Page 35 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 35
E-ihracat›n sundu¤u potansiyeli de¤erlendire-
bilmek için yabanc› dil bilen, web sitesi, ödeme
sistemleri, baflka ülkelerdeki tüketici haklar› gibi
konulara hakim firmalar ve zamana hassas ve es-
nek bu yeni ticaret yönteminin geliflmesinin önün-
deki sorunlar› kald›rmaya yönelik çaba gösteren
bir devlet gerekmektedir. Nitekim Alibaba’n›n ba-
flar› hikayesinde Çin’in yüksek ticaret hacmini de-
¤erlendiren giriflimcilik ruhu kadar devletin tafl›-
ma maliyetleri gibi alanlarda uygulad›¤› aktif des-
tek politikalar› da etkili olmufltur.”
TEPAV Direktörler Kuru-
lu Üyesi Durmufl Y›lmaz’›n
de¤erlendirmesi: “Son 10
senede Türkiye’nin yüksek
ihracat performans›n›n te-
melinde büyük ve eski fir-
malar›n, eski ürünleri eski
pazarlara satmas› yatmak-
yor ve kimi zaman ortadan kalk›yor. ‹nternet üze- tad›r. Türkiye’nin benzer ül-
rinden ihracat yapan firmalar, boyutlar›n›n küçük- kelere göre zaten dar olan
lü¤üne, müflterilerinin uzakl›¤›na bakmadan dün- ihracat menzili son 10 y›lda daralmaya devam et-
yan›n her yerine ürün ve hizmet satabiliyor. Bu mifltir. Katmade¤eri ve teknoloji seviyesi yüksek
avantajlara Türkiye’nin ihracat yap›s›ndaki sorun- ürünlerin ihracat› düflük seyretmektedir. E-ihra-
lar düflünülerek bak›ld›¤›nda elektronik ihracat›n cat, bu sorunlar› çözmek için tutulacak yollardan
(e-ihracat) ülkemize sundu¤u f›rsatlar daha da net biridir. Ancak yasal ve fiziki altyap›, ödeme sistem-
ortaya ç›kmaktad›r. Son on senede Türkiye’nin yük- leri, gümrük mevzuat› ve lojistik sistemlerinin flir-
sek ihracat performans›n›n temelinde büyük ve es- ketten tüketiciye de¤il, flirketten flirkete ihracata
ki firmalar›n, eski ürünleri eski pazarlara satmas› yönelik düzenlenmifl olmas›, sorunlar› beraberin-
yatmaktad›r. de getiriyor.
E-ihracat KOB‹’ler ve yeni firmalar›n yeni pazar- “E-ihracat›n sürdürülebilir bir büyüme sergileye-
lara yeni ürünler satmas›n›n önünü açacakt›r. Ayn› bilmesi için önündeki engelleri kald›rmaya niyetli
zamanda e-ihracat Türkiye’nin son 10 y›lda dara- bir devlet iradesi ve kamu ile özel sektör aras›ndaki
lan ihracat menzilini artt›rmay› sa¤layacakt›r. diyalog kanallar›n›n aç›k tutulmas› gerekmektedir.”
HEDEF‹M‹Z; TEKNOLOJ‹-YO⁄UN ‹HRACAT...
‹hracatta OVP hedeflerinin revize edilmesi Ortado¤u ve Kuzey Afrika’ya eski ihracat tempo-
ne anlama geliyor? sunu yakalayaca¤›n› öngörüyoruz. Yeni OVP’de
Mehmet Büyükekfli: 2015-2017 dönemine ait ihracat›n büyümeye katk›s›n›n program dahilin-
Orta Vadeli Program’a göre bu y›l›n tamam› için de azalaca¤› öngörülüyor. Bu katk›n›n art›r›l-
ihracat hedefi 160.5 milyar dolar, 2015 için ise 173 mas›n›n, Türkiye’nin daha yüksek büyüme oran-
milyar dolar olarak revize edildi. Yak›n komflula- lar› yakalamas› aç›s›ndan elzem oldu¤unu dü-
r›m›zda ve Ortado¤u’da yaflanan siyasi çalkant›lar flünüyoruz. ‹hracatç›n›n OVP’deki temkinli he-
sonras›nda ihracatta bir tak›m s›k›nt›lar yaflan›- deflerin daha ötesinde bir performans sergile-
yor. Bunun sonucunda genel ihracat›m›z y›l›n ilk 9 yece¤ine inan›yoruz.
ay›nda yüzde 5.7 yükselmesine ra¤men Irak, Lib- 2023 y›l›nda 500 milyar dolar ihracat hedefine
ya, M›s›r gibi pazarlarda ihracat gerilemesi yafla- yüksek katmade¤er yaratmaya yönelik inovas-
d›k. Bu ülkelere yap›lan ihracat›m›zdaki gerile- yon ve Ar-Ge fikirlerini ticarete dönüfltürerek ve
menin yan›s›ra Suriye ve Irak’ta yaflanan gerilim- her alanda Ar-Ge, inovasyon, markalaflma ve
ler, Türkiye’nin Ortado¤u pazar›na ulafl›m›n› da tasar›ma daha fazla önem vererek ulaflaca¤›m›-
engelleyerek tüm bölge ihracat›n› olumsuz yönde za inan›yoruz. Yüksek teknolojili ürünlerin ihra-
etkiliyor. Dolay›s›yla tüm bu olumsuz geliflmeler cat›m›zdaki pay› mevcut durumda yüzde 4. Bu
›fl›¤›nda ihracatta yap›lan revizyonlar› temkinli oran› 2023 y›l›nda yüzde 15 seviyesine ç›karma-
de¤erlendiriyoruz. m›z gerekiyor. Nitekim benchmark ald›¤›m›z
Bununla birlikte yaflanan s›k›nt›lar›n geçici Güney Kore ve AB’de de bu oran yüzde 20’nin
oldu¤unu ve önümüzdeki dönemde Türkiye’nin üzerinde.
Kas›m 2014 KobiEfor 35