Page 77 - KobiEfor_Eylul_2016
P. 77
UZMAN
Say›n Patronlar, Stratejist Sizsiniz!
T elevizyon ekranlar›nda Bir kurum için stratejiler, önce-
ve yaz›l› bas›nda ken-
likle o kurumun hayatta kalmas›-
n›, daha sonra da hedeflerine
disini ‘stratejist’ ola-
rak tan›tanlara son ulaflmak üzere baflar›l› olmas›n›
günlerde s›kça rastl›yoruz. Oysa ifl sa¤layan fikirlerdir. Bu nedenle
dünyas›ndaki gerçek stratejistler, bir kurum d›flar›dan, finansal kay-
Haluk Ünald› flirketlerinin patronlar› ve üst ka- nak dahil, herfley bulabilir ancak
haluk@paradigmam.com deme yöneticileridirler. Nedenle- ‘strateji’ ad›n› verebilece¤imiz
rine gelince; fark yarat›c› bir fikir ithal edemez.
Önce, stratejinin yönetim dan›fl- Bu nedenle strateji ve stratejik
manl›¤› dünyas›ndaki tan›m›n› ve- düflünce, bir kurumun sahip ola-
relim. Bütün dünyada yönetim da- bilece¤i en k›ymetli varl›¤›d›r. Yö-
n›flmanlar›n›n el kitab› niteli¤inde- netim dan›flmanlar› ise flirketlere,
ki Philip Sadler’in MANAGEMENT sektörün özellikleri dahil, evren-
CONSULTANCY kitab›nda strateji- sel do¤rular› aktar›r. Ancak her-
Bir kurum için
nin ‘Baflar›l› olmak için yapacakla- kesin ulaflabilece¤i evrensel do¤-
stratejiler, r›m›zd›r’ fleklinde çok yal›n bir ta- rular ‘strateji’ de¤ildir ve karar
öncelikle n›m› vard›r. vericiye h›zl›, farkl›, yarat›c› çö-
o kurumun fiimdi de Henry Kissinger’in strate- zümler sunmaz. Bu nedenle özel-
hayatta kalmas›n›, ji tan›m›na bakal›m: Dünyaca ünlü likle dan›flmanlar sadece strate-
daha sonra da bu politikac› stratejiyi ‘Toplumlar›n jik düflüncenin önemini anlatabi-
hedeflerine kendi geleceklerini güven alt›na al- lir, strateji üretmek için uygun or-
ulaflmak üzere mak üzere yapt›klar›d›r’ fleklinde tam›n nas›l oluflturabilece¤ini
tan›mlamaktad›r. gösterir.
baflar›l› olmas›n› Günlük yaflamda çok kulland›¤›m›z Ayn› dan›flmanlar, strateji üretme
sa¤layan
strateji tan›m› ise ‘De¤iflen koflul- arac› olmas› bak›m›ndan dünyada
fikirlerdir. lara ba¤l› olarak, h›zl›, farkl›, yara- en çok kullan›lan stratejik planla-
Gerçek t›c› çözümler üretmek sureti ile ma konusunda ise sürecin do¤ru
stratejistler baflar›l› olabilme veya hedeflere iflletilebilmesi konusunda süreç
flirket patron ve ulaflabilme becerisidir’ fleklinde dan›flmanl›¤› yapabilir veya ku-
yöneticileridir. özetlenebilir. rumsal vizyonu oluflturma süreci-
Gemisini kurtaran fiimdi, bir flirket patronu veya flirket ne destek verebilirler. Bu nedenle
kaptan, flirketini üst yöneticisinin durumunu düflü- strateji üretme konusunda dan›fl-
nelim. Bütün mücadelesi, flirketinin man kullan›labilinir, hatta ‘iflletme
kurtaran ve onu öncelikle gelece¤ini güven alt›na al- körlü¤ünü’ ortadan kald›rmak
baflar›l› ufuklara maya ve baflar›l› olmas›n› sa¤lama- üzere, kullan›lmas›n› tavsiye de
tafl›yan patron, ya yönelik olarak devam etmekte- ederim. Ancak gerçek stratejistler
stratejisttir. dir. Bunu gerçeklefltirmek üzere, flirket patron ve yöneticileridir.
iflini daha iyi yapmak, operasyonla- Çünkü flirketleri ‘hayatta kalamaz’
r›n› yönetmek ve iyilefltirmek, di¤er ise enkaz›n alt›nda kalacak olan ve
bir ifade ile kalitesini artt›rmak üze- dolay›s› ile ‘hayatta kalma’ müca-
re, orta kademe yöneticilerini yön- delesi veren onlard›r ve ‘stratejist’
lendirir. Di¤er bütün zamanlar›nda s›fat› da flirketlerimizin patron ve
ise buna gece uykunuzdan uyand›¤› üst yöneticilerinin kartvizitlerine
anlar da dahil olmak üzere, flirketi- daha çok yak›fl›r. fiirketleri baflar›-
nin daha baflar›l› olmas› için h›zl›, l› oldu¤u sürece de bu s›fat› gurur-
farkl›, yarat›c› çözümler üretmeye la tafl›yabilirler.
çal›fl›r. O halde gerçek stratejistler, Gemisini kurtaran kaptan, flirketini
flirketlerin patronlar› veya üst yöne- kurtaran ve onu baflar›l› ufuklara
ticileridir. tafl›yan patron, stratejisttir.
Eylül 2016 KobiEfor 77