Page 86 - KobiEfor_Mart_2020
P. 86

UZMAN




                                   Ö¤renmeye Neden Direnir ‹nsan?


                                           nsan ö¤renmeden ve dün-    ö¤retemez sadece “vesile olur.”
                                  ‹        den farkl› birisi olmadan  Dolay›s›yla bireyin yapaca¤› tek fley
                                                                      ö¤renmeye aç ve aç›k olmas› ve ha-
                                           yaflayamayacak tek canl›-
                                           d›r. Hayvanlar yaflayacak
                                                                      disinin ö¤renme sorumlulu¤unu al-
                                   temel beceriler d›fl›nda ö¤renmeyi  yat›n› daha iyiye götürmek için ken-
                                   b›rak›r ve içgüdüleri ile davran›r.  mas› gerekti¤idir.
          Prof.Dr.
                                   Ama insan öyle de¤ildir; yaflam›n›  Sistemin yani çevrenin de ö¤renmeyi
          Turgay Biçer             daha iyiye götürmek için bir flekilde  kolaylaflt›rmak için bilgiyi önemli ve
          turgay@marmara.edu.tr    ö¤renmeyi yaflam›n›n merkezine al-  de¤erli konuma getirmesi; okumay›,
                                   mak ve ö¤renmeye aç ve aç›k olmak  bilmeyi, ö¤renmeyi, araflt›rmay› ca-
                                   zorundad›r.                        zip hale getirip yüceltmesi yani bir
          Ö¤renmenin               Üniversiteler bile bugün ö¤retim   albenisi olan bir duruma getirmesi
          önündeki engelleri       sonras› yaflam boyu ö¤renme mer-    gerekir. “Okuyunca ne olacak, bilin-
          kald›r›rken,             kezleri açarak ö¤renmeyi tüm yafla-  ce ne de¤iflecek, flu kifli okudu da ne
          ö¤renmeyi,               ma yaymaya bafllad›lar.
          bilmeyi, anlamay›,       Bu merkezlerde sertifika
          okumay› ve               e¤itimleri ile profesyo-
          çal›flmay›                nelleri daha da gelifltir-
                                   mek ve daha iyiye götür-
          yüceltmeli ve            mek için e¤itimler ver-
          gelifltirmeli;            mektedir. Bunun nedeni,
          hatta ö¤reneni,          insan›n sorun çözme be-
          bileni en iyi            cerilerinin sürekli oldu¤u
          duruma getirmeyi         ve “geliflmezse gelifltire-
          topyekûn                 meyece¤i” ilkesinin sonu-
          bir seferberlikle        cudur. ‹kinci olarak, “ne
          liyakat› infla            bilirsek bilelim, tüm bil-
          etmeliyiz ki             diklerimizin bir süre son-
          hem birey hem de         ra ifle yaramad›¤›d›r.” Ge-
          ülke olarak              riye, sürekli ö¤renmek ve
          ça¤dafll›k ve             kendimizi, bildiklerimizi,         oldu?” gibi okumay›, bilmeyi, ö¤ren-
                                   yetkinliklerimizi ve yeteneklerimizi
          medeniyete               gelifltirmekten baflka seçenek kal-  meyi ve araflt›rmay› küçümseyen ve
          ulaflabilelim.            mamaktad›r.                        de¤ersizlefltiren bir ortam oluflmas›
                                   Bu gerçek; bilgi ça¤›nda olmam›z ve  (ki bunlara düflünce virüsleri denir),
                                   bilenin fark yarataca¤›na ra¤men;  ö¤renmenin önündeki büyük engel-
                                   insanlar›n ö¤renmeye direnmeleri,  lerdir. Ö¤renmeyi yücelten, de¤erli
                                   cahil kalmay› yüceltmeleri; okuma-  k›lan ve ö¤renmemeyi, bilmemeyi
                                   ma, bilmeme, gerçekleri yads›ma,   yani, cehaleti tukaka yapmazsak ö¤-
                                   inkar etmeleri ve insana yak›flmayan  renmek sadece birkaç seçilmifl insa-
                                   bu davran›fllar›n yüceltilmesi de   n›n tekelindeymifl gibi bir alg› yara-
                                   baflka bir yanl›fl›n kendisidir.     tacakt›r.
                                   Gerçekte ö¤renme tek bafl›na yap›-  K›saca ö¤renmenin önündeki engel-
                                   lan bir eylemdir. Bilgi sa¤lay›c›lar› ki  leri kald›r›rken, ö¤renmeyi, bilmeyi,
                                   bunlar; ö¤retmenler, filozoflar, bilim  anlamay›, okumay› ve çal›flmay› yü-
                                   insanlar›, araflt›rmac›lar vs. sadece  celtmeli ve gelifltirmeli; hatta ö¤re-
                                   bilgi aktaran ve bilgi sa¤lay›c›lar›d›r.  neni, bileni en iyi duruma getirmeyi
                                   Ö¤renmek ise bireyin ilgi, merak ve  topyekûn bir seferberlikle liyakat›
                                   yaflam sorunlar› ile bafla ç›kmak için  infla etmeliyiz ki hem birey hem de
                                   gereksinimi olan fleylerdir ve tek ba-  ülke olarak ça¤dafll›k ve medeniyete
                                   fl›na yap›l›r. Kimse kimseye bir fley  ulaflabilelim.

          86 KobiEfor Mart 2020
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91