Page 30 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 30
SAHA ‹STANBUL
birikimleri, gerek ise cesaretleri flunu göstermek-
tedir ki: ‹rade, kaynak ve pazar ortaya konuldu¤u SAHA ‹stanbul’un tarihçesi
takdirde firmalar›m›z›n yapamayaca¤› hiçbir fley
yok” diyor. Kelefl, SAHA ‹stanbul ilk kuruldu¤unda 21 Ocak 2010 tarihinde gerçeklefltirilen TÜS‹-
sözkonusu firmalar›n teknolojik ve altyap› birikim- AD'›n 40. Genel Kurulu'nda, o dönemde Baflbakan
lerini savunma ve havac›l›k sektörlerinde de¤erlen- olan bugünkü Cumhurbaflkan› Recep Tayyip Erdo-
dirmek konusunda oldukça mesafeli durduklar›n› ¤an'›n, “Yerli otomobil yapacak bir babayi¤it ar›yo-
belirterek, “Bu sektörler hakk›nda bilgi sahibi ol- rum” diye seslenifli üzerine ‹TO (‹stanbul Ticaret
mayan ve savunma sanayinin merkezi konumunda- Odas›) Sanayi ‹htisas Komitesi taraf›ndan, "Bu ko-
ki Ankara’y› mesafeli bulan firmalar, savunma, ha- nuda neler yapabiliriz?" diyerek bir çal›flma baflla-
vac›l›k ve uzay endüstrisine yönelik üretim yapmaya t›ld›. Bu konuya yönelik uzun süredir yap›lan çal›fl-
s›cak bakm›yorlard›. Bizim kurulufl amac›m›z; bu malar sonucunda, otomotiv sektörünün Türki-
gri alanlar› ortadan kald›rarak firmalar› bilgilendir- ye'nin gelece¤ine, "yüksek katmade¤erli üretim"
mek, motive etmek ve bürokratik güçlükleri yen- anlam›nda bir fleyler katmas›n›n yan› s›ra bunu
melerine katk› sa¤lamak suretiyle firmalar›m›z› sa- gerçeklefltirecek as›l sektörün ise "Uçak Üretimi"
vunma, havac›l›k ve uzay›n ihtiyaç duydu¤u yüksek oldu¤u sonucuna var›ld›.
teknoloji gerektiren ürünleri ve sistemleri üretebi- Bu noktadan hareketle, 2011 y›l› sonunda ‹TO
lecek hale getirmek” diye konufluyor. Sanayi ‹htisas Komitesi’nde "Yerli Sivil Uçak Üre-
timi" konusunda 1.5 y›l kadar süren ve sektörün
önde gelen 150 insan›n›n kat›ld›¤› bir çal›flma bafl-
lat›larak, 20'nin üzerinde toplant› ve çal›fltay ger-
çeklefltirildi. Nihayet, 2013 y›l›n›n Ocak ay›nda
"Türkiye’de Sivil Yerli Uçak Üretiminin Stratejik
Analizi ve Yol Haritas›" raporu tamamlanarak ‹TO
Oda Yönetim Kurulu’na teslim edildi. Çal›flma sü-
resince, sektörde faaliyet gösteren birçok yetkin
Y›l sonunda 500 firmaya ulafl›lacak firma ve uzman ile tan›flma ve görüfl al›flveriflinde
Kritik teknolojilerde d›fla ba¤›ml›l›¤›n ortadan bulunma imkân› oldu. Süreç sonunda, ülkemizin
kald›r›lmas›nda Türk sanayi üretiminin yüzde 50’si- her türlü üretimi yapacak alt yap› ve insan kayna-
ni üreten bu co¤rafyan›n, daha etkin görevler üst- ¤›n›n var oldu¤u, yan sanayimizin de buna haz›r ol-
lenmesinin önemli oldu¤una dikkat çeken Kelefl, bu du¤u, elimizde gerekli her türlü teknolojinin de
hedef do¤rultusunda çal›flmalar›n› flöyle özetliyor: mevcut bulundu¤u; asl›nda problemimizin birbiri-
“Bölgedeki mevcut potansiyeli kullanarak yüksek
mizi tan›mamak ve ortak çal›flma kültürüne sahip
teknolojik ürün gelifltirmek ve üretmek için bölge
olmamak oldu¤u görüldü.
firmalar› aras›nda iflbirli¤i oluflturarak sinerji yarat-
Bu düflüncelere, THY’n›n yükselen flirket profili
may› hedefleyerek yola ç›kt›k. Bunun sonucu olarak
THY Teknik HABOM gibi 300’ün üzerinde hava yolu
milli savunma sanayi projelerinde ve havac›l›kta, flirketine bak›m hizmeti veren firmalar›m›z›n par-
yerli katk› oran›n› art›rmak, baz› kritik projelerde
ça ihtiyaçlar› için ithalata ciddi kaynaklar harcan›-
yüzde 100 yerlilik düzeyine ulaflmak da SAHA ‹stan-
yor olmas› da eklenince daha da motive edici oldu.
bul olarak öncelikli hedeflerimiz.
Dönemin Savunma Sanayi Müsteflar› Prof.Dr.
Bugün geldi¤imiz noktada hedeflerimizin büyük
‹smail Demir’in Deniz Kuvvetleri Komutanl›¤› pro-
bölümünü hayata geçirdik. En önemlisi ana yükle- jelerinin ‹stanbul ve hinterland›nda yürütülüyor ol-
nici ve tedarikçi firmalar›n bak›fl aç›s›n› de¤ifltirmifl
mas›na ve ‹stanbul’un metal, kimya ve kompozit
durumday›z. Üyeleri aras›nda ilk insans›z hava ara-
teknolojisindeki üstünlü¤üne dikkat çekerek faali-
c›n› (‹HA) üreten Baykar, türbin motor çal›flan Kale
yet alan›na “Savunma”n›n da eklenmesini telkin
Grubu, uluslararas› havayolu flirketlerine ait yüz-
etmesi üzerine; Sakarya’dan bafllay›p, Yalova’y› da
lerce uça¤›n bak›m›n› yapan THY Teknik, ASELSAN, içine alacak flekilde Edirne’ye kadar Kuzey Mar-
TAI, ROKETSAN, HAVELSAN gibi vak›f flirketlerinin
mara hinterland›nda faaliyet göstermek, ortak bir
bulundu¤u SAHA ‹stanbul bugün 391 üye ile Türki-
sinerji oluflturarak sahip oldu¤umuz bu büyük po-
ye’nin en büyük sanayi kümelenmesi, Avrupa Hava-
tansiyeli harekete geçirmek üzere; SSM, ‹TO, ‹SO,
c›l›k Birli¤i’ne üye 2. büyük kümelenme. SAHA ‹s-
T‹M ve Teknopark ‹stanbul yönetiminin büyük des-
tanbul’da yüzde 13 büyük ölçekli 50, yüzde 87 ora-
n›nda ise 341 KOB‹ ölçe¤inde firma yer al›yor. Stra- te¤i ile 27 kurucu üye taraf›ndan, 17 Mart 2015 ta-
rihinde SAHA ‹stanbul Savunma, Havac›l›k ve Uzay
tejik öneme sahip onlarca projeyi hayata geçirdik
Kümelenmesi Derne¤i kuruldu.
ve yenilerini üretmeye devam ediyoruz. 2019 y›l›
30 KobiEfor Temmuz 2019