Page 77 - KobiEfor_Eylul_2016
P. 77

UZMAN



                                   Say›n Patronlar, Stratejist Sizsiniz!


                                   T          elevizyon ekranlar›nda  Bir kurum için stratejiler, önce-
                                              ve yaz›l› bas›nda ken-
                                                                      likle o kurumun hayatta kalmas›-
                                                                      n›, daha sonra da hedeflerine
                                              disini ‘stratejist’ ola-
                                              rak tan›tanlara son     ulaflmak üzere baflar›l› olmas›n›
                                   günlerde s›kça rastl›yoruz. Oysa ifl  sa¤layan fikirlerdir. Bu nedenle
                                   dünyas›ndaki gerçek stratejistler,  bir kurum d›flar›dan, finansal kay-
          Haluk Ünald›             flirketlerinin patronlar› ve üst ka-  nak dahil, herfley bulabilir ancak
          haluk@paradigmam.com     deme yöneticileridirler. Nedenle-  ‘strateji’ ad›n› verebilece¤imiz
                                   rine gelince;                      fark yarat›c› bir fikir ithal edemez.
                                   Önce, stratejinin yönetim dan›fl-   Bu nedenle strateji ve stratejik
                                   manl›¤› dünyas›ndaki tan›m›n› ve-  düflünce, bir kurumun sahip ola-
                                   relim. Bütün dünyada yönetim da-   bilece¤i en k›ymetli varl›¤›d›r. Yö-
                                   n›flmanlar›n›n el kitab› niteli¤inde-  netim dan›flmanlar› ise flirketlere,
                                   ki Philip Sadler’in MANAGEMENT     sektörün özellikleri dahil, evren-
                                   CONSULTANCY kitab›nda strateji-    sel do¤rular› aktar›r. Ancak her-
          Bir kurum için
                                   nin ‘Baflar›l› olmak için yapacakla-  kesin ulaflabilece¤i evrensel do¤-
          stratejiler,             r›m›zd›r’ fleklinde çok yal›n bir ta-  rular ‘strateji’ de¤ildir ve karar
          öncelikle                n›m› vard›r.                       vericiye h›zl›, farkl›, yarat›c› çö-
          o kurumun                fiimdi de Henry Kissinger’in strate-  zümler sunmaz. Bu nedenle özel-
          hayatta kalmas›n›,       ji tan›m›na bakal›m: Dünyaca ünlü  likle dan›flmanlar sadece strate-
          daha sonra da            bu politikac› stratejiyi ‘Toplumlar›n  jik düflüncenin önemini anlatabi-
          hedeflerine              kendi geleceklerini güven alt›na al-  lir, strateji üretmek için uygun or-
          ulaflmak üzere            mak üzere yapt›klar›d›r’ fleklinde  tam›n nas›l oluflturabilece¤ini
                                   tan›mlamaktad›r.                   gösterir.
          baflar›l› olmas›n›        Günlük yaflamda çok kulland›¤›m›z   Ayn› dan›flmanlar, strateji üretme
          sa¤layan
                                   strateji tan›m› ise ‘De¤iflen koflul-  arac› olmas› bak›m›ndan dünyada
          fikirlerdir.             lara ba¤l› olarak, h›zl›, farkl›, yara-  en çok kullan›lan stratejik planla-
          Gerçek                   t›c› çözümler üretmek sureti ile   ma konusunda ise sürecin do¤ru
          stratejistler            baflar›l› olabilme veya hedeflere   iflletilebilmesi konusunda süreç
          flirket patron ve         ulaflabilme becerisidir’ fleklinde   dan›flmanl›¤› yapabilir veya ku-
          yöneticileridir.         özetlenebilir.                     rumsal vizyonu oluflturma süreci-
          Gemisini kurtaran        fiimdi, bir flirket patronu veya flirket  ne destek verebilirler. Bu nedenle
          kaptan, flirketini        üst yöneticisinin durumunu düflü-   strateji üretme konusunda dan›fl-
                                   nelim. Bütün mücadelesi, flirketinin  man kullan›labilinir, hatta ‘iflletme
          kurtaran ve onu          öncelikle gelece¤ini güven alt›na al-  körlü¤ünü’ ortadan kald›rmak
          baflar›l› ufuklara        maya ve baflar›l› olmas›n› sa¤lama-  üzere, kullan›lmas›n› tavsiye de
          tafl›yan patron,          ya yönelik olarak devam etmekte-   ederim. Ancak gerçek stratejistler
          stratejisttir.           dir. Bunu gerçeklefltirmek üzere,   flirket patron ve yöneticileridir.
                                   iflini daha iyi yapmak, operasyonla-  Çünkü flirketleri ‘hayatta kalamaz’
                                   r›n› yönetmek ve iyilefltirmek, di¤er  ise enkaz›n alt›nda kalacak olan ve
                                   bir ifade ile kalitesini artt›rmak üze-  dolay›s› ile ‘hayatta kalma’ müca-
                                   re, orta kademe yöneticilerini yön-  delesi veren onlard›r ve ‘stratejist’
                                   lendirir. Di¤er bütün zamanlar›nda  s›fat› da flirketlerimizin patron ve
                                   ise buna gece uykunuzdan uyand›¤›  üst yöneticilerinin kartvizitlerine
                                   anlar da dahil olmak üzere, flirketi-  daha çok yak›fl›r. fiirketleri baflar›-
                                   nin daha baflar›l› olmas› için h›zl›,  l› oldu¤u sürece de bu s›fat› gurur-
                                   farkl›, yarat›c› çözümler üretmeye  la tafl›yabilirler.
                                   çal›fl›r. O halde gerçek stratejistler,  Gemisini kurtaran kaptan, flirketini
                                   flirketlerin patronlar› veya üst yöne-  kurtaran ve onu baflar›l› ufuklara
                                   ticileridir.                       tafl›yan patron, stratejisttir.
                                                                                      Eylül 2016 KobiEfor 77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82