Page 52 - KobiEfor Kasım 2025
P. 52

ÖNEML  NOTLAR



          İstanbul dijital süper güç olma yolunda

             DE-CIX İstanbul’un 10. yılına özel yayınlanan araştırma,  içerik dağıtımı ve yükselen internet penetrasyonuyla ivme-
          Türkiye’nin bağlantı pazarında önümüzdeki beş yıl içinde  lenen bir şekilde istikrarlı büyümesini sürdürüyor.  DE-CIX
          büyük sıçrama yaşayacağını                                              Türkiye Bölge Direktörü
          ve İstanbul’un Avrupa, Orta                                             Bülent Şen, Türkiye’nin
          Doğu ve Asya’yı dijital olarak                                          artık sadece bir geçit değil,
          birbirine bağlayan stratejik                                            dijital yatırım için adeta bir
          bir merkez haline geleceğini                                            hedefe haline geldiğini kay-
          ortaya koyuyor. Araştırmaya                                             detti. DE-CIX CEO’su Ivo
          göre Türkiye’nin birbirine                                              Ivanov, “Tarafsızlık ilkesine
          bağlantı pazarının 2030’a                                               bağlı kalarak DE-CIX İstan-
          kadar 150’den fazla bağlı                                               bul, bölgesel veri akışlarını
          ağa ulaşarak saniyede çok                                               sabitlemeye ve tüm bölge-
          terabitli (Tbit/s) bir trafiği yö-                                       nin dijital geleceğini destek-
          neteceği, yani bugünkü hac-                                             lemeye   hazır”  dedi.
          minin neredeyse iki katına                                              Ixpanse’in CEO’su Gabe
                                                                                  C
          çıkacağını gösteriyor. DE-                                              Cole, “DE-CIX İstanbul’un
          CIX İstanbul’un 10’uncu yıl       Bülent Şen                 İvo İvanov  10 yılda başardıkları, Türki-
                                                                                 ye
          dönümü ile eş zamanlı olarak                                           ye’nin dijital geleceği için çok
          yayınlanan ‘İstanbul: Kıtaların Birleştiği Noktada Stratejik  değerli. Biz de Ixpanse olarak Ankara’daki tarafsız veri
          bir Dijital Merkez’ araştırmasına göre İstanbul’un veri mer-  merkezimizle bu ekosistemi desteklemekten gurur duyu-
          kezi pazarı, artan bulut hizmeti talebi, dijital dönüşüm, yerel  yoruz” diye konuştu.

           Saniyelerle yarış başladı, markalar artık dikkat için rekabet ediyor

               IAB’nin Ekim 2025’te yayımladığı ‘Guide to Attention’  nomisi’ kavramını taşıdı. Reklamlar artık saniyeler içinde
           raporundan yola çıkarak değerlendirmelerde bulunan  yarışıyor. Gerçek etkiyi yaratan şey, gözün gördüğü değil,
           Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kap-            zihnin odaklandığı andır” sözleriyle yeni dö-
           lan, “Markalar için artık asıl soru; ‘Reklamım         nemin dinamiklerini özetledi. Dikkat optimi-
           gösterildi mi?’ değil, ‘Reklamım gerçekten             zasyonu yalnızca performansı değil, çevresel
           fark edildi mi?’ olmalı dedi. Dijital reklamcılık      etkiyi de iyileştiriyor diyen Kaplan, “Adelaide
           dünyasında artık en kıt kaynağın para değil            ve Scope3 tarafından yapılan ortak araştırma,
           dikkat olduğunu belirten Kaplan, “IAB rapo-            dikkat metriği yüksek medya yatırımlarının %
           runa göre, insan dikkati son 20 yılda dramatik         37 daha az karbon salımıyla aynı dönüşümü
           biçimde azaldı. 2004’te ortalama bir kişi bir          sağladığını ortaya koyuyor. Bu da dikkat eko-
           ekranda 2.5 dakika odaklanabiliyorken, bugün           nomisini yalnızca verimlilik değil, sürdürüle-
           bu süre 47 saniyeye kadar düştü. Bu değişim,           b
                                                                  bilirlik açısından da markalar için stratejik bir
                                                      Yasin Kaplan
           dijital pazarlamanın merkezine ‘dikkat eko-            u
                                                                  unsur haline getiriyor” açıklamasını yaptı.
          “Türkiye dijital göçebelerin yeni merkezi olabilir”

             Vartur Real Estate CEO’su  dan çalışabiliyor. Bu durum, ko-
          Şerif Nadi Varlı, Türkiye’de hızla  naklama, coworking alanları,
          artan dijital göçebe ilgisini ve bu  restoranlar ve yerel hizmetlerde
          yeni ekonomik modelin gayri-  ciddi bir katma değer yaratıyor,”
          menkul piyasasına etkilerini de-  diyen Varlı, Türkiye’nin bu ko-
          ğerlendirdi. Varlı, “Türkiye,  nuda önemli bir potansiyele
          freelancer vizesi ve esnek ça-  sahip olduğunu belirtti.
          lışma izinleriyle dijital göçebele-  Varlı, yaşam maliyetlerinin
          rin yeni merkezi olabilir” dedi.  Avrupa’ya göre uygunluğu, güçlü
          Varlı’ya göre dijital göçebelik  internet altyapısı, iklim avantajı
          artık yalnızca bir yaşam tercihi  ve misafirperver kültürüyle Tür-
          değil, yükselen bir ekonomik  kiye’nin dijital göçebeler için yeni
          model. “Yabancı profesyoneller  bir çekim merkezi olabileceğini
                                                                                        Şerif Nadi Varlı
          artık tek bir ülkeye bağlı kalma-  vurguladı.
          52 KobiEfor Kas m 2025
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57