Page 105 - KobiEfor_Ocak_2020
P. 105

UZMAN



                                   ‹nsan Kaynaklar›nda

                                   Yapay Zekâ Uygulamalar›


                                   ‹        nsan Kaynaklar› fonksiyo-  fluluyor. Ofisteki çal›flanlar› toplant›
                                            nunun pek çok alan›nda ya-
                                                                      odas›na toplay›p herkese ayn› e¤itimi
                                            pay zekâ uygulamalar› yeri-
                                                                      ayn› yöntemlerle verme dönemi yavafl
                                            ni almaya bafllad›. Yapay ze-  yavafl geride kalacak gibi.
                                   kâ ile; ifle al›m-ç›kar›mlar, perfor-
          Kadri Demir
                                   mans de¤erlendirmeleri, e¤itimler ve
          kadri.demir@poldy.com.tr  oryantasyon süreçleri, kariyer yöneti-
                                   mi ve koçluk gibi ‹K uygulamalar› hem
                                   mali hem de zaman aç›s›ndan çok da-
                                   ha verimli bir flekilde yönetiliyor.
                                   Dijitalleflme bafllamadan önce flir-
          ‹novasyonlar›n           ketler ifle al›m sürecinde adeta bafl-
          yan›nda,                 vurular taraf›ndan bo¤uluyorlard›.
          yapay zekâ               Her baflvurunun tek tek incelenmesi,
          kendisiyle beraber       do¤ru kriterlere uygunlu¤unun belir-  Gelifltirilmifl bir program sayesinde
          bir tak›m önyarg›y›      lenmesi oldukça zaman al›c›yd›. Pek  art›k personelin bilgisayar bafl›ndaki
                                   çok baflvuru aras›ndan en do¤ru ada-  bütün aktiviteleri saniye saniye kay›t
          da beraberinde
                                   y› bulmak oldukça u¤raflt›r›yordu.  alt›na al›nabiliyor. Bunun yan›nda size
          getiriyor.
                                   Yapay zekâ ifle al›m sürecine ilk ola-  kaynaklar› nas›l da¤›tman›z gerekti¤i,
          Çal›flanlar›n
                                   rak filtreler ile ad›m att›. Basit filtre-  çal›flma alan› planlamas› ya da ekip
          ifllerini makinalara
                                   leme algoritmalar› sayesinde aday-  liderleri hakk›nda öneriler sunuyor.
          kapt›raca¤›              lar saniyeler içerisinde belirlenen  Personel gelifliminde baflka bir say-
          korkusu bunlar›n         kriterlere göre (mezun olunan okul,  fa ise çal›flanlara koçluk ve hocal›k
          en bafl›nda.              ifl ve sektör tecrübesi, yurt d›fl› dene-  yapan chatbotlar. Her ne kadar flu
          ‹nsan                    yimi vb.) ayr›labilmeye baflland›.  an için ‹K’n›n her alan›nda yapay ze-
          kaynaklar›nda            Çal›flanlar›n iflyerindeki performans›  kadan tamamen yararlan›ld›¤›n›
          yapay zekâ               ve bu performans›n nas›l artt›r›labile-  söylemek güç olsa da son birkaç se-
          teknolojilerinin         ce¤i ‘‹nsan Kaynaklar›’n›n sorumluluk  ne içerisinde al›nan yolu da göz ard›
          kullan›m› ancak,         alanlar›ndan bir di¤eri. Yap›lan per-  etmemek gerek.
                                   formans de¤erlendirmeleri sayesinde  Bütün bu inovasyonlar›n yan›nda, ya-
          çal›flanlar›
                                   çal›flanlar hangi alanlarda eksik ol-  pay zekâ kendisiyle beraber bir ta-
          e¤itimlerle yeni
                                   duklar›n› görebiliyor, ayr›ca verilen  k›m önyarg›y› da beraberinde getiri-
          teknolojiler
                                   e¤itimlerle de bu eksikliklerin gideril-  yor. Çal›flanlar›n ifllerini makinalara
          hakk›nda sürekli
                                   mesi hedefleniyor. Teknoloji ile flir-  kapt›raca¤› korkusu bunlar›n en ba-
          bilgilendirerek ve       ketler çal›flanlar› hakk›nda daha önce  fl›nda. Ayr›ca yeni teknolojilere adap-
          adapte ederek            hiç olmad›¤› kadar veriye sahipler.  te olamama da çal›flanlar›n bir di¤er
          mümkün.                  Her çal›flan birbirinden farkl› alanlara  endiflesi. Ancak çal›flanlarda oluflan
          Bu sayede hem            daha yatk›n oldu¤u gibi, zay›f olunan  bu korku ve endifle yersiz. ‹nsan kay-
          çal›flanlar yersiz        alanlarda çal›flandan çal›flana de¤ifl-  naklar›nda yapay zekâ teknolojileri-
          endiflelerinden           kenlik gösteriyor. Bu da her çal›flan›n,  nin kullan›m› ancak, çal›flanlar› e¤i-
          ar›nm›fl olacaklar,       yöneltilmesi gereken alan›n›n ve gi-  timlerle yeni teknolojiler hakk›nda
          hem de flirketin          dermesi gereken zay›fl›klar›n farkl›  sürekli bilgilendirerek ve adapte
                                   oldu¤unu ortaya koyuyor.           ederek mümkün. Bu sayede hem ça-
          kullanaca¤› yeni
                                   Yapay zekâ algoritmalar› ile her çal›-  l›flanlar yersiz endiflelerinden ar›n-
          teknolojilere uyum
                                   flan›n performans› ayr› ayr› de¤erlen-  m›fl olacaklar, hem de flirketin kulla-
          sa¤layarak verimi
                                   dirilerek ihtiyaç duyulan e¤itimler ki-  naca¤› yeni teknolojilere uyum sa¤-
          düflürmeyecekler.
                                   flisellefltirilebiliyor. Bu sayede her ça-  layarak verimi düflürmeyecekler.
                                   l›flan›n eksik oldu¤u konu ayr› ayr›  Yapay zekâ üzerine çal›flmalar art-
                                   saptanaca¤› ve verilecek e¤itimin de  t›kça, insan kaynaklar› alan›nda da
                                   çal›flana göre flekillendirilece¤i konu-  ilerlemeler olmaya devam edecektir.
                                                                                    Ocak 2020 KobiEfor 105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109