Page 73 - KobiEfor_Mart_2020
P. 73
UZMAN
‹hracatta ‘Köprübafl›’ Tutmak
A skeri operasyonlar içinde en çok de¤iflik pazarlarda ihracatç›lar›-
zor olan› amfibi harekatt›r.
m›z›n ola¤anüstü gayretleri sonu-
cunda yeni pazarlar bulabiliyoruz
K›saca, düflman toprakla-
r›nda kara harekat›n› yürü- ancak o pazarda h›zla güçlenemedi-
tecek olan birlikleri de¤iflik büyük- ¤imiz için en küçük bir ekonomik
lükteki ç›karma gemilerine konufl- kriz veya karfl› pazarlama ata¤›nda o
land›rarak, has›m bir deniz bölgesin- pazar› kaybediyoruz. Bu nedenle de
Haluk Ünald› den geçirip, yine has›m bir kara par- ihracat›m›z bölgesel ve küresel kriz-
haluk@paradigmam.com ças›na baflar›l› bir flekilde ç›karma lere karfl› son derece hassast›r.
yapmak olarak tan›mlanan bu ope- Bu zafiyetimizin kök nedenleri; ‘bü-
rasyon birçok bak›mdan zorluklar yük resmi’ görebilme konusunda yet-
içerir. K›br›s ve Normandiya ç›kar- kin, ihracat operasyonumuzu koordi-
malar›n› örnek olarak gösterece¤i- ne eden ve yöneten bir koordinatör
Belli bir ürün miz bu harekat çeflidinin baflar›l› kurum eksikli¤i, ihracat ile ilgili ku-
grubunda, olabilmesi için karfl› bir atakta deni- rumlar›m›z aras›nda koordinasyon za-
ze dökülmeden düflman topraklar›n- fiyetleri ve bilgi paylafl›m› konusunda
belli bir hedef
da tutunabilmek üzere ç›karma yap›- yetkin ve hatta istekli olmamam›zd›r.
pazar veya
lan bölgede çok h›zl› bir flekil-
ülkede pazar
de güçlenmek gerekir. Ç›kar-
pay› yakalayan
ma yap›lan bu bölgeye asker-
ihracatç›lar›m›z ler ‘köprübafl›’ derler. Bir ç›-
o pazarda karma harekat›nda en k›sa
h›zla ‘köprübafl›’ zamanda köprübafl›n› güçlen-
tutamaz veya dirmek askerler için çok
yeterince önemli bir önceliktir ve deniz,
güçlenemez hava, kara birlikleri aras›nda
ise rakip müthifl bir koordinasyon ve
ürünler bilgi paylafl›m› gerektirir. Ha-
t›rlarsan›z, ikinci K›br›s hare-
taraf›ndan
kat›n›n en önemli amac›; köprü bafl›- ‹hracat ile ilgili olanlar›n tamam›
gelifltirilen
n› güçlendirmekti. bilmektedir ki her ürün grubunda
karfl› bir
Ayn› kavram, yani ‘köprübafl›n› tut- birçok, hatta onlarca dernek, birlik
pazarlama
ma’ kavram› ihracatta da vard›r. Bel- ve oda vard›r. Bu kurumlar aras›nda,
ata¤› ile veya li bir ürün grubunda, belli bir hedef hem koordinasyon konusunda yete-
bölgesel küçük pazar veya ülkede pazar pay› yakala- rince yetkin olamamam›z, hem de
bir krizde bile yan ihracatç›lar›m›z o pazarda h›zla bilgi paylafl›m› konusunda çok istek-
bu pazar› ‘köprübafl›’ tutamaz veya yeterince li olmamam›z bizi ihracat konusunda
kaybedebilirler. güçlenemez ise rakip ürünler tara- çok savunmas›z, ‹ngilizce tabiri ile
f›ndan gelifltirilen karfl› bir pazarla- ‘Vulnerable’ yapmaktad›r. Bu faktör-
ma ata¤› ile veya bölgesel küçük bir lerin yan›nda bana ‘‹hracattaki bu
krizde bile bu pazar› kaybedebilirler. zafiyetimizde en önemli faktör han-
‹hracat›m›z› art›rmaya yönelik gisi?’ diye sorarsan›z, ben flampiyon-
olarak müthifl bir mücadele veren lu¤u; ihracatta ‘büyük resmi’ takip
ihracatç›lar›m›z ne yaz›k ki yeni pa- edebilen, ihracatç›lar›m›z› bir orkes-
zarlar bulma konusundaki baflar›la- tra flefi gibi uyumlu ve bilinçli olarak
r›n›, bulduklar› pazarlarda ‘köprüba- yönetebilen, yetkin bir ‘üst kurum’
fl›’ tutma konusunda göstereme- eksikli¤ine verirdim.
mektedirler. Bu durumu dünyada Unutulmamal›d›r ki, askeri ve ifl
390 civar›ndaki ihracatç› ülke aras›n- dünyas› birbirinden tamamen kopuk
da ‘ihracat konsantrasyonu’ de¤eri- iki dünya de¤ildir. Her iki grubundan
mizin 0.03 ile sonuncular aras›nda da birbirlerinden ö¤renebilecekleri
olmas›ndan anlayabiliriz. K›saca, biz çok fley vard›r. Görebilene!
Mart 2020 KobiEfor 73