Page 86 - KobiEfor_Mart_2020
P. 86
UZMAN
Ö¤renmeye Neden Direnir ‹nsan?
nsan ö¤renmeden ve dün- ö¤retemez sadece “vesile olur.”
‹ den farkl› birisi olmadan Dolay›s›yla bireyin yapaca¤› tek fley
ö¤renmeye aç ve aç›k olmas› ve ha-
yaflayamayacak tek canl›-
d›r. Hayvanlar yaflayacak
disinin ö¤renme sorumlulu¤unu al-
temel beceriler d›fl›nda ö¤renmeyi yat›n› daha iyiye götürmek için ken-
b›rak›r ve içgüdüleri ile davran›r. mas› gerekti¤idir.
Prof.Dr.
Ama insan öyle de¤ildir; yaflam›n› Sistemin yani çevrenin de ö¤renmeyi
Turgay Biçer daha iyiye götürmek için bir flekilde kolaylaflt›rmak için bilgiyi önemli ve
turgay@marmara.edu.tr ö¤renmeyi yaflam›n›n merkezine al- de¤erli konuma getirmesi; okumay›,
mak ve ö¤renmeye aç ve aç›k olmak bilmeyi, ö¤renmeyi, araflt›rmay› ca-
zorundad›r. zip hale getirip yüceltmesi yani bir
Ö¤renmenin Üniversiteler bile bugün ö¤retim albenisi olan bir duruma getirmesi
önündeki engelleri sonras› yaflam boyu ö¤renme mer- gerekir. “Okuyunca ne olacak, bilin-
kald›r›rken, kezleri açarak ö¤renmeyi tüm yafla- ce ne de¤iflecek, flu kifli okudu da ne
ö¤renmeyi, ma yaymaya bafllad›lar.
bilmeyi, anlamay›, Bu merkezlerde sertifika
okumay› ve e¤itimleri ile profesyo-
çal›flmay› nelleri daha da gelifltir-
mek ve daha iyiye götür-
yüceltmeli ve mek için e¤itimler ver-
gelifltirmeli; mektedir. Bunun nedeni,
hatta ö¤reneni, insan›n sorun çözme be-
bileni en iyi cerilerinin sürekli oldu¤u
duruma getirmeyi ve “geliflmezse gelifltire-
topyekûn meyece¤i” ilkesinin sonu-
bir seferberlikle cudur. ‹kinci olarak, “ne
liyakat› infla bilirsek bilelim, tüm bil-
etmeliyiz ki diklerimizin bir süre son-
hem birey hem de ra ifle yaramad›¤›d›r.” Ge-
ülke olarak riye, sürekli ö¤renmek ve
ça¤dafll›k ve kendimizi, bildiklerimizi, oldu?” gibi okumay›, bilmeyi, ö¤ren-
yetkinliklerimizi ve yeteneklerimizi
medeniyete gelifltirmekten baflka seçenek kal- meyi ve araflt›rmay› küçümseyen ve
ulaflabilelim. mamaktad›r. de¤ersizlefltiren bir ortam oluflmas›
Bu gerçek; bilgi ça¤›nda olmam›z ve (ki bunlara düflünce virüsleri denir),
bilenin fark yarataca¤›na ra¤men; ö¤renmenin önündeki büyük engel-
insanlar›n ö¤renmeye direnmeleri, lerdir. Ö¤renmeyi yücelten, de¤erli
cahil kalmay› yüceltmeleri; okuma- k›lan ve ö¤renmemeyi, bilmemeyi
ma, bilmeme, gerçekleri yads›ma, yani, cehaleti tukaka yapmazsak ö¤-
inkar etmeleri ve insana yak›flmayan renmek sadece birkaç seçilmifl insa-
bu davran›fllar›n yüceltilmesi de n›n tekelindeymifl gibi bir alg› yara-
baflka bir yanl›fl›n kendisidir. tacakt›r.
Gerçekte ö¤renme tek bafl›na yap›- K›saca ö¤renmenin önündeki engel-
lan bir eylemdir. Bilgi sa¤lay›c›lar› ki leri kald›r›rken, ö¤renmeyi, bilmeyi,
bunlar; ö¤retmenler, filozoflar, bilim anlamay›, okumay› ve çal›flmay› yü-
insanlar›, araflt›rmac›lar vs. sadece celtmeli ve gelifltirmeli; hatta ö¤re-
bilgi aktaran ve bilgi sa¤lay›c›lar›d›r. neni, bileni en iyi duruma getirmeyi
Ö¤renmek ise bireyin ilgi, merak ve topyekûn bir seferberlikle liyakat›
yaflam sorunlar› ile bafla ç›kmak için infla etmeliyiz ki hem birey hem de
gereksinimi olan fleylerdir ve tek ba- ülke olarak ça¤dafll›k ve medeniyete
fl›na yap›l›r. Kimse kimseye bir fley ulaflabilelim.
86 KobiEfor Mart 2020