Page 22 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 22

UZMAN


                                   ‹hracatta Yüksek Katmade¤erli Ürün Pay›


                                            ilindi¤i gibi “katmade¤er”;  veren bir devlet politikas› güdülüyor.
                                  B         “ekonomik büyüme”, ekonomi-  Bu konularda yap›lan çal›flmalar› gözard›
                                            nin üretim kapasitesinin art›r›l-
                                                                      etmemekle birlikte henüz istenilen ya da
                                            mas› ve dolay›s›yla daha fazla
                                                                      üzüntü vermektedir.
                                            mal ve hizmet üretilmesidir.  hedeflerden çok uzak oldu¤unu görmek
                                   Üretim kapasitesinin artmas› üretim fak-  Katmade¤erli ürün üretimi yolu da mar-
                                   törlerindeki art›fllar ve yüksek teknoloji  kalaflmak ya da daha do¤ru deyiflle marka
                                   düzeyindeki geliflmeler sayesinde olur.  de¤eri yaratmakt›r.
          Hilmi Develi             Ekonomik büyüme reel GSYH’daki art›fl  Dünyada insanlar›n markalara olan bak›fl›,
          hilmideveli@gmail.com    oran› ile ölçülmektedir.           onlar› sevmesi, benimsemesi iflletmelerin
                                   Dünyada söz sahibi olabilmek güçlü bir  en nihai amac›, kar›n› maksimize etmek
                                   ülke olmaktan, güçlü bir ülke olmak da  de¤il marka de¤erini maksimize etmek ol-
                                   ekonomik geliflmifllikten geçmektedir.  du. Marka, üretilen ürünlerin yüksek fiyat-
                                   Ekonominin geliflmesi ve sa¤lam bir ya-  tan sat›lmas›na kazand›rd›¤› faydad›r.
                                   p›ya kavuflmas› üretimle; daha da önem-  T‹M verilerine göre Türkiye ucuz ürünler
                                   lisi yüksek katmade¤erli üretimle müm-  sat›yor, pahal› ürünler al›yor. ‹thalat ve
                                   kündür.                            ihracat rakamlar›na göre Türkiye yüksek
          Yüksek                   Yüksek katmade¤er üretmenin yolu yük-  teknolojili ürünler pazar›nda yüzde 3.9
          katmade¤erli ürün        sek teknolojiden geçmektedir. Gelir üret-  ihracat yaparken yüzde 15.1 ithalat ger-
          üretmede ve              mek için, “yüksek katmade¤er” yaratmak  çeklefltiriyor. Orta yüksek teknolojili
                                   temel kofluldur. Bir ürünü daha yüksek  ürünlerde ise yüzde 34 ihracat yüzde
          bu ürünlerin
                                   katmade¤er içeri¤ine dönüfltürmenin ol-  41’lik ithalat oranlar›na göre Türkiye ola-
          ihracat›m›zdaki          mazsa olmaz›, yüksek kalite fiziki serma-  rak ne yaz›k ki ucuz ürünler sat›yoruz,
          pay›n›n düflük olmas›     ye ve insan eme¤idir. ‹yi yetifltirilen nitelik-  pahal› ürünler al›yoruz.
          bizleri karamsarl›¤a     li elemana sahip olman›n temel koflulu da  Dünyada yüksek katmade¤eli ürünleri
                                   ezbere dayanmayan kaliteli ça¤dafl e¤itim  ihraç eden ülkeler s›ralamas›na k›saca
          sevk etmemelidir.        sisteminden geçmektedir.           bakarsak; Japonya kg bafl›na 4 dolara
          Bu alanda                Maalesef bunlar›n yeterli olmamas› nede-  yak›n bir katmade¤er ihracat ile dünya
          yap›lmakta olan          niyle; Türkiye’de Ar-Ge ve inovasyona da-  ekonomisinde ilk s›rada. Bu ülkeyi Al-
                                   yal› yüksek teknoloji ürünlerin imalât sa-  manya kg bafl›na 3.7 dolarla takip ediyor.
          çal›flmalara              nayi ürünleri ihracat› içindeki pay› sadece  Güney Kore kg bafl›na 2.54 dolarl›k ihra-
          daha çok destek          yüzde 3.9 civar›ndad›r.            cat katmade¤eri, ABD kg bafl›na 2.53 do-
          veren politikalar›       Katmade¤er sadece sanayide var olan bir  lar katmade¤er üreten, Polonya kg bafl›-
                                   olgu olarak düflünülmemelidir. Tar›mda,  na 1.85 dolar, Çin ise 1.59 dolar katma-
          zenginlefltirerek
                                   hayvanc›l›kta, sporda, inflaatta, tekstilde  de¤er üretiyor.
          e¤itimde kaliteyi        yani ekonominin hemen her alan›nda kat-  T‹M istatistiklerinden derlenerek yap›lan
          yakalayan sistemi        made¤erli üretim yer edinmifltir.   çal›flmaya göre, 2018’in Nisan ay›ndan
          uygulayarak              Konya büyüklü¤ünde topra¤a sahip olan  2019’un Nisan’›na dek “ihraç edilen ürün-
                                   Hollanda dünyan›n ikinci tar›m ihracatç›-  lerin kilogram birim fiyat›” yüzde 27.5 ora-
          geliflmifl ülkeleri        s› olma baflar›s›n› katmade¤erli ürünler  n›nda azalm›flt›r. 2018 Nisan ay›nda ay›nda
          yakalayabiliriz.         üretmeye borçludur. Teknolojik aç›dan  ihraç edilen ürünlerin ortalama kg fiyat›
                                   geri kalm›fl bir ülkenin katmade¤erli  1.42 dolara gelirken 2019’un Nisan ay›nda
                                   ürünler üretip satmas› hayalden öteye  bu tutar 1.11 dolara gerilemifltir. Di¤er
                                   gidemez. ‹leri teknoloji ise ülke için Ar-  yandan 2019 Nisan ay› ihracat›n›n kilog-
                                   Ge ve inovasyon çal›flmalar› sonucu elde  ram fiyat›, ayn› zamanda son y›llar›n en
                                   edilebilinir.                      ucuz ihracat› olmufltur.
                                   Bir ülkede Ar-Ge faaliyetlerine yeteri  Böylece ülke d›fl sat›m›, miktar olarak bir
                                   miktarda kaynak ayr›lmaz ve bu konu  y›la göre yüzde 33 artmas›na karfl›n d›fl sa-
                                   önemsenmezse teknolojik geliflim sa¤la-  t›m gelirleri yüzde 5 oran›nda azalm›flt›r.
                                   namayacakt›r. ‹hraç ürünümüzde, daha  Yüksek katmade¤erli ürün üretmede ve
                                   inovatif, ürünün katmade¤erini artt›racak  bu ürünlerin ihracat›m›zdaki pay›n›n dü-
                                   her yaklafl›m örne¤in; “Katmade¤eri yük-  flük olmas› bizleri karamsarl›¤a sevk et-
                                   sek ihracat modeline geçmek, Türkiye’nin  memelidir.
                                   ekonomik geliflimini sa¤laman›n yollar›n-  Bu alanda yap›lmakta olan çal›flmalara
                                   dan biri; yerli mal›n› teflvik etmek için Ar-  daha çok destek veren politikalar› zengin-
                                   Ge ve inovasyona önem vermek” olarak  lefltirerek e¤itimde kaliteyi yakalayan sis-
                                   tan›mlan›r. Bu amaçla Türkiye’de Ar-Ge,  temi uygulayarak geliflmifl ülkeleri yaka-
                                   tasar›m, teknolojik ürün üretimine a¤›rl›k  layabiliriz.


          22 KobiEfor Temmuz 2019
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27