Page 39 - KobiEfor-Haziran-2021
P. 39
“Leasing risklerden kurtarır”
Finansal kiralama, bir varlık bazlı finansman mo-
delidir. Finansal kiralama şirketi, taşınır veya taşınmaz
malları doğrudan satın alıp kiracısına teslim etmek su-
retiyle finansmanı gerçekleştirir. Bu özelliği nedeniyle
finansal kiralama işleminde teminat gereksinimi göre-
ce daha az, kredi tahsis süreci daha süratlidir. Finansal lir ve kazançlar üzerinden Gelir Vergisi Geçici md. 67
kiralama işleminde; kiralamaya konu malın finansal kapsamında yapılan stopaj kesintisinin banka ihraç-
kiralama şirketi tarafından satın alınmış olması ve do- larıyla eşitlenmesine ilişkin düzenleme yapılmalıdır.
layısıyla malın hukuken maliki haline gelmesi nedeniy-
le özellikle yurt dışından yapılan satın almalarda, kar- Sektörün diğer beklentiler ise şöyle:
maşık ve riskli satın alma işlemlerinin tamamı finansal 1) Finansal kuruluşların dijital dönüşümü kapsa-
kiralama şirketi tarafından yapılarak makine kiracının mında, 6361 sayılı Kanununun 22.1 maddesi kapsa-
adresine, tüm hukuki ve operasyonel risklerden arın- mında mesafeli olarak imzalanacak sözleşmelere
mış şekilde teslim edilir. Bu hizmet karşılığında olağan ilişkin ikincil düzenlemelerde tüzel kişilerle yapılacak
dışı bir bedel de talep edilmez. Çabuk, şu bilgileri verdi: sözleşmelerin de kapsam içinde tutulması, ayrıca
“Küçük ölçekli şirketlerde, makine yatırımları süreklilik 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 5.’nci mad-
arz etmediği için bu karmaşık işlemleri yapacak uzman desine yapılacak ekleme ile tacirlere kullandırılacak
çalışan istihdam edilmemektedir. Satın alma işlemini kredilerle sınırlı olmak kaydıyla kefalet işlemlerinin
kendileri yapacak olsalar, bu uzmanlık isteyen işler için güvenli elektronik imza ile yapılmasının önünün açıl-
danışmanlık hizmeti almaları ve bunun maliyetine kat- ması öncelikli ilk kademe çözüm olarak görülmekte-
lanmaları gerekecek; bununla birlikte yapılacak işlem- dir. Nihai çözüm olarak ise Türk Borçlar Kanunu’nda
lerden doğacak hukuki riskleri de yüklenmek zorunda gerekli değişikliklerin yapılması kaçınılmazdır.
kalacaklardır. Halbuki; leasing tercihi yatırımcıyı hem 2) Finansal kuruluşların dağıtım kanallarının çeşit-
operasyonel maliyetlerden hem de risklerinden kur- lendirilmesine ilişkin olarak banka şubelerinin kulla-
tarmaktadır.” nımı, finansal brokerlik ve
“Finansal Kiralama Sektö- elektronik platformlar açısın-
rünün” sahip olduğu büyüme dan düzenleme yapılmalıdır.
potansiyelinin gerçekleştiri- 3) Yatırım teşvik belge-
lebilmesi için iç dinamikler leri kapsamında bulunan
kadar önemli olan yasal ve varlıkların finanse edilmesi
idari düzenleme ihtiyaçları için yapılan finansal kirala-
bulunuyor. Coşkun Çabuk, ma sözleşmelerinde finansal
yatırım finansmanına uygun kiralama şirketlerinin tek
fon kaynakları temin edil- işlevlerinin finansman sağla-
mesine yönelik olarak şu mak olduğu dikkate alınarak
düzenlemelerin mutlaka ya- teşvik belgesinden kaynak-
pılmasının önemli olduğunu lanabilecek riskler açısından
belirtiyor: sorumluluğun asıl yatırımcı
1) Finansal kiralama yöntemi ile (belirlenecek ve teşvik belgesinin sahibi olan kiracıya ait olduğuna
öncelikli sektörlere yönelik olarak) finanse edilecek dair düzenleme yapılmalıdır.
yatırımlarda kullanılmak üzere TCMB tarafından
orta ve uzun vadeli bir kredi kanalı oluşturulmalıdır. En yüksek pay; makine-teçhizat
Özellikle TL cinsinden yapılacak uzun vadeli yatı- yatırımları ile taşınmaz işlemlerinde
rımların finansmanının kısa vadeli kaynaklarla ya- Finansal kiralama işlemlerinden en yüksek payı
pılması sektörü risk altında bırakmaktadır. makine-teçhizat yatırımları ile taşınmaz işlemleri
2) Finansal kiralama şirketlerinin yurt dışından alıyor. Coşkun Çabuk, konusu makina-teçhizat olan
sağladıkları yabancı para cinsinden kredilerde KKDF finansal kiralama işlemlerinin 2020 yılında yüzde
oranının bankalarda olduğu gibi yüzde 0’a düşürülme- 80.8 oranında artış gösterdiğini, konusu taşınmaz
sine ilişkin düzenleme yapılmalıdır. Zira volatilitenin olan finansal kiralama işlemlerinin ise yüzde 5.9
arttığı dönemlerde yurtdışından uzun vadeli fon temini oranında azaldığını kaydetti. Toplamda finansal ki-
mümkün olamamakta; kısa vadeli fonlar ise anapara ralama işlemleri 2020 yılında yüzde 58.1 oranında
üzerinden yapılan KKDF kesintisinin getirdiği ek yük artarak 2019’da 14.8 milyar TL’den 2020’de 23.4
nedeniyle oldukça maliyetli hale gelmektedir. milyar TL’ye yükseldi. Türkiye’de yapılan toplam
3) Reel sektöre varlık bazlı finansman sağlayan makine-teçhizat yatırımlarının finansal kiralama ile
Birliğimiz üyesi şirketlerin tahvil ve bono ihraçların- finanse edilmesi oranını gösteren penetrasyon ora-
da, söz konusu menkul kıymetlerden elde edilen ge- nı 2019’da yüzde 2.68 iken 2020’de yüzde 3.5 oldu.
Haziran 2021 KobiEfor 39