Page 55 - KobiEfor_Mart_2019
P. 55

TÜB‹SAD Baflkan› Erman
                               Karaca’ya göre dijital ekono-
                               minin yap› tafllar›; dijital veri,
                               yapay zeka, otonom robotlar,
                               büyük veri, art›r›lm›fl ve sa-
                               nal gerçeklik, nesnelerin in-
                               terneti gibi dijital teknolojiler
                               ve dijital altyap›d›r: “Türkiye
               Erman Karaca    olarak biz bu sürecin gerisin-
                               de kalamay›z, bu bilincin   lirli sektörleri ele alsa da ulafl›lan sonuç birçok
           hem kamuda hem de özel sektörde güçlenerek h›z-  sektör temsilcisi için ortak ihtiyaç olarak aç›klana-
           l› ad›mlarla hayata geçirilmesi önem tafl›yor. Türki-  biliyor. Buna göre dijital dönüflümde
           ye’nin ‘Dijital Ekonomiye Dönüflüm Stratejisi’ni    l Sektörel vizyon, stratejik perspektif ve pozis-
           oluflturmam›z ve dijitalleflmeyi h›zland›racak eko-  yonlama ihtiyac› bulunuyor: “Sektörlerin stratejik
           nomik de¤erleri ile adresleyerek yol haritalar›n›  olarak yerinin belirlenme beklentisi, ileriye yönelik
           belirlememiz gerekiyor. Tüm dünya dijital ekonomi  yat›r›mlar konusunda güven ve destek aray›fl›nda
           dönüflümüne giderken Türkiye’nin rekabetçi kal-  oldu¤unu göstermektedir. Stratejik perspektifte,
           mas›na ve yüksek teknoloji ihraç eden bir ülke ol-  sektörel rekabet avantajlar›n›n dijital dönüflümle
           mas›na katk›da bulunacak hamleler yapmak kritik  birlikte geçirece¤i de¤ifliklikler anlafl›lmal› ve buna
           önem tafl›yor. Bunun için ise toplumun her kesimi-  göre pozisyonlanma yap›lmal›d›r.”
           ni içine alan dijital yetkinlikler plan› oluflturulmal›,  l Dijital dönüflüm, ancak ekosistem anlay›fl›yla
           yapay zekan›n ve veri ekonomisinin potansiyeli or-  rekabet gücünü art›rabilir: “Dijital dönüflümün ar-
           taya ç›kar›lmal›, e-Hizmetler teflvik edilmeli ve ko-  zu edilen yönde, sektörel verimlili¤i art›rabilmesi
           laylaflt›r›lmal›, ba¤lant›lar h›zlanmal›, altyap›lar ve  için kamu kurumlar›, sektör temsilcisi  dernekler,
           siber güvenlik güçlendirilmeli.”                sektörel topluluklar ve konu uzman› üniversiteler
              Türk Giriflim ve ‹fl Dünyas› Konfedarasyonu    aras›nda diyalog  bafllat›lmal› ve/veya gelifltirilme-
           (TÜRKONFED), ‘Dijital Dönüflümü’ hedef noktaya   si, daha önceki sanayi devrimlerine göre daha
           alm›fl bir sivil toplum kuruluflu. TÜRKONFED Yöne-  önemli bir ihtiyaç olarak öne ç›kmaktad›r. Özellikle
                               tim Kurulu BaflkanI Orhan    inovasyon süreçlerinin flirket verimlilikleri üzerin-
                               Turan, “Bugün flirketlerimiz  deki artan önemi gözönüne al›nd›¤›nda sektörel ya-
                               ve ilgili sektörlerimizde, tek-  tay ve dikey iflbirliklerinin kalitesi, ileriye dönük
                               noloji kullan›m›na bakt›¤›-  olarak fark yaratabilecektir. fiirket düzeyindeki
                               m›zda sadece binde 3’ünün   darbo¤azlar›n afl›lmas› aç›s›ndan, bu tip ekosistem
                               yüksek teknolojili üretim   iflbirlikleri, Ar-Ge ve inovasyon odakl› süreçleri ge-
                               yapt›¤›n› görüyoruz” diyor.  lifltirmekte zorlanan küçük ve orta ölçekli flirketler
                               Dijital dönüflümün bir amaç  aç›s›ndan, önemli kazan›mlar sa¤layabilir.”
                               de¤il, yüksek katmade¤er       l Sektörel stratejilerin flirket düzeyinde uygu-
                Orhan Turan
                               yaratmak ve kalk›nma odakl›  lamaya geçmesi gerekli: “Sektör uzman ve temsil-
                               sürdürülebilir ekonomi için  cileri, konu uzmanlar›, üniversite ve sivil toplum ifl-
           bir araç olarak gözüktü¤ünü söyleyen Turan’›n ko-  birli¤inde kurulacak sektörel platformlar ile önce-
           nuya iliflkin görüflleri flöyle: “Sanayimizin dijital dö-  likli alanlara yönelik portatif çözümlerin oluflturul-
           nüflümün gerçeklefltirip, KOB‹’lerimzin kapasitele-  mas›, oluflturulan bu çözümlerin firmalar›n uygula-
           rini art›r›p, yüksek teknolojiye yüksek katmade¤er-  maya al›nabilmesi için destek ekiplerinin kurulma-
           li üretimi yakalay›p ekonomik refah› art›rabiliriz.  s›, dijital dönüflümün yarataca¤› verimlilik art›r›c›
           Ekonomide istedi¤imiz dönüflümün temelini de ni-  etkileri anlamak aç›s›ndan etkili olacakt›r. Bu çö-
           telikli e¤itimle sa¤lamlaflt›rabiliriz. Unutmamak  züm merkezleri flirketlere dijital dönüflüm ile ilgili
           gerekir ki; dijital dünyan›n en önemli sermayesi in-  örnekleme görevi yaparken afla¤›daki hususlar uy-
           sand›r.”                                        gulamaya geçilmelidir: Dijital dönüflümün her stra-
              Yine TÜRKONFED’in “Dijital Anadolu” çal›flmas›  tejik inisiyatif gibi ele al›nmas› ve uzun dönemli
           önemli bir kaynak. Çal›flma, “Dijital dönüflümün  planlama ve de¤iflim yöntemi yap›lmas›, ifl modeli
           her sektöre ayn› etkiyi yapaca¤›n› varsayman›n, git-  de¤iflikli¤i boyutunun anlafl›lmas›, operasyonel ve-
           tikçe karmafl›klaflan ekonomik yap›da gerçekçi ol-  rimlilik boyutunu gelifltiren teknolojiler do¤rultu-
           mayaca¤› düflüncesiyle her sektörün kendine özel  sunda yeniden gözden geçirilmesi, de¤iflen ve diji-
           bir dijital dönüflüm yol haritas› çizmesi gerekti¤i  talleflen iflgücü profiline yönelik insan kayna¤›
           düflünülmektedir” felsefesini savunuyor. Rapor be-  planlamas› gerekmektedir.”
                                                                                       Mart 2019 KobiEfor 55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60