Page 82 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 82

UZMAN



                                   ‹hracat Hiyerarflisi


                                   fi        irketlerde yönetim kurulu  pazarlara yöneltmek, sektörel der-
                                                                      nek ve birliklerimizin temel görevi-
                                            baflkan›ndan bafllayan ve
                                            afla¤› do¤ru inen yönetim
                                                                      zarlar, ilgili ürün grubunda ‘cazip
                                            hiyerarflisini bilirsiniz. Yö-  dir. Belirlenmesi gereken hedef pa-
                                   netim kurullar›n›n esas görevi; flir-  pazarlar’ içinde, bizim de ülke olarak
                                   ket hedefi ile stratejilerini olufltur-  ‘rekabet gücümüz’ yüksek pazarlar
          Haluk Ünald›             mak ve günlük operasyonlar›n sa¤-  olmal›d›r.
          haluk@paradigmam.com     l›kl› yürüdü¤ünü takip etmektir. Di-
                                   rektör veya müdürlerden oluflturu-
                                   lan icra kurulunun temel görevi ise;
                                   sorumlu olduklar› fonksiyonel alan-
                                   lardaki operasyonlar›n hatas›z yürü-
                                   mesini sa¤lamakt›r.
                                   Di¤er taraftan, içinde bulundu¤umuz
          Unutulmamal›d›r
                                   ulusal ekonomik iklimdeki mevcut
          ki ihracat               sorunlar nedeni ile bütün flirketleri-
          konusundaki              miz ‘hayatta kalmay›’ ihracatta ara-
          ‘Küresel büyük           maktad›r. Ancak, ihracata karar ve-
          resim’ stratejik         ren flirketlerimiz, içinde bulundukla-
                                   r› sektör ile ilgili olarak ihtiyaç duy-
          seviyede analiz
                                   duklar› bilgiye ulaflma konusunda
          edilip uygun             sorunlar yaflamakta ve sistematik bir
          küresel politikalar      ihracat faaliyeti yürütememektedir.  Dünya Ticaret Örgütü, bütün dünya
          oluflturulmadan,          Ülke olarak ihracat›m›z› 2023 hedef-  ticaretini internet üzerinden her bir
          mikro analizler ile      lerimize ulaflt›rmak üzere ihracat ile  ana ürün grubu için ayr› ayr› küresel
          ülke ihracatlar›n›       ilgili kurumlar›m›z, içinde bulunduk-  ihracat aktörlerine ayr›nt›l› ihracat
          anlaml› bir flekilde      lar› hiyerarflik yap› içinde yukar›dan  verilerini sa¤larken bu verileri birkaç
                                   afla¤›ya do¤ru farkl› fonksiyonlar  kategoride yapar.
          artt›rmak                üstlenmelidirler.                  ‘Harmonized System (HS)’ veya Türk-
          imkans›zd›r.             Bu kapsamda ilgili bakanl›klar›m›z›n  çe karfl›l›¤› olarak ‘Gümrük Tarifesi
                                   temel görevi; ihracat konusundaki  ‹statistik Pozisyonu (GTIP)’ numara-
                                   ‘Küresel büyük resmi’ netlefltirmek,  lar›na göre grupland›r›lan bu veriler
                                   ülkemizin ihracat politika ve strateji-  ‘iki digit’, ‘dört digit’, ‘alt› digit’ olarak
                                   lerini oluflturmakt›r. Bir baflka    analiz edebilir ve bu gruplanma daha
                                   önemli görevi ise; küresel rekabet  genelden, daha ayr›nt›l› sektörel
                                   gücüne sahip ürün gruplar›m›z› be-  analizler için mükemmel bir ortam
                                   lirleyerek, bu ürünlerin ‘önünü aç-  sunar.
                                   mak’, ihracat›n› kolaylaflt›r›c› teflvik-  Sözünü etti¤im bu hiyerarflik yap›
                                   leri gerçeklefltirmektir.           içinde ve bu bak›fl aç›s› ile ihracat po-
                                   ‹hracat hiyerarflisi içinde bir alt kate-  litika ve stratejilerimiz do¤rultusun-
                                   goride yer alan TOBB ve T‹M benzeri  da oluflturulacak olan ihracat analiz-
                                   kurumlar›n asli görevi ise ana ürün  leri sonucunda ortaya ç›kacak olan
                                   gruplar›n›n hedef ve f›rsat pazarlar›-  hedef pazarlara odaklanmam›z ha-
                                   n› belirlemek ve ürün gruplar› ara-  linde ihracat›m›z›n anlaml› bir flekil-
                                   s›ndaki koordinasyonu sa¤lamakt›r.  de artaca¤›ndan hiç flüphe yoktur.
                                   ‹hracat konusundaki operasyonel    Unutulmamal›d›r ki ihracat konusun-
                                   düzeydeki analizleri ise sektörel bir-  daki ‘Küresel büyük resim’ stratejik
                                   lik ve dernekler yürütmelidir. Her bir  seviyede analiz edilip uygun küresel
                                   ana ürünün alt kategorilerinin hedef  politikalar oluflturulmadan, mikro
                                   pazarlar›n› ayr›nt›l› bir flekilde belir-  analizler ile ülke ihracatlar›n› anlam-
                                   lemek ve ilgili flirketlerimizi bu hedef  l› bir flekilde artt›rmak imkans›zd›r.


          82 KobiEfor Temmuz 2019
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87