Page 73 - KobiEfor_Mart_2020
P. 73

UZMAN


                                   ‹hracatta ‘Köprübafl›’ Tutmak


                                   A      skeri operasyonlar içinde en  çok de¤iflik pazarlarda ihracatç›lar›-
                                          zor olan› amfibi harekatt›r.
                                                                      m›z›n ola¤anüstü gayretleri sonu-
                                                                      cunda yeni pazarlar bulabiliyoruz
                                          K›saca, düflman toprakla-
                                          r›nda kara harekat›n› yürü-  ancak o pazarda h›zla güçlenemedi-
                                   tecek olan birlikleri de¤iflik büyük-  ¤imiz için en küçük bir ekonomik
                                   lükteki ç›karma gemilerine konufl-  kriz veya karfl› pazarlama ata¤›nda o
                                   land›rarak, has›m bir deniz bölgesin-  pazar› kaybediyoruz. Bu nedenle de
          Haluk Ünald›             den geçirip, yine has›m bir kara par-  ihracat›m›z bölgesel ve küresel kriz-
          haluk@paradigmam.com     ças›na baflar›l› bir flekilde ç›karma  lere karfl› son derece hassast›r.
                                   yapmak olarak tan›mlanan bu ope-      Bu zafiyetimizin kök nedenleri; ‘bü-
                                   rasyon birçok bak›mdan zorluklar   yük resmi’ görebilme konusunda yet-
                                   içerir. K›br›s ve Normandiya ç›kar-  kin, ihracat operasyonumuzu koordi-
                                   malar›n› örnek olarak gösterece¤i-  ne eden ve yöneten bir koordinatör
          Belli bir ürün           miz bu harekat çeflidinin baflar›l›  kurum eksikli¤i, ihracat ile ilgili ku-
          grubunda,                olabilmesi için karfl› bir atakta deni-  rumlar›m›z aras›nda koordinasyon za-
                                   ze dökülmeden düflman topraklar›n-  fiyetleri ve bilgi paylafl›m› konusunda
          belli bir hedef
                                   da tutunabilmek üzere ç›karma yap›-  yetkin ve hatta istekli olmamam›zd›r.
          pazar veya
                                   lan bölgede çok h›zl› bir flekil-
          ülkede pazar
                                   de güçlenmek gerekir. Ç›kar-
          pay› yakalayan
                                   ma yap›lan bu bölgeye asker-
          ihracatç›lar›m›z         ler ‘köprübafl›’ derler. Bir ç›-
          o pazarda                karma harekat›nda en k›sa
          h›zla ‘köprübafl›’        zamanda köprübafl›n› güçlen-
          tutamaz veya             dirmek askerler için çok
          yeterince                önemli bir önceliktir ve deniz,
          güçlenemez               hava, kara birlikleri aras›nda
          ise rakip                müthifl bir koordinasyon ve
          ürünler                  bilgi paylafl›m› gerektirir. Ha-
                                   t›rlarsan›z, ikinci K›br›s hare-
          taraf›ndan
                                   kat›n›n en önemli amac›; köprü bafl›-  ‹hracat ile ilgili olanlar›n tamam›
          gelifltirilen
                                   n› güçlendirmekti.                 bilmektedir ki her ürün grubunda
          karfl› bir
                                     Ayn› kavram, yani ‘köprübafl›n› tut-  birçok, hatta onlarca dernek, birlik
          pazarlama
                                   ma’ kavram› ihracatta da vard›r. Bel-  ve oda vard›r. Bu kurumlar aras›nda,
          ata¤› ile veya           li bir ürün grubunda, belli bir hedef  hem koordinasyon konusunda yete-
          bölgesel küçük           pazar veya ülkede pazar pay› yakala-  rince yetkin olamamam›z, hem de
          bir krizde bile          yan ihracatç›lar›m›z o pazarda h›zla  bilgi paylafl›m› konusunda çok istek-
          bu pazar›                ‘köprübafl›’ tutamaz veya yeterince  li olmamam›z bizi ihracat konusunda
          kaybedebilirler.         güçlenemez ise rakip ürünler tara-  çok savunmas›z, ‹ngilizce tabiri ile
                                   f›ndan gelifltirilen karfl› bir pazarla-  ‘Vulnerable’ yapmaktad›r. Bu faktör-
                                   ma ata¤› ile veya bölgesel küçük bir  lerin yan›nda bana ‘‹hracattaki bu
                                   krizde bile bu pazar› kaybedebilirler.  zafiyetimizde en önemli faktör han-
                                     ‹hracat›m›z› art›rmaya yönelik   gisi?’ diye sorarsan›z, ben flampiyon-
                                   olarak müthifl bir mücadele veren   lu¤u; ihracatta ‘büyük resmi’ takip
                                   ihracatç›lar›m›z ne yaz›k ki yeni pa-  edebilen, ihracatç›lar›m›z› bir orkes-
                                   zarlar bulma konusundaki baflar›la-  tra flefi gibi uyumlu ve bilinçli olarak
                                   r›n›, bulduklar› pazarlarda ‘köprüba-  yönetebilen, yetkin bir ‘üst kurum’
                                   fl›’ tutma konusunda göstereme-     eksikli¤ine verirdim.
                                   mektedirler. Bu durumu dünyada        Unutulmamal›d›r ki, askeri ve ifl
                                   390 civar›ndaki ihracatç› ülke aras›n-  dünyas› birbirinden tamamen kopuk
                                   da ‘ihracat konsantrasyonu’ de¤eri-  iki dünya de¤ildir. Her iki grubundan
                                   mizin 0.03 ile sonuncular aras›nda  da birbirlerinden ö¤renebilecekleri
                                   olmas›ndan anlayabiliriz. K›saca, biz  çok fley vard›r. Görebilene!
                                                                                      Mart 2020 KobiEfor 73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78