Page 22 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 22
UZMAN
‹hracatta Yüksek Katmade¤erli Ürün Pay›
ilindi¤i gibi “katmade¤er”; veren bir devlet politikas› güdülüyor.
B “ekonomik büyüme”, ekonomi- Bu konularda yap›lan çal›flmalar› gözard›
nin üretim kapasitesinin art›r›l-
etmemekle birlikte henüz istenilen ya da
mas› ve dolay›s›yla daha fazla
üzüntü vermektedir.
mal ve hizmet üretilmesidir. hedeflerden çok uzak oldu¤unu görmek
Üretim kapasitesinin artmas› üretim fak- Katmade¤erli ürün üretimi yolu da mar-
törlerindeki art›fllar ve yüksek teknoloji kalaflmak ya da daha do¤ru deyiflle marka
düzeyindeki geliflmeler sayesinde olur. de¤eri yaratmakt›r.
Hilmi Develi Ekonomik büyüme reel GSYH’daki art›fl Dünyada insanlar›n markalara olan bak›fl›,
hilmideveli@gmail.com oran› ile ölçülmektedir. onlar› sevmesi, benimsemesi iflletmelerin
Dünyada söz sahibi olabilmek güçlü bir en nihai amac›, kar›n› maksimize etmek
ülke olmaktan, güçlü bir ülke olmak da de¤il marka de¤erini maksimize etmek ol-
ekonomik geliflmifllikten geçmektedir. du. Marka, üretilen ürünlerin yüksek fiyat-
Ekonominin geliflmesi ve sa¤lam bir ya- tan sat›lmas›na kazand›rd›¤› faydad›r.
p›ya kavuflmas› üretimle; daha da önem- T‹M verilerine göre Türkiye ucuz ürünler
lisi yüksek katmade¤erli üretimle müm- sat›yor, pahal› ürünler al›yor. ‹thalat ve
kündür. ihracat rakamlar›na göre Türkiye yüksek
Yüksek Yüksek katmade¤er üretmenin yolu yük- teknolojili ürünler pazar›nda yüzde 3.9
katmade¤erli ürün sek teknolojiden geçmektedir. Gelir üret- ihracat yaparken yüzde 15.1 ithalat ger-
üretmede ve mek için, “yüksek katmade¤er” yaratmak çeklefltiriyor. Orta yüksek teknolojili
temel kofluldur. Bir ürünü daha yüksek ürünlerde ise yüzde 34 ihracat yüzde
bu ürünlerin
katmade¤er içeri¤ine dönüfltürmenin ol- 41’lik ithalat oranlar›na göre Türkiye ola-
ihracat›m›zdaki mazsa olmaz›, yüksek kalite fiziki serma- rak ne yaz›k ki ucuz ürünler sat›yoruz,
pay›n›n düflük olmas› ye ve insan eme¤idir. ‹yi yetifltirilen nitelik- pahal› ürünler al›yoruz.
bizleri karamsarl›¤a li elemana sahip olman›n temel koflulu da Dünyada yüksek katmade¤eli ürünleri
ezbere dayanmayan kaliteli ça¤dafl e¤itim ihraç eden ülkeler s›ralamas›na k›saca
sevk etmemelidir. sisteminden geçmektedir. bakarsak; Japonya kg bafl›na 4 dolara
Bu alanda Maalesef bunlar›n yeterli olmamas› nede- yak›n bir katmade¤er ihracat ile dünya
yap›lmakta olan niyle; Türkiye’de Ar-Ge ve inovasyona da- ekonomisinde ilk s›rada. Bu ülkeyi Al-
yal› yüksek teknoloji ürünlerin imalât sa- manya kg bafl›na 3.7 dolarla takip ediyor.
çal›flmalara nayi ürünleri ihracat› içindeki pay› sadece Güney Kore kg bafl›na 2.54 dolarl›k ihra-
daha çok destek yüzde 3.9 civar›ndad›r. cat katmade¤eri, ABD kg bafl›na 2.53 do-
veren politikalar› Katmade¤er sadece sanayide var olan bir lar katmade¤er üreten, Polonya kg bafl›-
olgu olarak düflünülmemelidir. Tar›mda, na 1.85 dolar, Çin ise 1.59 dolar katma-
zenginlefltirerek
hayvanc›l›kta, sporda, inflaatta, tekstilde de¤er üretiyor.
e¤itimde kaliteyi yani ekonominin hemen her alan›nda kat- T‹M istatistiklerinden derlenerek yap›lan
yakalayan sistemi made¤erli üretim yer edinmifltir. çal›flmaya göre, 2018’in Nisan ay›ndan
uygulayarak Konya büyüklü¤ünde topra¤a sahip olan 2019’un Nisan’›na dek “ihraç edilen ürün-
Hollanda dünyan›n ikinci tar›m ihracatç›- lerin kilogram birim fiyat›” yüzde 27.5 ora-
geliflmifl ülkeleri s› olma baflar›s›n› katmade¤erli ürünler n›nda azalm›flt›r. 2018 Nisan ay›nda ay›nda
yakalayabiliriz. üretmeye borçludur. Teknolojik aç›dan ihraç edilen ürünlerin ortalama kg fiyat›
geri kalm›fl bir ülkenin katmade¤erli 1.42 dolara gelirken 2019’un Nisan ay›nda
ürünler üretip satmas› hayalden öteye bu tutar 1.11 dolara gerilemifltir. Di¤er
gidemez. ‹leri teknoloji ise ülke için Ar- yandan 2019 Nisan ay› ihracat›n›n kilog-
Ge ve inovasyon çal›flmalar› sonucu elde ram fiyat›, ayn› zamanda son y›llar›n en
edilebilinir. ucuz ihracat› olmufltur.
Bir ülkede Ar-Ge faaliyetlerine yeteri Böylece ülke d›fl sat›m›, miktar olarak bir
miktarda kaynak ayr›lmaz ve bu konu y›la göre yüzde 33 artmas›na karfl›n d›fl sa-
önemsenmezse teknolojik geliflim sa¤la- t›m gelirleri yüzde 5 oran›nda azalm›flt›r.
namayacakt›r. ‹hraç ürünümüzde, daha Yüksek katmade¤erli ürün üretmede ve
inovatif, ürünün katmade¤erini artt›racak bu ürünlerin ihracat›m›zdaki pay›n›n dü-
her yaklafl›m örne¤in; “Katmade¤eri yük- flük olmas› bizleri karamsarl›¤a sevk et-
sek ihracat modeline geçmek, Türkiye’nin memelidir.
ekonomik geliflimini sa¤laman›n yollar›n- Bu alanda yap›lmakta olan çal›flmalara
dan biri; yerli mal›n› teflvik etmek için Ar- daha çok destek veren politikalar› zengin-
Ge ve inovasyona önem vermek” olarak lefltirerek e¤itimde kaliteyi yakalayan sis-
tan›mlan›r. Bu amaçla Türkiye’de Ar-Ge, temi uygulayarak geliflmifl ülkeleri yaka-
tasar›m, teknolojik ürün üretimine a¤›rl›k layabiliriz.
22 KobiEfor Temmuz 2019