Page 35 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 35

E-ihracat›n sundu¤u potansiyeli de¤erlendire-
                                                            bilmek için yabanc› dil bilen, web sitesi, ödeme
                                                            sistemleri, baflka ülkelerdeki tüketici haklar› gibi
                                                            konulara hakim firmalar ve zamana hassas ve es-
                                                            nek bu yeni ticaret yönteminin geliflmesinin önün-
                                                            deki sorunlar› kald›rmaya yönelik çaba gösteren
                                                            bir devlet gerekmektedir. Nitekim Alibaba’n›n ba-
                                                            flar› hikayesinde Çin’in yüksek ticaret hacmini de-
                                                            ¤erlendiren giriflimcilik ruhu kadar devletin tafl›-
                                                            ma maliyetleri gibi alanlarda uygulad›¤› aktif des-
                                                            tek politikalar› da etkili olmufltur.”
                                                                                  TEPAV Direktörler Kuru-
                                                                                lu Üyesi Durmufl Y›lmaz’›n
                                                                                de¤erlendirmesi: “Son 10
                                                                                senede Türkiye’nin yüksek
                                                                                ihracat performans›n›n te-
                                                                                melinde büyük ve eski fir-
                                                                                malar›n, eski ürünleri eski
                                                                                pazarlara satmas› yatmak-
            yor ve kimi zaman ortadan kalk›yor. ‹nternet üze-                   tad›r. Türkiye’nin benzer ül-
            rinden ihracat yapan firmalar, boyutlar›n›n küçük-                  kelere göre zaten dar olan
            lü¤üne, müflterilerinin uzakl›¤›na bakmadan dün-  ihracat menzili son 10 y›lda daralmaya devam et-
            yan›n her yerine ürün ve hizmet satabiliyor. Bu  mifltir. Katmade¤eri ve teknoloji seviyesi yüksek
            avantajlara Türkiye’nin ihracat yap›s›ndaki sorun-  ürünlerin ihracat› düflük seyretmektedir. E-ihra-
            lar düflünülerek bak›ld›¤›nda elektronik ihracat›n  cat, bu sorunlar› çözmek için tutulacak yollardan
            (e-ihracat) ülkemize sundu¤u f›rsatlar daha da net  biridir. Ancak yasal ve fiziki altyap›, ödeme sistem-
            ortaya ç›kmaktad›r. Son on senede Türkiye’nin yük-  leri, gümrük mevzuat› ve lojistik sistemlerinin flir-
            sek ihracat performans›n›n temelinde büyük ve es-  ketten tüketiciye de¤il, flirketten flirkete ihracata
            ki firmalar›n, eski ürünleri eski pazarlara satmas›  yönelik düzenlenmifl olmas›, sorunlar› beraberin-
            yatmaktad›r.                                    de getiriyor.
              E-ihracat KOB‹’ler ve yeni firmalar›n yeni pazar-  “E-ihracat›n sürdürülebilir bir büyüme sergileye-
            lara yeni ürünler satmas›n›n önünü açacakt›r. Ayn›  bilmesi için önündeki engelleri kald›rmaya niyetli
            zamanda e-ihracat Türkiye’nin son 10 y›lda dara-  bir devlet iradesi ve kamu ile özel sektör aras›ndaki
            lan ihracat menzilini artt›rmay› sa¤layacakt›r.   diyalog kanallar›n›n aç›k tutulmas› gerekmektedir.”


           HEDEF‹M‹Z; TEKNOLOJ‹-YO⁄UN ‹HRACAT...


              ‹hracatta OVP hedeflerinin revize edilmesi   Ortado¤u ve Kuzey Afrika’ya eski ihracat tempo-
              ne anlama geliyor?                           sunu yakalayaca¤›n› öngörüyoruz. Yeni OVP’de
              Mehmet Büyükekfli: 2015-2017 dönemine ait     ihracat›n büyümeye katk›s›n›n program dahilin-
            Orta Vadeli Program’a göre bu y›l›n tamam› için  de azalaca¤› öngörülüyor. Bu katk›n›n art›r›l-
            ihracat hedefi 160.5 milyar dolar, 2015 için ise 173  mas›n›n, Türkiye’nin daha yüksek büyüme oran-
            milyar dolar olarak revize edildi. Yak›n komflula-  lar› yakalamas› aç›s›ndan elzem oldu¤unu dü-
            r›m›zda ve Ortado¤u’da yaflanan siyasi çalkant›lar  flünüyoruz. ‹hracatç›n›n OVP’deki temkinli he-
            sonras›nda ihracatta bir tak›m s›k›nt›lar yaflan›-  deflerin daha ötesinde bir performans sergile-
            yor. Bunun sonucunda genel ihracat›m›z y›l›n ilk 9  yece¤ine inan›yoruz.
            ay›nda yüzde 5.7 yükselmesine ra¤men Irak, Lib-  2023 y›l›nda 500 milyar dolar ihracat hedefine
            ya, M›s›r gibi pazarlarda ihracat gerilemesi yafla-  yüksek katmade¤er yaratmaya yönelik inovas-
            d›k. Bu ülkelere yap›lan ihracat›m›zdaki gerile-  yon ve Ar-Ge fikirlerini ticarete dönüfltürerek ve
            menin yan›s›ra Suriye ve Irak’ta yaflanan gerilim-  her alanda Ar-Ge, inovasyon, markalaflma ve
            ler, Türkiye’nin Ortado¤u pazar›na ulafl›m›n› da  tasar›ma daha fazla önem vererek ulaflaca¤›m›-
            engelleyerek tüm bölge ihracat›n› olumsuz yönde  za inan›yoruz. Yüksek teknolojili ürünlerin ihra-
            etkiliyor. Dolay›s›yla tüm bu olumsuz geliflmeler  cat›m›zdaki pay› mevcut durumda yüzde 4. Bu
            ›fl›¤›nda ihracatta yap›lan revizyonlar› temkinli  oran› 2023 y›l›nda yüzde 15 seviyesine ç›karma-
            de¤erlendiriyoruz.                             m›z gerekiyor. Nitekim benchmark ald›¤›m›z
              Bununla birlikte yaflanan s›k›nt›lar›n geçici  Güney Kore ve AB’de de bu oran yüzde 20’nin
            oldu¤unu ve önümüzdeki dönemde Türkiye’nin     üzerinde.


                                                                                      Kas›m 2014  KobiEfor 35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40