Page 18 - KobiEfor_Ocak_2020
P. 18
KAPAK
NA‹L OLPAK
DE‹K (D›fl Ekonomik ‹liflkiler Kurulu) Yönetim Kurulu Baflkan›
DE‹K bugünden yar›nlar› infla etmek üzere 2023 hedeflerine odakland›
Ekonomimizde, bu y›l›n 3. çeyre¤inde büyümenin yüme öngörülüyor ki bu hede-
pozitife dönmesiyle y›l› Yeni Ekonomik Program’da fin yakalanmas›nda bir s›k›nt›
(YEP) hedeflendi¤i flekilde pozitif bir büyümeyle ka- görmüyoruz. D›fl ticarete, ihra-
patmay› bekliyoruz. Yeniden büyüme patikas›na gi- cata dayal› bir büyüme hedef-
ren Türkiye ekonomisi için 2020 y›l›na dair daha lenirken sanayi üretiminin lo-
umutlu ve daha pozitif bir tablo bulunuyor. Bu komotif bir rol üstlenmesi çok
olumlu hava ile 2020’de Türkiye’deki yat›r›mlar›n büyük bir önem tafl›yor. 2018
artmas›n›, istihdam›n yükselmesini ve enflasyonda itibariyle 784 milyar dolarl›k
olumlu yönde geliflmelerin yaflanmas›n› öngörüyo- bir hacme sahip Türkiye eko-
ruz. Bankac›l›k sektörünün de en k›sa sürede piya- nomisinin büyüklü¤ünün 2023’te 1 trilyon 80 mil-
sa faizlerini ve kullan›m flartlar›n› çok daha makul yar dolara ç›kmas› son derece önemli bir eflik.
seviyelere çekmesini bekliyoruz. Çünkü bu nokta- Cumhuriyetimizin 100. y›l›n› iflaret eden 2023
dan sonra Türk ifl dünyas›n›n as›l önünü açacak Vizyonu, Türkiye’nin küresel ticarette çok daha
olan hamle, ucuz krediye h›zla ulaflabilmektir. kabiliyetli olaca¤› ve dünyan›n en güçlü ekonomi-
2020 y›l›n› do¤rudan etkileyecek 11. Kalk›nma leri aras›nda ilk 10’a girmeyi hedefledi¤i bir gele-
Plan› ve YEP kapsam›nda at›lacak ad›mlar› çok isa- cek vaat ediyor. Kamu ve özel sektör iflbirli¤iyle
betli buluyoruz. Her alanda geliflmeyi öngören; sa- 2023 hedeflerine ulaflaca¤›m›za inan›yoruz. Biz de
nayicinin, KOB‹’nin, esnaf›n, çiftçinin, çal›flanlar›n Türkiye’nin gelece¤i için dünyan›n her yerinde “Ti-
gelece¤ini temeline alan bu yaklafl›mla Türkiye’nin cari Diplomasi” misyonuyla durmadan çal›flan DE-
2023 hedeflerine ulaflmas›na ivme kazand›racak ‹K olarak, bugünden yar›nlar› infla etmek üzere
güçlü ad›mlar gelmeye devam edecek. 2020’den 2023 hedeflerine odaklanm›fl durumday›z, önü-
itibaren maliyetlerin düflece¤i ve vadelerin daha da müzdeki dönemde de iktisadi aktivitemizi güçlendi-
uzayaca¤› bir döneme girece¤imizi düflünüyoruz. recek, ülkemizin ve ekonomimizin menfaati yönün-
Beklentimiz, bundan sonraki süreçte minimum de at›lacak her ad›m› desteklemeye ve her zaman-
cari aç›k rakamlar›yla devam edilece¤i yönünde. kinden büyük bir gayretle uluslararas› arenada ifl
2020’de Türkiye ekonomisi için yüzde 5’lik bir bü- dünyam›z›n sesi olmaya devam edece¤iz.
senaryoda ABD ve Çin aras›ndaki gerilim küresel bir yat›r›mlar› sadece yüzde 1 artacak.
kur savafl›na dönüflebilir. Bu durumdan kaç›n›ld›¤› 4) Finans teknolojileri ge-
takdirde ise küresel ticaret büyümesi h›zlanabilir. lifltiren ve sa¤layan ‘fin-tech’
flirketleri bürokrasiyle bo-
‹zlenmesi gereken 10 önemli trend ¤uflmaya devam edecek fakat
1) ABD Merkez Bankas› (Fed) küresel ekonomide- baz› ülkelerde sektör ciddi bir
ki yavafllamaya karfl› bir güvence amac›yla politika ivme yaflayacak.
faizini indirme trendinde. Analize göre 2018 sonunda 5) 2020 Tokyo Olimpiyat Oyunlar› reklamdan tu-
yüzde 2.38 olan politika faizinin 2020 sonunda yüzde rizme birçok sektöre katk› sa¤layacak. Japonya dev
1.63 düzeyinde olmas› öngörülüyor. etkinli¤in ülkeye 40 milyon turist çekmesini bekli-
2) ABD baflkanl›k seçimlerinin gerçekleflece¤i yor. Bu, 2019’daki turist say›s›n›n yüzde 20 artmas›
2020’de ABD Baflkan› Donald Trump’›n ticaret savafl- demek. ABD’li NBC, flimdiden 1 milyar dolarl›k rek-
lar› flirketleri ve tüketicileri korkutmaya devam ede- lam sat›fl›na ulaflt›¤›n› aç›klad›.
cek ancak bu kafa kar›fl›kl›¤› ve endifleler ABD’li rek- 6) Petrol fiyatlar›n›n siyasi krizlerle yükseldi¤i
lamc›lara yar›yor. 2019’da hafif sekteye u¤rayan kü- 2018’in ard›ndan küresel büyümeye iliflkin endifle-
resel reklam harcamalar›n›n 2020’de yüzde 5 yüksel- lerle ve arz fazlas›yla 2019’daki düflüflünün 2020’de
mesi, dijital reklamlar›n yüzde 11 art›flla 338 milyar de devam etmesi öngörülüyor. The Economist ana-
dolara, mobil telefon reklamlar›n›n 126 milyar dolara lizine göre 2020’de dünyada en yayg›n kullan›lan
ulaflmas› öngörülüyor. Brent petrolün ortalama fiya-
3) Güney Asya’n›n altyap› yat›r›mlar› bat›ya göre t› 63 dolar/varile gerileyecek.
kat kat daha h›zl› artacak. Çin’in Kuflak ve Yol Giri- 7) Küresel elektrikli araç
flimi bu yat›r›m ata¤›n›n en önemli ayaklar›ndan bi- sat›fllar› hükümetlerin çevreci
ri. Geliflmekte olan dünyan›n altyap› yat›r›mlar› politikalar›n›n da deste¤iyle
2020’de yüzde 5 artarken zengin ülkelerin altyap› 2020’de 2.8 milyon adede yak-
18 KobiEfor Ocak 2020