Page 22 - KobiEfor Ocak 2025
P. 22
KAPAK
E- ticarette tevkifat oranı belli oldu
E-ticaret üzerinden yapılan mal satışları ve hizmetlerde met sağlayıcıları, başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyet-
tevkifat oranı %1 olarak belirlendi. Konuya ilişkin Cum- lerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan ger-
hurbaşkanı Kararı, Resmi Gazete’de yayımlandı. Karar, 1 çek ve tüzel kişiler ile elektronik ticaret aracı hizmet
Ocak 2025’te yürürlüğe girecek. 7524 sayılı Kanun ile ya- sağlayıcıları, elektronik ticaret pazar yerinde elektronik ti-
pılan düzenlemelerle, aracı hizmet sağla- caret hizmet sağlayıcıların mal veya hiz-
yıcılarıyla elektronik ticaret aracı hizmet metlerinin teminine yönelik sözleşme
sağlayıcılarının Elektronik Ticaretin Düzen- yapılmasına ya da sipariş verilmesine
lenmesi Hakkında Kanun kapsamına giren imkan sağlayan aracı hizmet sağlayıcıları,
faaliyetleri dolayısıyla hizmet sağlayıcıla- Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hak-
rıyla elektronik ticaret hizmet sağlayıcıla- kında Kanun kapsamına giren faaliyetleri
rına aracılık yaptıkları ödemeler üzerinden dolayısıyla aracılık yaptıkları ödemeler üze-
tevkifat uygulaması getirildi. Hazine ve Ma- rinden vergi tevkifatı yapmakla yükümlü kı-
liye Bakanı Mehmet Şimşek, sosyal medya lındı.
hesabından yaptığı paylaşımda şunları söy- Kimlerden tevkifat yapılacak?: Hizmet
ledi: “Maliye Bakanlığı yaptığım 2010’da, sağlayıcıları, elektronik ticaret faaliyetinde
hiçbir mükellefin fiziken vergi dairesine Mehmet Şimşek b
bulunan gerçek ya da tüzel kişiler ile elek-
t
gelmek zorunda olmadığı bir dijitalleşme tronik ticaret hizmet sağlayıcıları, elektronik
seviyesine ulaşmayı hedeflemiştik ve Türkiye Yüzyılı he- ticaret pazar yerinde ya da kendine ait elektronik ticaret
i
defi doğrultusunda yürütülen çalışmalarla bu seviyeye ortamında mal veya hizmetlerinin teminine yönelik söz-
geldik.” Son bir yılda yaklaşık 20 milyon işlem Dijital Vergi leşme yapan ya da sipariş alan hizmet sağlayıcılarından,
Dairesi üzerinden yapıldı, 200 milyon ödeme ve 120 milyon yaptıkları mal satışı ve hizmet ifaları karşılığı kendilerine
beyanname elektronik ortamda alındı. yapılan mal ve hizmet bedeli ödemeleri üzerinden aracılık
Kimler tevkifat yapmakla yükümlü olacak?: Aracı hiz- yapanlarca tevkifat yapılacak.
Sürdürülebilirlik; ‘Tedarik Zinciri rınızla birlikte yapabilmeniz dolayısıyla yönetebilmeniz imkan
Yönetimi’nin temel bir unsuru dahilinde olmalıdır. Ulaşılabilirlik, şeffaflık, verimlilik, reka-
TEDAR Yönetim Kurulu Başkanı Tuğrul Günal, ‘Tedarik betçilik, modern dünyaya entegrasyon, dolayısıyla var olabil-
mek ancak ve ancak bu sayede gerçekleşebilecektir.”
Zinciri Yönetimi’nin (TZY) şirketlerin marka değeri, rekabetçi-
Tedarik zinciri bölümlerinin Pandemi dahil bundan sonraki
liği ve sürdürülebilirliği üzerindeki kritik rolünü vurguladı.
çeşitli risklere çok daha hazırlıklı olabilmek için, onlarca al-
Günal, ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’ bölümlerinin şirket cirolarının
ternatif senaryoyu kapsayan testler uygulamaya başladığını
%50’sini üçüncü taraflardan
bildiren Günal, tedarik zinciri yönetimi alanında yapılmış olan
satın alma yoluyla yönettiğini ve
genel araştırmalarda, tedarik zinciri bölümlerinin dayanıklı-
bu bölümlerin stratejik plan-
lıklarının artırılmak istendiğinin ortaya çıktığına değiniyor.
lama, bütçe yönetimi, ürün ge-
Günal, alınması gereken en önemli aksiyonları şöyle özet-
liştirme ve operasyon planlama
liyor:
gibi alanlarda önemli katma l Ek maliyet üstlenmek pahasına da olsa alternatif teda-
değer sağladığını belirtti. Günal,
rikçi yaratılarak bundan sonraki zorluklarda daha dayanıklı
ayrıca, kaliteden ödün verme-
olmak.
den satın alma üzerinden yapı-
l Üretim alanlarını yeni lokasyonlara kaydırılabilmek.
lan her 1 USD’lik tasarrufun
l Katma değer yaratan kategori yönetimi uygulamasına
takribi 2 USD’lik satışa eşit ol-
geçmek.
duğunu vurguladı.
Tuğrul Günal l Dijital dönüşümü hızlandırarak çevik bir operasyon mo-
Tuğrul Günal, sürdürülebilir-
delini uygulamaya almak.
liğin ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’nin
l Şirketlerde insana verilen önem, her zamankinden daha
temel bir unsuru olduğunu, atık, su, elektrik ve yakıt tüketimini fazla olacak.
azaltarak maliyet tasarrufu sağlamanın yanı sıra insan ve ça- l Verimliliği artırmak.
lışma hakları, çevre ve sosyal sorumluluk gibi konularının şir- l Görünürlüğü artırmak.
ketlerde yaygınlaştırılmasında da kilit rol oynadığını söyledi. l Sürdürülebilirliği ve kurumsal sosyal sorumluluğu ar-
‘Tedarik Zinciri Yönetimi’nin geleceği hakkında da değer- tırmak.
lendirmelerde bulunan Günal, dijital dönüşüm ve otonom te- Şirketlerin, sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak için te-
darik zincirlerinin önemine dikkat çekti: “Çağ dijitalleşme darik zincirlerini yeniden yapılandırmaları gerektiğinin altını
çağıdır, her nerede olursanız olun işinizi, ilgili tüm paydaşla- çizen Günal, 2030 yılına kadar birçok tedarik zincirinin net sıfır
22 KobiEfor Ocak 2025