Page 18 - KobiEfor_Ocak_2020
P. 18

KAPAK




             NA‹L OLPAK
             DE‹K (D›fl Ekonomik ‹liflkiler Kurulu) Yönetim Kurulu Baflkan›
             DE‹K bugünden yar›nlar› infla etmek üzere 2023 hedeflerine odakland›

             Ekonomimizde, bu y›l›n 3. çeyre¤inde büyümenin  yüme öngörülüyor ki bu hede-
           pozitife dönmesiyle y›l› Yeni Ekonomik Program’da  fin yakalanmas›nda bir s›k›nt›
           (YEP) hedeflendi¤i flekilde pozitif bir büyümeyle ka-  görmüyoruz. D›fl ticarete, ihra-
           patmay› bekliyoruz.  Yeniden büyüme patikas›na gi-  cata dayal› bir büyüme hedef-
           ren Türkiye ekonomisi için 2020 y›l›na dair daha  lenirken sanayi üretiminin lo-
           umutlu ve daha pozitif bir tablo bulunuyor. Bu  komotif bir rol üstlenmesi çok
           olumlu hava ile 2020’de Türkiye’deki yat›r›mlar›n  büyük bir önem tafl›yor. 2018
           artmas›n›, istihdam›n yükselmesini ve enflasyonda  itibariyle 784 milyar dolarl›k
           olumlu yönde geliflmelerin yaflanmas›n› öngörüyo-  bir hacme sahip Türkiye eko-
           ruz. Bankac›l›k sektörünün de en k›sa sürede piya-  nomisinin büyüklü¤ünün 2023’te 1 trilyon 80 mil-
           sa faizlerini ve kullan›m flartlar›n› çok daha makul  yar dolara ç›kmas› son derece önemli bir eflik.
           seviyelere çekmesini bekliyoruz. Çünkü bu nokta-  Cumhuriyetimizin 100. y›l›n› iflaret eden 2023
           dan sonra Türk ifl dünyas›n›n as›l önünü açacak  Vizyonu, Türkiye’nin küresel ticarette çok daha
           olan hamle, ucuz krediye h›zla ulaflabilmektir.  kabiliyetli olaca¤› ve dünyan›n en güçlü ekonomi-
             2020 y›l›n› do¤rudan etkileyecek 11. Kalk›nma  leri aras›nda ilk 10’a girmeyi hedefledi¤i bir gele-
           Plan› ve YEP kapsam›nda at›lacak ad›mlar› çok isa-  cek vaat ediyor. Kamu ve özel sektör iflbirli¤iyle
           betli buluyoruz. Her alanda geliflmeyi öngören; sa-  2023 hedeflerine ulaflaca¤›m›za inan›yoruz. Biz de
           nayicinin, KOB‹’nin, esnaf›n, çiftçinin, çal›flanlar›n  Türkiye’nin gelece¤i için dünyan›n her yerinde “Ti-
           gelece¤ini temeline alan bu yaklafl›mla  Türkiye’nin  cari Diplomasi” misyonuyla durmadan çal›flan DE-
           2023 hedeflerine ulaflmas›na ivme kazand›racak  ‹K olarak, bugünden yar›nlar› infla etmek üzere
           güçlü ad›mlar gelmeye devam edecek. 2020’den   2023 hedeflerine odaklanm›fl durumday›z, önü-
           itibaren maliyetlerin düflece¤i ve vadelerin daha da  müzdeki dönemde de iktisadi aktivitemizi güçlendi-
           uzayaca¤› bir döneme girece¤imizi düflünüyoruz.  recek, ülkemizin ve ekonomimizin menfaati yönün-
             Beklentimiz, bundan sonraki süreçte minimum  de at›lacak her ad›m› desteklemeye ve her zaman-
           cari aç›k rakamlar›yla devam edilece¤i yönünde.  kinden büyük bir gayretle uluslararas› arenada ifl
           2020’de Türkiye ekonomisi için yüzde 5’lik bir bü-  dünyam›z›n sesi olmaya devam edece¤iz.

          senaryoda ABD ve Çin aras›ndaki gerilim küresel bir  yat›r›mlar› sadece yüzde 1 artacak.
          kur savafl›na dönüflebilir. Bu durumdan kaç›n›ld›¤›  4) Finans teknolojileri ge-
          takdirde ise küresel ticaret büyümesi h›zlanabilir.   lifltiren ve sa¤layan ‘fin-tech’
                                                          flirketleri bürokrasiyle bo-
            ‹zlenmesi gereken 10 önemli trend             ¤uflmaya devam edecek fakat
            1) ABD Merkez Bankas› (Fed) küresel ekonomide-  baz› ülkelerde sektör ciddi bir
          ki yavafllamaya karfl› bir güvence amac›yla politika  ivme yaflayacak.
          faizini indirme trendinde. Analize göre 2018 sonunda  5) 2020 Tokyo Olimpiyat Oyunlar› reklamdan tu-
          yüzde 2.38 olan politika faizinin 2020 sonunda yüzde  rizme birçok sektöre katk› sa¤layacak. Japonya dev
          1.63 düzeyinde olmas› öngörülüyor.              etkinli¤in ülkeye 40 milyon turist çekmesini bekli-
            2) ABD baflkanl›k seçimlerinin gerçekleflece¤i  yor. Bu, 2019’daki turist say›s›n›n yüzde 20 artmas›
          2020’de ABD Baflkan› Donald Trump’›n ticaret savafl-  demek. ABD’li NBC, flimdiden 1 milyar dolarl›k rek-
          lar› flirketleri ve tüketicileri korkutmaya devam ede-  lam sat›fl›na ulaflt›¤›n› aç›klad›.
          cek ancak bu kafa kar›fl›kl›¤› ve endifleler ABD’li rek-  6) Petrol fiyatlar›n›n siyasi krizlerle yükseldi¤i
          lamc›lara yar›yor. 2019’da hafif sekteye u¤rayan kü-  2018’in ard›ndan küresel büyümeye iliflkin endifle-
          resel reklam harcamalar›n›n 2020’de yüzde 5 yüksel-  lerle ve arz fazlas›yla 2019’daki düflüflünün 2020’de
          mesi, dijital reklamlar›n  yüzde 11 art›flla 338 milyar  de devam etmesi öngörülüyor. The Economist ana-
          dolara, mobil telefon reklamlar›n›n 126 milyar dolara  lizine göre 2020’de dünyada en yayg›n kullan›lan
          ulaflmas› öngörülüyor.                           Brent petrolün ortalama fiya-
            3) Güney Asya’n›n altyap› yat›r›mlar› bat›ya göre  t› 63 dolar/varile gerileyecek.
          kat kat daha h›zl› artacak. Çin’in Kuflak ve Yol Giri-  7) Küresel elektrikli araç
          flimi bu yat›r›m ata¤›n›n en önemli ayaklar›ndan bi-  sat›fllar› hükümetlerin çevreci
          ri. Geliflmekte olan dünyan›n altyap› yat›r›mlar›  politikalar›n›n da deste¤iyle
          2020’de yüzde 5 artarken zengin ülkelerin altyap›  2020’de 2.8 milyon adede yak-
          18 KobiEfor Ocak 2020
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23