Page 55 - KobiEfor_Mart_2019
P. 55
TÜB‹SAD Baflkan› Erman
Karaca’ya göre dijital ekono-
minin yap› tafllar›; dijital veri,
yapay zeka, otonom robotlar,
büyük veri, art›r›lm›fl ve sa-
nal gerçeklik, nesnelerin in-
terneti gibi dijital teknolojiler
ve dijital altyap›d›r: “Türkiye
Erman Karaca olarak biz bu sürecin gerisin-
de kalamay›z, bu bilincin lirli sektörleri ele alsa da ulafl›lan sonuç birçok
hem kamuda hem de özel sektörde güçlenerek h›z- sektör temsilcisi için ortak ihtiyaç olarak aç›klana-
l› ad›mlarla hayata geçirilmesi önem tafl›yor. Türki- biliyor. Buna göre dijital dönüflümde
ye’nin ‘Dijital Ekonomiye Dönüflüm Stratejisi’ni l Sektörel vizyon, stratejik perspektif ve pozis-
oluflturmam›z ve dijitalleflmeyi h›zland›racak eko- yonlama ihtiyac› bulunuyor: “Sektörlerin stratejik
nomik de¤erleri ile adresleyerek yol haritalar›n› olarak yerinin belirlenme beklentisi, ileriye yönelik
belirlememiz gerekiyor. Tüm dünya dijital ekonomi yat›r›mlar konusunda güven ve destek aray›fl›nda
dönüflümüne giderken Türkiye’nin rekabetçi kal- oldu¤unu göstermektedir. Stratejik perspektifte,
mas›na ve yüksek teknoloji ihraç eden bir ülke ol- sektörel rekabet avantajlar›n›n dijital dönüflümle
mas›na katk›da bulunacak hamleler yapmak kritik birlikte geçirece¤i de¤ifliklikler anlafl›lmal› ve buna
önem tafl›yor. Bunun için ise toplumun her kesimi- göre pozisyonlanma yap›lmal›d›r.”
ni içine alan dijital yetkinlikler plan› oluflturulmal›, l Dijital dönüflüm, ancak ekosistem anlay›fl›yla
yapay zekan›n ve veri ekonomisinin potansiyeli or- rekabet gücünü art›rabilir: “Dijital dönüflümün ar-
taya ç›kar›lmal›, e-Hizmetler teflvik edilmeli ve ko- zu edilen yönde, sektörel verimlili¤i art›rabilmesi
laylaflt›r›lmal›, ba¤lant›lar h›zlanmal›, altyap›lar ve için kamu kurumlar›, sektör temsilcisi dernekler,
siber güvenlik güçlendirilmeli.” sektörel topluluklar ve konu uzman› üniversiteler
Türk Giriflim ve ‹fl Dünyas› Konfedarasyonu aras›nda diyalog bafllat›lmal› ve/veya gelifltirilme-
(TÜRKONFED), ‘Dijital Dönüflümü’ hedef noktaya si, daha önceki sanayi devrimlerine göre daha
alm›fl bir sivil toplum kuruluflu. TÜRKONFED Yöne- önemli bir ihtiyaç olarak öne ç›kmaktad›r. Özellikle
tim Kurulu BaflkanI Orhan inovasyon süreçlerinin flirket verimlilikleri üzerin-
Turan, “Bugün flirketlerimiz deki artan önemi gözönüne al›nd›¤›nda sektörel ya-
ve ilgili sektörlerimizde, tek- tay ve dikey iflbirliklerinin kalitesi, ileriye dönük
noloji kullan›m›na bakt›¤›- olarak fark yaratabilecektir. fiirket düzeyindeki
m›zda sadece binde 3’ünün darbo¤azlar›n afl›lmas› aç›s›ndan, bu tip ekosistem
yüksek teknolojili üretim iflbirlikleri, Ar-Ge ve inovasyon odakl› süreçleri ge-
yapt›¤›n› görüyoruz” diyor. lifltirmekte zorlanan küçük ve orta ölçekli flirketler
Dijital dönüflümün bir amaç aç›s›ndan, önemli kazan›mlar sa¤layabilir.”
de¤il, yüksek katmade¤er l Sektörel stratejilerin flirket düzeyinde uygu-
Orhan Turan
yaratmak ve kalk›nma odakl› lamaya geçmesi gerekli: “Sektör uzman ve temsil-
sürdürülebilir ekonomi için cileri, konu uzmanlar›, üniversite ve sivil toplum ifl-
bir araç olarak gözüktü¤ünü söyleyen Turan’›n ko- birli¤inde kurulacak sektörel platformlar ile önce-
nuya iliflkin görüflleri flöyle: “Sanayimizin dijital dö- likli alanlara yönelik portatif çözümlerin oluflturul-
nüflümün gerçeklefltirip, KOB‹’lerimzin kapasitele- mas›, oluflturulan bu çözümlerin firmalar›n uygula-
rini art›r›p, yüksek teknolojiye yüksek katmade¤er- maya al›nabilmesi için destek ekiplerinin kurulma-
li üretimi yakalay›p ekonomik refah› art›rabiliriz. s›, dijital dönüflümün yarataca¤› verimlilik art›r›c›
Ekonomide istedi¤imiz dönüflümün temelini de ni- etkileri anlamak aç›s›ndan etkili olacakt›r. Bu çö-
telikli e¤itimle sa¤lamlaflt›rabiliriz. Unutmamak züm merkezleri flirketlere dijital dönüflüm ile ilgili
gerekir ki; dijital dünyan›n en önemli sermayesi in- örnekleme görevi yaparken afla¤›daki hususlar uy-
sand›r.” gulamaya geçilmelidir: Dijital dönüflümün her stra-
Yine TÜRKONFED’in “Dijital Anadolu” çal›flmas› tejik inisiyatif gibi ele al›nmas› ve uzun dönemli
önemli bir kaynak. Çal›flma, “Dijital dönüflümün planlama ve de¤iflim yöntemi yap›lmas›, ifl modeli
her sektöre ayn› etkiyi yapaca¤›n› varsayman›n, git- de¤iflikli¤i boyutunun anlafl›lmas›, operasyonel ve-
tikçe karmafl›klaflan ekonomik yap›da gerçekçi ol- rimlilik boyutunu gelifltiren teknolojiler do¤rultu-
mayaca¤› düflüncesiyle her sektörün kendine özel sunda yeniden gözden geçirilmesi, de¤iflen ve diji-
bir dijital dönüflüm yol haritas› çizmesi gerekti¤i talleflen iflgücü profiline yönelik insan kayna¤›
düflünülmektedir” felsefesini savunuyor. Rapor be- planlamas› gerekmektedir.”
Mart 2019 KobiEfor 55