Page 26 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 26
UZMAN ‹malat Sanayisinde Düflük Karl›l›k
Dönemi ve Yap›lmas› Gerekenler
D eloitte’un 26 Eylül tarihli “‹ma- larda baflar›l› olabilmek için kurumsal-
lat Sanayinde Yap›sal Dönüflüm
laflman›n flart oldu¤unu bir kez daha
ve Dan›flmanl›k fiirketi: Perfor-
‹flletmelerin karl›l›klar›n›n düflmesinde
mans Analizine Dayal› Bir De¤erlendir- vurgulamak isterim.
me” raporunda Türkiye’deki imalat sa- iç ve d›fl pazarlarda daralma ve ac›ma-
nayisinde bask›n olan sektörlerin kar- s›z rekabet elbette çok önemli ancak
l›l›¤› düflüyor. Raporda, ‹SO’nun 1000 teknolojisini yenilemeyen Ar-Ge ve
büyük flirketi s›ralamas›nda yer alan, inovasyona yönelmeyen iflletmelerin iç
demir çelik, ilaç ve medikal, demir d›- ve d›fl pazarlarda rekabet güçlerinin
fl› metaller, ka¤›t, elektrikli ekipman- zay›flayaca¤›n› ve düflük karlara mah-
lar, kimyevi maddeler, elektrikli ev kum olaca¤›n› hat›rlatmak isterim.
aletleri, metal ürünler, elektronik, mo- Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan’›n ön-
bilya, elyaf-iplik, otomotiv ve yan sa- cülü¤ünü yapt›¤›, “‹hracat odakl› üre-
nayi, endüstriyel g›da imalat›, plastik, tim stratejisi” modeli ihracat›m›z›n yer-
haz›r giyim, tar›m ürünleri alanlar›nda li ürünlerin desteklendi¤i katmade¤er-
üretim yapan flirketler incelenmifl. Ra- li üretim odakl› model, y›llard›r savu-
pora göre; küresel geliflmeler birçok nageldi¤imiz modeldir.
aç›dan imalat sanayisini etkiliyor. Ra- Baflbakan›m›z say›n Recep Tayyip Er-
H‹LM‹ DEVEL‹ porun özünde “‹malat sanayinde karl›- do¤an imzal› 06.09.2011 Tarih ve
hilmideveli@kobi-efor.com.tr l›k düflüyor, yap›sal dönüflüme ayak 28046 Say›l› Resmi Gazete’de yay›m-
uyduranlar›n ihracat› art›yor.” lanarak yürürlü¤e giren “Kamu Al›mla-
“Bir ülkenin imalat sektöründeki reka- r›nda Türkiye’de Üretilen Ürünlerin
betçili¤i, o ülkenin uzun vadeli ekono- Özendirilmesi” hakk›ndaki Baflbakan-
Yüksek mik baflar›s› ve büyümesi üzerinde l›k Genelgesi’ni y›llard›r KOB‹’lerin
kuflkusuz büyük önem tafl›r. Güçlü bir bekledi¤i rekabette haks›zl›klar›n or-
teknolojilerin imalat sektörü, araflt›rma ve gelifltir- tadan kald›ran do¤ru ve yerinde bir
menin maliyetini karfl›layarak, teknolo- karar olarak görüyorum. KOB‹’leri
varoldu¤u do¤rudan jik ilerlemeyi zorlar ve kalifiye iflçi ile destekleyici ‘Strateji Eylem Plan›’nda
bilim adam› ihtiyac›ndaki büyümeyi öngörülen bir dizi kararlar ka¤›t üze-
yat›r›mlarla yönlendirerek büyümeyi sa¤lar ve o rinde kalmadan uygulamaya geçiril-
ülkenin entelektüel sermayesini ve ye- melidir. ‹hracatta görülen art›fl, Mer-
katmade¤erli nilikçili¤ini art›r›r” de¤erlendirmesiyle kez Bankas› taraf›ndan düzenlenen ve
imalat sektöründe olmas› gerekenleri Eylül ay› “imalat sanayinde kapasite
ürünlerin s›ralam›fl. kullan›m oran›” verilerinde, geçen y›l
‹flletmelerde “Yap›sal dönüflüm”ün Eylül ay›nda yüzde 73.5 olan kapasite
üretilece¤i, istihdam önemini ve gereklili¤ini gerek derginiz kullan›m oran›, 2011 y›l› Eylül ay›nda
KobiEfor gerekse kiflisel olarak yaz›la- yüzde 76.2 olarak kapasite kullan›-
yaratacak do¤rudan r›mda kat›ld›¤›m tüm toplant›larda di- m›nda art›fllar olumlu geliflmeler ola-
le getiriyoruz. ABD ve AB Euro Bölge- rak görülmelidir.
yat›r›mlar›n gelmesi si ülkelerinde yaflan›lmakta olan borç- Sonuç olarak yüksek teknolojilerin va-
lanma krizi etkileri giderek etkili olma- roldu¤u do¤rudan yat›r›mlarla katma-
gerekiyor. ABD ve ya bafllad›. Hükümetlerin sorunlar› de¤erli ürünlerin üretilece¤i, istihdam
aflabilmek için ald›klar› kararlar nede- yaratacak do¤rudan yat›r›mlar›n gel-
AB Euro bölgesinde niyle buralarda yaflan›lan pazar daral- mesi gerekiyor. ABD ve AB Euro böl-
mas› rekabeti daha da zorlaflt›r›yor. gesinde yaflanan krizleri Türkiye f›rsa-
yaflanan krizleri Büyük ve orta boy iflletmelerin sürdü- ta dönüfltürecek politikalar gelifltirme-
rülebilir rekabette daha güçlü olabil- li. Hükümetimiz bu ba¤lamda iflletme-
Türkiye, f›rsata meleri için (finansman zorluklar›n› gö- lerimizi ve yerli, yabanc› yat›r›mc›lar›
zard› etmeden) yap›sal dönüflüm ko- yönlendirici olmal›. ‹hracatta ithalata
dönüfltürecek nusunda hiçbir mazeretlerinin olmad›- dayal› model yerine ara mal üretimi-
¤›n› tekrar hat›rlatmakta yarar görüyo- nin ülkemizde üretilerek katmade¤eri
politikalar rum. Yap›sal dönüflümü iki bafll›kta ir- artt›rarak üretilen ürünlerin ihracat›
delersek birincisi; kurumsal di¤eri; desteklenecek model benimsenerek
gelifltirmeli. üretim sürecidir. Büyük flirketler elbet- gerekli destek politikalar› devreye so-
te kurumsallaflma sürecini geride b›- kulmal›d›r. ‹flletmelerimiz de bir yan-
rakm›fllard›r. Burada söz konusu olan dan yap›sal dönüflümü gerçeklefltirir-
“aile flirketlerinde” iyi yönetiflim esas- ken di¤er yandan küresel ekonomi-
lar›n›n uyguland›¤› kurumsallaflman›n nin getirdi¤i ve getirece¤i süreçleri ya-
gerçeklefltirilmesidir. ‹flletmelerin yerli k›ndan izleyerek Ar-Ge ve inovasyona
veya yabanc› ortakl›¤›, stratejik iflbirli- odakl› katmade¤erli ürünlerin üretimi-
¤i, ifl ortakl›¤›, yerli ve yabanc› kuru- ni ve ihracat›n› gerçeklefltirebilecek
lufllardan finansman temini gibi alan- stratejileri uygulamaya koymal›lar.
26 KobiEfor Ekim 2011