Page 52 - KobiEfor Kasım 2025
P. 52
ÖNEML NOTLAR
İstanbul dijital süper güç olma yolunda
DE-CIX İstanbul’un 10. yılına özel yayınlanan araştırma, içerik dağıtımı ve yükselen internet penetrasyonuyla ivme-
Türkiye’nin bağlantı pazarında önümüzdeki beş yıl içinde lenen bir şekilde istikrarlı büyümesini sürdürüyor. DE-CIX
büyük sıçrama yaşayacağını Türkiye Bölge Direktörü
ve İstanbul’un Avrupa, Orta Bülent Şen, Türkiye’nin
Doğu ve Asya’yı dijital olarak artık sadece bir geçit değil,
birbirine bağlayan stratejik dijital yatırım için adeta bir
bir merkez haline geleceğini hedefe haline geldiğini kay-
ortaya koyuyor. Araştırmaya detti. DE-CIX CEO’su Ivo
göre Türkiye’nin birbirine Ivanov, “Tarafsızlık ilkesine
bağlantı pazarının 2030’a bağlı kalarak DE-CIX İstan-
kadar 150’den fazla bağlı bul, bölgesel veri akışlarını
ağa ulaşarak saniyede çok sabitlemeye ve tüm bölge-
terabitli (Tbit/s) bir trafiği yö- nin dijital geleceğini destek-
neteceği, yani bugünkü hac- lemeye hazır” dedi.
minin neredeyse iki katına Ixpanse’in CEO’su Gabe
C
çıkacağını gösteriyor. DE- Cole, “DE-CIX İstanbul’un
CIX İstanbul’un 10’uncu yıl Bülent Şen İvo İvanov 10 yılda başardıkları, Türki-
ye
dönümü ile eş zamanlı olarak ye’nin dijital geleceği için çok
yayınlanan ‘İstanbul: Kıtaların Birleştiği Noktada Stratejik değerli. Biz de Ixpanse olarak Ankara’daki tarafsız veri
bir Dijital Merkez’ araştırmasına göre İstanbul’un veri mer- merkezimizle bu ekosistemi desteklemekten gurur duyu-
kezi pazarı, artan bulut hizmeti talebi, dijital dönüşüm, yerel yoruz” diye konuştu.
Saniyelerle yarış başladı, markalar artık dikkat için rekabet ediyor
IAB’nin Ekim 2025’te yayımladığı ‘Guide to Attention’ nomisi’ kavramını taşıdı. Reklamlar artık saniyeler içinde
raporundan yola çıkarak değerlendirmelerde bulunan yarışıyor. Gerçek etkiyi yaratan şey, gözün gördüğü değil,
Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kap- zihnin odaklandığı andır” sözleriyle yeni dö-
lan, “Markalar için artık asıl soru; ‘Reklamım nemin dinamiklerini özetledi. Dikkat optimi-
gösterildi mi?’ değil, ‘Reklamım gerçekten zasyonu yalnızca performansı değil, çevresel
fark edildi mi?’ olmalı dedi. Dijital reklamcılık etkiyi de iyileştiriyor diyen Kaplan, “Adelaide
dünyasında artık en kıt kaynağın para değil ve Scope3 tarafından yapılan ortak araştırma,
dikkat olduğunu belirten Kaplan, “IAB rapo- dikkat metriği yüksek medya yatırımlarının %
runa göre, insan dikkati son 20 yılda dramatik 37 daha az karbon salımıyla aynı dönüşümü
biçimde azaldı. 2004’te ortalama bir kişi bir sağladığını ortaya koyuyor. Bu da dikkat eko-
ekranda 2.5 dakika odaklanabiliyorken, bugün nomisini yalnızca verimlilik değil, sürdürüle-
bu süre 47 saniyeye kadar düştü. Bu değişim, b
bilirlik açısından da markalar için stratejik bir
Yasin Kaplan
dijital pazarlamanın merkezine ‘dikkat eko- u
unsur haline getiriyor” açıklamasını yaptı.
“Türkiye dijital göçebelerin yeni merkezi olabilir”
Vartur Real Estate CEO’su dan çalışabiliyor. Bu durum, ko-
Şerif Nadi Varlı, Türkiye’de hızla naklama, coworking alanları,
artan dijital göçebe ilgisini ve bu restoranlar ve yerel hizmetlerde
yeni ekonomik modelin gayri- ciddi bir katma değer yaratıyor,”
menkul piyasasına etkilerini de- diyen Varlı, Türkiye’nin bu ko-
ğerlendirdi. Varlı, “Türkiye, nuda önemli bir potansiyele
freelancer vizesi ve esnek ça- sahip olduğunu belirtti.
lışma izinleriyle dijital göçebele- Varlı, yaşam maliyetlerinin
rin yeni merkezi olabilir” dedi. Avrupa’ya göre uygunluğu, güçlü
Varlı’ya göre dijital göçebelik internet altyapısı, iklim avantajı
artık yalnızca bir yaşam tercihi ve misafirperver kültürüyle Tür-
değil, yükselen bir ekonomik kiye’nin dijital göçebeler için yeni
model. “Yabancı profesyoneller bir çekim merkezi olabileceğini
Şerif Nadi Varlı
artık tek bir ülkeye bağlı kalma- vurguladı.
52 KobiEfor Kas m 2025

