Page 9 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 9

ED‹TÖR



                                   Üniversite konuflmal›


                                   K        üreselleflmeyi, sürdürü-   ve mühendislikteki doktora mezuni-
                                                                      yeti aç›s›ndan da en alttaki 5 ülke
                                            lebilir ekonomik büyüme-
                                            yi, üretme dinami¤inin
                                                                      aras›nday›z. fiunu da kaydetmeli ki
                                            Bat›’dan Asya’ya kayd›¤›n›
                                                                      olumluya çevirme  h›z›nda yakalad›¤›
                                   ve daha pek çok fleyi Türkiye’nin   geride oldu¤umuz bu göstergeleri
                                   gündemine  al›yor, A’dan Z’ye konu-  performans aç›s›ndan Türkiye, 46
          Yalç›n Sönmez            fluyoruz  fakat  konufltu¤umuz bu    OECD ülkesi içinde en iyi durumda
                                   konularla do¤rudan veya dolayl›    olan›d›r.
          yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
                                   hiçbir ba¤› yokmufl gibi, ‘Üniversite-  Ancak günümüzde sorun üniversi-
                                   ler’i hiç konuflmuyoruz. Ekonomi    teler aç›s›ndan daha da karmafl›k
                                   dünyas›ndan bakarak; “Üniversite-  hale gelmektedir. Dünya de¤iflirken
                                   ler  ekonomiyi konuflmuyor ki, biz  üniversiteler de de¤iflmektedir. Bi-
                                   de üniversiteleri konuflal›m” diye  lim odakl› birinci kuflak üniversite-
                                   itiraz›m›z olabilir. Oysa bilim dünya-  lerden, e¤itim ve araflt›rma odakl›
                                   s› ile ekonomi dünyas› aras›ndaki  ikinci kuflak üniversitelere geçil-
                                   iliflkinin diyalekti¤i ekonomi önce-  miflti, flimdi ise yenilikçi giriflimci ve
                                   likli ifller. Üniversiteyi ekonominin  toplumla bütünleflen üçüncü kuflak
                                   içine biz ça¤›raca¤›z, o da gelip ko-  (3K) üniversitelere geçilmektedir.
          Dünya de¤iflirken         nuflacak. Türkiye’de üniversiteyi   Üniversite uygulamada ve hukukta
          üniversiteler de         kendine ça¤›rmas› bak›m›ndan       endüstri ile iç içe geçmekte, dünya
          de¤iflmektedir.           ekonomi dünyas›n›n karnesi bir     bilgi pazar›n›n etkin aktörleri haline
          Bilim odakl›             hayli düflüktür.                    gelmektedir. Üçüncü kuflak üniver-
          birinci kuflak            Üniversiteyi ekonominin içine çek-  site, istihdama ve ekonomiye katk›-
                                   me ölçüsü önce Ar-Ge harcamala-
                                                                      da bulunacak olan giriflimcilerin or-
          üniversitelerden,        r›nda ve bu harcamalardaki özel    taya ç›kmas›na öncelik tan›yor. Cid-
          e¤itim ve                sektör pay›nda görülür. OECD içinde  di bir araflt›rma ç›kt›s› olmayan bir
          araflt›rma odakl›         Ar-Ge harcamalar›n›n GSY‹H’s›nda-  üniversitenin giriflimci bireyler ye-
          ikinci kuflak             ki pay› en yüksek olan ilk 15 ülkenin  tifltirmesi beklenmiyor.
          üniversitelere           ortalamas› yüzde 3.03 Türkiye’de   Üniversite üretti¤i araflt›rmay› tica-
          geçilmiflti,              ise yüzde 0.95’tir. Özel sektör Ar-Ge  rilefltirerek topluma ekonomik ya-
                                                                      rar sa¤lamay› do¤rudan kendi gö-
                                   harcamalar›n›n GSY‹H içerisindeki
          flimdi ise yenilikçi      pay› en iyi 15 OECD ülkesinde orta-  revi olarak benimsiyor. Bir üniver-
          giriflimci ve             lama yüzde 2.10 Türkiye’de 0.36’d›r.  site giriflimci olmak istiyorsa, giri-
          toplumla                 Tam zamanl› araflt›rmac› bafl›na dü-  flimcilik formasyonunu kendi yap›-
          bütünleflen               flen Ar-Ge harcamas› OECD’de 660    s›na entegre ediyor. Kalifiye iflgücü
          üçüncü kuflak (3K)        bin dolar iken Türkiye’de  150 bin  yerine “ifl yaratan giriflimci” yetifl-
          üniversitelere           TL’dir. Özel sektör tam zamanl›    tirmeye odaklan›yor.
                                   araflt›rmac› say›s› OECD ortalama-
                                                                      Bu durumda Türkiye’nin de “yeni
          geçilmektedir.           s›nda bir milyon kifliye 167.000 iken  bir üniversite hamlesi” yaflamas›
                                   Türkiye’de 25.342’dir. OECD ortala-  zorunlu hale geliyor. 196 üniversi-
                                   mas›nda toplam araflt›rmac›n›n      temiz var, bunlar›n büyük ço¤unlu-
                                   yüzde 58.3’ünü istihdam ederken    ¤u henüz “üniversite olarak kurum-
                                   Türkiye özel sektöründe bu oran    laflma” sürecini yafl›yor. Bu süreci,
                                   yüzde 39.4’e düfler(*).             “Yenilikçi Giriflimci Üniversite” ol-
                                   Ayr›ca OECD’de Türkiye, özel sektör  ma vizyonuyla güçlendirmek ve h›z-
                                   Ar-Ge’sine en az kamu deste¤i veren  land›rmakla yükümlüyüz. Bütün
                                   11 ülkeden biridir. Türkiye; yükse-  üniversitelerimiz art›k bu sorunu
                                   kö¤retim harcamalar›nda OECD’nin   konuflmal›d›r.
                                   en altta kalan 5 ülkesinden biridir.  (*) TÜ‹K, TÜB‹TAK, OECD-MSTI
                                   Türkiye olarak, yüksekö¤retim gör-  2011/1-T‹SK, taraf›ndan yay›nlanan
                                   müfl yetiflkinlerin oran›, 15 yafl›ndaki  Bilim, Teknoloji ve Sanayide Türki-
                                   çocuklar›n bilim performans›, bilim  ye’nin Durumu Raporu)
                                                                                     Haziran 2016 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14