Page 26 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 26

UZMAN                      ‹malat Sanayisinde Düflük Karl›l›k
                                          Dönemi ve Yap›lmas› Gerekenler

                                     D     eloitte’un 26 Eylül  tarihli  “‹ma-  larda baflar›l› olabilmek için kurumsal-
                                           lat Sanayinde Yap›sal Dönüflüm
                                                                         laflman›n flart oldu¤unu bir kez daha
                                           ve Dan›flmanl›k fiirketi: Perfor-
                                                                         ‹flletmelerin karl›l›klar›n›n düflmesinde
                                      mans Analizine Dayal› Bir De¤erlendir-  vurgulamak isterim.
                                      me” raporunda Türkiye’deki imalat sa-  iç ve d›fl pazarlarda daralma ve ac›ma-
                                      nayisinde bask›n olan sektörlerin kar-  s›z rekabet elbette çok önemli ancak
                                      l›l›¤› düflüyor. Raporda, ‹SO’nun 1000  teknolojisini yenilemeyen Ar-Ge ve
                                      büyük flirketi s›ralamas›nda yer alan,  inovasyona yönelmeyen iflletmelerin iç
                                      demir çelik, ilaç ve medikal, demir d›-  ve d›fl pazarlarda rekabet güçlerinin
                                      fl› metaller, ka¤›t, elektrikli ekipman-  zay›flayaca¤›n› ve düflük karlara mah-
                                      lar, kimyevi maddeler, elektrikli ev  kum olaca¤›n› hat›rlatmak isterim.
                                      aletleri, metal ürünler, elektronik, mo-  Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan’›n ön-
                                      bilya, elyaf-iplik, otomotiv ve yan sa-  cülü¤ünü yapt›¤›, “‹hracat odakl› üre-
                                      nayi, endüstriyel g›da imalat›, plastik,  tim stratejisi” modeli ihracat›m›z›n yer-
                                      haz›r giyim, tar›m ürünleri alanlar›nda  li ürünlerin desteklendi¤i katmade¤er-
                                      üretim yapan flirketler incelenmifl. Ra-  li üretim odakl› model, y›llard›r savu-
                                      pora göre; küresel geliflmeler birçok  nageldi¤imiz modeldir.
                                      aç›dan imalat sanayisini etkiliyor. Ra-  Baflbakan›m›z say›n Recep Tayyip Er-
           H‹LM‹ DEVEL‹               porun özünde “‹malat sanayinde karl›-  do¤an imzal› 06.09.2011 Tarih ve
           hilmideveli@kobi-efor.com.tr  l›k düflüyor, yap›sal dönüflüme ayak  28046 Say›l› Resmi Gazete’de yay›m-
                                      uyduranlar›n ihracat› art›yor.”     lanarak yürürlü¤e giren “Kamu Al›mla-
                                      “Bir ülkenin imalat sektöründeki reka-  r›nda Türkiye’de Üretilen Ürünlerin
                                      betçili¤i, o ülkenin uzun vadeli ekono-  Özendirilmesi” hakk›ndaki Baflbakan-
               Yüksek                 mik baflar›s› ve büyümesi üzerinde  l›k Genelgesi’ni y›llard›r KOB‹’lerin
                                      kuflkusuz büyük önem tafl›r. Güçlü bir  bekledi¤i rekabette haks›zl›klar›n or-
           teknolojilerin             imalat sektörü, araflt›rma ve gelifltir-  tadan kald›ran do¤ru ve yerinde bir
                                      menin maliyetini karfl›layarak, teknolo-  karar olarak görüyorum. KOB‹’leri
      varoldu¤u do¤rudan              jik ilerlemeyi zorlar ve kalifiye iflçi ile  destekleyici ‘Strateji Eylem Plan›’nda
                                      bilim adam› ihtiyac›ndaki büyümeyi  öngörülen bir dizi kararlar ka¤›t üze-
            yat›r›mlarla              yönlendirerek büyümeyi sa¤lar ve o  rinde kalmadan uygulamaya geçiril-
                                      ülkenin entelektüel sermayesini ve ye-  melidir. ‹hracatta görülen art›fl, Mer-
           katmade¤erli               nilikçili¤ini art›r›r” de¤erlendirmesiyle  kez Bankas› taraf›ndan düzenlenen ve
                                      imalat sektöründe olmas› gerekenleri  Eylül ay› “imalat sanayinde kapasite
              ürünlerin               s›ralam›fl.                         kullan›m oran›” verilerinde, geçen y›l
                                      ‹flletmelerde “Yap›sal dönüflüm”ün   Eylül ay›nda yüzde 73.5 olan kapasite
      üretilece¤i, istihdam           önemini ve gereklili¤ini gerek derginiz  kullan›m oran›, 2011 y›l› Eylül ay›nda
                                      KobiEfor gerekse kiflisel olarak yaz›la-  yüzde 76.2 olarak kapasite kullan›-
      yaratacak do¤rudan              r›mda kat›ld›¤›m tüm toplant›larda di-  m›nda art›fllar olumlu geliflmeler ola-
                                      le getiriyoruz. ABD ve AB Euro Bölge-  rak görülmelidir.
      yat›r›mlar›n gelmesi            si ülkelerinde yaflan›lmakta olan borç-  Sonuç olarak yüksek teknolojilerin va-
                                      lanma krizi etkileri giderek etkili olma-  roldu¤u do¤rudan yat›r›mlarla katma-
       gerekiyor. ABD ve              ya bafllad›. Hükümetlerin sorunlar›  de¤erli ürünlerin üretilece¤i, istihdam
                                      aflabilmek için ald›klar› kararlar nede-  yaratacak do¤rudan yat›r›mlar›n gel-
      AB Euro bölgesinde              niyle buralarda yaflan›lan pazar daral-  mesi gerekiyor. ABD ve AB Euro böl-
                                      mas› rekabeti daha da zorlaflt›r›yor.  gesinde yaflanan krizleri Türkiye f›rsa-
         yaflanan krizleri             Büyük ve orta boy iflletmelerin sürdü-  ta dönüfltürecek politikalar gelifltirme-
                                      rülebilir rekabette daha güçlü olabil-  li. Hükümetimiz bu ba¤lamda iflletme-
         Türkiye, f›rsata             meleri için (finansman zorluklar›n› gö-  lerimizi ve yerli, yabanc› yat›r›mc›lar›
                                      zard› etmeden) yap›sal dönüflüm ko-  yönlendirici olmal›. ‹hracatta ithalata
          dönüfltürecek                nusunda hiçbir mazeretlerinin olmad›-  dayal› model yerine ara mal üretimi-
                                      ¤›n› tekrar hat›rlatmakta yarar görüyo-  nin ülkemizde üretilerek katmade¤eri
             politikalar              rum. Yap›sal dönüflümü iki bafll›kta ir-  artt›rarak üretilen ürünlerin ihracat›
                                      delersek birincisi; kurumsal di¤eri;  desteklenecek model benimsenerek
           gelifltirmeli.              üretim sürecidir. Büyük flirketler elbet-  gerekli destek politikalar› devreye so-
                                      te kurumsallaflma sürecini geride b›-  kulmal›d›r. ‹flletmelerimiz de bir yan-
                                      rakm›fllard›r. Burada söz konusu olan  dan yap›sal dönüflümü  gerçeklefltirir-
                                      “aile flirketlerinde” iyi yönetiflim esas-  ken di¤er yandan  küresel ekonomi-
                                      lar›n›n uyguland›¤› kurumsallaflman›n  nin getirdi¤i ve getirece¤i süreçleri ya-
                                      gerçeklefltirilmesidir. ‹flletmelerin yerli  k›ndan izleyerek Ar-Ge ve inovasyona
                                      veya yabanc› ortakl›¤›, stratejik iflbirli-  odakl› katmade¤erli ürünlerin üretimi-
                                      ¤i, ifl ortakl›¤›, yerli ve yabanc› kuru-  ni ve ihracat›n› gerçeklefltirebilecek
                                      lufllardan finansman temini gibi alan-  stratejileri uygulamaya koymal›lar.
          26 KobiEfor Ekim 2011
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31