Page 30 - KobiEfor Kasım 2021
P. 30

HABER









































             Dr. Mithat Bülent Özmen


              ä*'$ã·×Q KDWODU×Q× URERW J|]OHU L]OH\HFHN



           İGDAŞ, TÜBİTAK işbirliği ile geliştirdiği       sağlayan bu proje ile İstanbul deprem
           Boru İçi Denetleme Robotu’nu tanıttı.           riskine karşı da çok önemli bir adım
           Binlerce kilometrelik çelik hattı               atmış olacak. Türkiye, İGDAŞ’ın bu
           kesintisiz olarak tarayacak robot,              yatırımı ile ABD’den sonra kendi
           yıl sonuna kadar kullanıma hazır hale           sınıfında denetleme robotuna sahip
           gelecek. Milyonlarca dolar tasarruf             ikinci ülke olacak.


               6 milyon İstanbulluya kesintisiz ve güvenilir   Özellikle olası İstanbul depremi öncesinde riskle-
               doğal gaz arzı sağlayan İGDAŞ, çelik hatların-  rin analiz edilmesi ve sonrası için de çelik hatlarda
          1da oluşan ve oluşması muhtemel bozulmaları      olası hasarların tespitinde büyük fayda sağlayacak.
           tespit etmek için denetleme robotunu yerli ola-
           naklarla geliştirerek bu alanda bir ilke imza attı.   İstanbul’un altı İGDAŞ’ın
           Doğal gaz hatlarında denetleme yapan robotların    çelik ağlarıyla örülü
           yüksek maliyeti karşısında kendi alternatifini gelişti-  İGDAŞ’ın İstanbul’da halihazırda 2 bin kilomet-
           ren İGDAŞ, TÜBİTAK RUTE ile birlikte Türkiye’nin ilk   renin üzerinde çelik hattı var. 12” ve 16” çapındaki
           denetleme robotunu üretti. Böylece Türkiye, ABD’den   çelik ana hat uzunluğu ise 545 kilometre. Bu çelik
           sonra bu teknolojiyi üreten ikinci ülke oldu. 2 bin   hatların düzenli aralıklarla taranması güvenlik ve
           kilometrenin üstünde çelik hattı bulunan İGDAŞ,   sürdürülebilirlik açısından büyük önem arz ediyor.
           bu çelik hatların içinde 24 saat gezecek robot ile   İGDAŞ’ın verdiği bilgiye göre söz konusu hatların
           bozulmaları önceden tespit edebilecek, çevresel   denetlenmesi için kilometre başına maliyet 10 ila 15
           etkilere bağlı geometrik farklılıkları görebilecek   bin dolar arasında. Bu da örneğin sadece 545 km
           ve çıkardığı üç boyutlu haritalarla çelik hatlarının   ana çelik hattın bir kez denetlenmesi halinde 6 ila 8
           güvenliğini ve sağlığını an be an tespit edebilecek.   milyon Amerikan Doları arasında maliyet anlamına

           30 KobiEfor .DVÜP
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35