Page 136 - KobiEfor Kasım 2021
P. 136

UZMAN


                                     Kaynak İsrafı Olan Pazar Analizleri


                                           aşta ihracatçı şirketlerimizin   ler uygun şekilde analiz edilerek, en-
                                           patron ve yöneticileri olmak   formasyon (İng; information, Arapça:
                                     B üzere ülke olarak hepimiz        malumat) üretebilmeli ve hazırlanan
                                     ihracatımızın artması için büyük mü-  bu raporlar strateji üretecek ihracat
                                     cadele veriyoruz. Ancak vermekte   aktörlerine ışık tutmalıdır.
                                     olduğumuz büyük mücadelenin kar-   ‘Bilgi toplumu’ olmanın en önemli
                                     şılığını yeterince alamadığımızı söy-  unsuru mevcut verileri analiz etmek
           +DOXN hQDOGÖ              leyebilirim.                       sureti ile enformasyona dönüştür-
                                     Hatırlarsanız, yaklaşık on sene önce   mek olduğundan, istatistik veya daha
           ŚĂůƵŬΛƉĂƌĂĚŝŐŵĂŵ͘ĐŽŵ
                                     2023 yılı için 500 milyar USD gibi bir   dar bir tanımı ile ‘veri analizi’ dünya-
                                     ihracat hedefi belirlenmişti. Daha   da gittikçe daha önemli olmaya baş-
           Unutulmamalıdır ki;       sonra bu hedefin çok yüksek oldu-   lamıştır. İstatistik, en az diğer temel
           etkin bir                 ğu görüldüğünden, ‘dünya ihraca-   bilimler kadar önemli bir yetkinlik
           ‘veri analizi’            tından yüzde 1.5 pay almak’ şeklin-  alanı ve temel disiplindir. Ancak,
                                                                        farklı disiplinlerde üniversite eğiti-
                                     de revize edildi. Bu da yaklaşık 350
           sadece                    milyar USD’ye karşılık geliyordu. Bu   mi almış olanların birçoğu istatistiği
           bilim değil,              günlerde ise ihracatımızı 200 milyar   üniversitede aldığı ve gerçek hayat-
           aynı zamanda              USD’nin üzerine çıkarabildiğimize   tan örneklerle zenginleştirilmeden
           sanattır.                 seviniyoruz. Neden?                öğrendiğini zannettiği 1-2 istatistik
           Bu nedenle,               Cevap çok basit. Siz herhangi bir ko-  dersi ile sınırlı olduğunu zannetmek-
           sadece ihracat            nuda çok yüksek bir hedef belirlerse-  te ve sahip olduğu verileri sağlıklı bir
                                                                        şekilde analiz edebildiğini düşün-
                                     niz, bu hedefe ulaşmak için ‘uzlaşıları
           veya corona               kıran’ stratejiler de üretebilmelisiniz.   mektedir. Temel bilimlere ilgisizli-
           sürecinde değil,          Aksi taktirde, belirlediğiniz hedefler,   ğimiz nedeni ile medyada ‘istatistik’
           her konuda                gerçekleşmemiş hayallere dönü-     veya ‘matematik’ profesörüne ise he-
           sahip olunan              şür. Biz ülke olarak strateji üretmek   men hemen hiç rastlamıyoruz.
           veriler,                  yerine, operasyonel olarak başarılı   Ülkemizde halen üretilmekte olan
           ‘pratisyen’ değil,        olmaya çalışan bir toplumuz. ‘Eski   ve etkin olarak kullanılmadığı için
                                     köye yeni adet getirme’ ve ‘icat çıkar-
                                                                        kaynak israfı olduğunu düşündüğüm
           mutlaka ‘uzman’           ma’ kültüründen gelen bir toplumun   küresel sektör ve pazar analizlerinin
           analistler                uzlaşıları kıracak stratejiler üretmesi   temel sorunu; kullanılan verilerin
           tarafından                de zaten çok zordur.               genelde güncelliğini kaybetmiş ve
           analiz edilmeli,          ‘Yıllık ihracat miktarı’ eğrimizi yukarı   etkin bir şekilde analiz edilmekten
           enformasyon               doğru kırabilecek stratejileri üretebil-  uzak olmasıdır.
           üretilmeli                memiz için hem ‘büyük resim’ gene-  Corona nedeni ile sadece oyunun ku-
                                                                        ralının değil, oyunun kendisinin de
                                     linde, hem de her bir ana ürün grubu
           ve bilgiye                özelinde küresel pazarı çok iyi analiz   değiştiği küresel rekabet ortamında
           dönüştürülmelidir.        edebilmemiz ve bu konuda ‘bilgi içeren’   ihracatımızı ülkemizin ihtiyacı olan
           ‘Bilim toplumu’           raporlar üretmemiz gerekmektedir.  seviyede arttırmak istiyorsak, merke-
           olmak                     Diğer taraftan, ihracat ile ilgili kurum   zinde ‘istatistik’ ve ‘optimizasyon’ olan
           öncelikle bunu            ve kuruluşlar tarafından üretilen kü-  zihinsel bir devrime ihtiyacımız vardır.
           gerektirir.               resel sektör ve pazar analizleri ih-  Unutulmamalıdır ki; etkin bir ‘veri
                                     racat yapan şirket yöneticilerine ışık   analizi’ sadece bilim değil, aynı za-
                                     tutacak enformasyon, bilgi ve öngö-  manda sanattır. Bu nedenle, sadece
                                     rüler üretmekten çok uzaktır. Ben,   ihracat veya corona sürecinde de-
                                     şahsen üretilen bir pazar analizini   ğil, her konuda sahip olunan veriler,
                                     okuyarak, ihracat stratejisini kurgu-  ‘pratisyen’ değil, mutlaka ‘uzman’
                                     layan bir iş insanına rastlamadım.  analistler tarafından analiz edilme-
                                     Doğru bilgi ve öngörüler doğrultu-  li, enformasyon üretilmeli ve bilgiye
                                     sunda uygun stratejileri üretebilmek   dönüştürülmelidir. ‘Bilim toplumu’
                                     için öncelikle sahip olduğumuz veri-  olmak öncelikle bunu gerektirir.

           136 KobiEfor .DVÜP
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141