Page 82 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 82
UZMAN
‹hracat Hiyerarflisi
fi irketlerde yönetim kurulu pazarlara yöneltmek, sektörel der-
nek ve birliklerimizin temel görevi-
baflkan›ndan bafllayan ve
afla¤› do¤ru inen yönetim
zarlar, ilgili ürün grubunda ‘cazip
hiyerarflisini bilirsiniz. Yö- dir. Belirlenmesi gereken hedef pa-
netim kurullar›n›n esas görevi; flir- pazarlar’ içinde, bizim de ülke olarak
ket hedefi ile stratejilerini olufltur- ‘rekabet gücümüz’ yüksek pazarlar
Haluk Ünald› mak ve günlük operasyonlar›n sa¤- olmal›d›r.
haluk@paradigmam.com l›kl› yürüdü¤ünü takip etmektir. Di-
rektör veya müdürlerden oluflturu-
lan icra kurulunun temel görevi ise;
sorumlu olduklar› fonksiyonel alan-
lardaki operasyonlar›n hatas›z yürü-
mesini sa¤lamakt›r.
Di¤er taraftan, içinde bulundu¤umuz
Unutulmamal›d›r
ulusal ekonomik iklimdeki mevcut
ki ihracat sorunlar nedeni ile bütün flirketleri-
konusundaki miz ‘hayatta kalmay›’ ihracatta ara-
‘Küresel büyük maktad›r. Ancak, ihracata karar ve-
resim’ stratejik ren flirketlerimiz, içinde bulundukla-
r› sektör ile ilgili olarak ihtiyaç duy-
seviyede analiz
duklar› bilgiye ulaflma konusunda
edilip uygun sorunlar yaflamakta ve sistematik bir
küresel politikalar ihracat faaliyeti yürütememektedir. Dünya Ticaret Örgütü, bütün dünya
oluflturulmadan, Ülke olarak ihracat›m›z› 2023 hedef- ticaretini internet üzerinden her bir
mikro analizler ile lerimize ulaflt›rmak üzere ihracat ile ana ürün grubu için ayr› ayr› küresel
ülke ihracatlar›n› ilgili kurumlar›m›z, içinde bulunduk- ihracat aktörlerine ayr›nt›l› ihracat
anlaml› bir flekilde lar› hiyerarflik yap› içinde yukar›dan verilerini sa¤larken bu verileri birkaç
afla¤›ya do¤ru farkl› fonksiyonlar kategoride yapar.
artt›rmak üstlenmelidirler. ‘Harmonized System (HS)’ veya Türk-
imkans›zd›r. Bu kapsamda ilgili bakanl›klar›m›z›n çe karfl›l›¤› olarak ‘Gümrük Tarifesi
temel görevi; ihracat konusundaki ‹statistik Pozisyonu (GTIP)’ numara-
‘Küresel büyük resmi’ netlefltirmek, lar›na göre grupland›r›lan bu veriler
ülkemizin ihracat politika ve strateji- ‘iki digit’, ‘dört digit’, ‘alt› digit’ olarak
lerini oluflturmakt›r. Bir baflka analiz edebilir ve bu gruplanma daha
önemli görevi ise; küresel rekabet genelden, daha ayr›nt›l› sektörel
gücüne sahip ürün gruplar›m›z› be- analizler için mükemmel bir ortam
lirleyerek, bu ürünlerin ‘önünü aç- sunar.
mak’, ihracat›n› kolaylaflt›r›c› teflvik- Sözünü etti¤im bu hiyerarflik yap›
leri gerçeklefltirmektir. içinde ve bu bak›fl aç›s› ile ihracat po-
‹hracat hiyerarflisi içinde bir alt kate- litika ve stratejilerimiz do¤rultusun-
goride yer alan TOBB ve T‹M benzeri da oluflturulacak olan ihracat analiz-
kurumlar›n asli görevi ise ana ürün leri sonucunda ortaya ç›kacak olan
gruplar›n›n hedef ve f›rsat pazarlar›- hedef pazarlara odaklanmam›z ha-
n› belirlemek ve ürün gruplar› ara- linde ihracat›m›z›n anlaml› bir flekil-
s›ndaki koordinasyonu sa¤lamakt›r. de artaca¤›ndan hiç flüphe yoktur.
‹hracat konusundaki operasyonel Unutulmamal›d›r ki ihracat konusun-
düzeydeki analizleri ise sektörel bir- daki ‘Küresel büyük resim’ stratejik
lik ve dernekler yürütmelidir. Her bir seviyede analiz edilip uygun küresel
ana ürünün alt kategorilerinin hedef politikalar oluflturulmadan, mikro
pazarlar›n› ayr›nt›l› bir flekilde belir- analizler ile ülke ihracatlar›n› anlam-
lemek ve ilgili flirketlerimizi bu hedef l› bir flekilde artt›rmak imkans›zd›r.
82 KobiEfor Temmuz 2019