler, k›s›tl› kalacakt›r. Ay ve ay  korumak m›, karl›l›¤› koruyabilmek
                                      düflen sat›fl grafikleri, artan maliyet-  mi?’ oldu¤una göre stratejilerimiz
           kalmayand›r.”              ler, tahsilatlarda s›k›nt›lar, alt›ndan  farkl›l›k gösterecektir.
                                      kalk›lamayan kredi borçlar› vb. üst  Çinli Komutan Sun Tzu taraf›ndan ka-
                                      üste binmeye bafllad› m›; hele buna  leme al›nm›fl, önemli askeri strateji
                                      çal›flanlar›n huzursuzluklar› da eklen-  incelemelerinden say›lan ‘Savafl Sa-
                                      di mi; yöneticilerin önünde sadece iki  nat›’nda flöyle der: “Düflmana diz
                                      seçenek kal›r:                     çöktürmenin en az iyi yolu, askeri ha-
                                      ● ‹çine kapan, küçül, oyundan düfl ve  rekatt›r; biraz daha iyisi, strateji ile
                                      belki de yok ol; ya da             düflman›n iflbirliklerini bozmakt›r; en
                                      ●  Silkelen, aya¤a kalk ve de¤iflimi  iyi yolu ise düflman›n stratejisini alt
                                      bafllat. Dinlemeye baflla (zarar›n ne-  edecek stratejiyle karfl›l›k vermektir.
                                      resinden dönsek kard›r). Sesleri, sin-  Kumandanlar›n en iyisi, onlarca sa-
                                      yalleri bir an önce okumaya baflla.   vafl kazanan de¤il, kazanmak için hiç
                                      De¤iflim gereksinimi, ‘güçlü strate-  savaflmak durumunda kalmayand›r.”
                                      ji’ler gelifltirmeyi gerekli k›lar. Özelefl-  Stratejik yön ve yol haritas› olufltur-
                                      tiri, sorgulama ve aray›flla bafllar. ‘Ne  mak, çok boyutlu ve derin bir konu.
          70 KobiEfor Ekim 2011
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75