Page 9 - KobiEfor_Subat_2016
P. 9

ED‹TÖR



                                   Giriflimcilik ve Türkiye

                                   T          ürkiye Mustafa V. Koç’u  Toplulu¤u’nun -ve emsallerinin- bu
                                              erken kaybetti. Mustafa
                                                                      iç pazara basarak küreselleflti¤ine
                                              Koç, dededen ve baba-
                                                                         ‹kinci avantaj›m›z olan “Yenilikçi-
                                              dan miras gelen bir aile  dikkat çekmemin sebebi de budur.
                                   flirketleri toplulu¤unu küresel eko-  lik” e¤ilimi Türkiye ekonomisinde
                                   nomik bir güce dönüfltürmeyi bafla-  yüzde 30’lar›n üstüne ç›kan bir kapa-
          Yalç›n Sönmez            ran çok özel bir lider profiliydi. Tari-  site anlam›na gelir. Ama bu kapasi-
                                   hi anlam›nda “gerçek burjuva” ancak  teyi yeterince iflledi¤imiz söylene-
          yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
                                   böyle ve bu kadar olunabilirdi.    mez. “‹htiyaçtan giriflimci” oluyoruz
                                     Ancak galiba flunu unuttuk: Koç   fakat “yenilikçi giriflimci” olam›yo-
                                   Toplulu¤u küresel baflar›s›n› “Türki-  ruz. Yenilikçi giriflimci yetifltirmek
                                   ye’nin milli pazar›”nda gerçeklefltir-  için sorunu do¤ru ele al›fl tarz›na ge-
                                   miflti. Avrupa ile Gümrük Birli¤i’ne  reksinmemiz var. Örne¤in; “turizm
                                   girdi¤imiz 1995 y›l› bafl›nda Türkiye,  sektörü” giriflimcisinin sahip olmas›
                                   Koç ve emsali birkaç büyük endüstri  gereken donan›m ile “tekstil sektö-
                                   grubunun aç›k küresel rekabete da-  rü” giriflimcisinin  sahip olaca¤› do-
          Koç Toplulu¤u
                                   yan›p dayanamayaca¤›n› tart›fl›yor-  nan›m eflitlenemez ve ayn› e¤itim
          küresel baflar›s›n›       du. Bugün art›k görüyoruz ki Türkiye  pro¤ram› içinde çözümlenemez. Di-
          “Türkiye’nin             ekonomisi küresel rekabet çark›n›n  ¤er yandan giriflimci e¤itimi bir yer-
          milli pazar›”nda         ezemeyece¤i 20-30 ülke ekonomi-    de bafllay›p biten, mekan ve süre ile
          gerçeklefltirmiflti.       sinden biridir.                    s›n›rl› bir aktar›m faaliyeti olarak da
                                     Küresel ekonomi 2016 y›l› bafl›nda  ele al›nd›¤›nda baflar›ya götüremi-
          Avrupa ile Gümrük
                                   çeliflkili bir görünüm vermektedir.  yor. Giriflimcilik e¤itimini, bir ekosis-
          Birli¤i’ne
                                   ABD’de güçlü, AB’de ›l›ml› bir topar-  tem içinde akarak ilerleyen ve her
          girdi¤imiz 1995 y›l›     lanma beklenirken Çin ve Rusya     safhas›nda “uygulamal›” gerçekle-
          bafl›nda Türkiye,         ekonomilerinde yavafllama gözlen-   flen bir süreç olarak kurgulad›¤›m›z-
          Koç ve emsali            mektedir. Bu nedenle 2016 y›l› büyü-  da daha baflar›l› sonuçlara ulaflaca-
          birkaç büyük             me öngörüleri geriye çekilmektedir.  ¤›m›z aç›kt›r. Bu da ancak kapsaml›
          endüstri grubunun        Fakat Türkiye tam tersini yapmakta,  kurumsal iflbirlikleri kurmak ve ge-
                                   Ekim 2015’de küçük tuttu¤u Orta Va-  lifltirmekle olabilecektir.
          aç›k küresel
                                   deli Program hedeflerini Ocak 2016    Sonuç olarak söylersem; ben 2016-
          rekabete dayan›p
                                   ay›nda yükselterek revize etmekte-  2018 dönemi için aç›klanan OVP ile
          dayanamayaca¤›n›         dir. Buna göre Türkiye yeniden yük-  konulan hedefleri gerçekçi hatta ihti-
          tart›fl›yordu.            sek büyüme dönemine girecek, düfl-  yatl› gerçekçi buluyorum. 2015 y›l› so-
                                   me e¤ilimine giren ihracat›n› yükse-  nu ve 2016 y›l› bafl›nda Türkiye aç›s›n-
                                   lifl trendine sokacak, katmade¤eri  dan oluflabilecek bölgesel jeopolitik
                                   yüksek üretim üzerinden cari a盤›n›  riskler en a¤›r flekliyle oluflmufl bulu-
                                   düflürücek ve önümüzdeki 8 y›l için-  nuyordu. Ama ayn› zamanda ve ba¤-
                                   de orta gelirli ülkeler grubunun üs-  lamda bu riskleri bertaraf edecek sü-
                                   tüne ç›kacakt›r.                   reçler de bafllam›fl oluyordu. Özellikle
                                     Küresel rekabet unsurlar› s›rala-  ‹ran’›n dünya ekonomisine geri dönü-
                                   mas›nda Türkiye’yi ön s›ralara ç›ka-  flü küresel bir rahatlama yaratacak ve
                                   ran, biri yenilikçilik e¤ilimi, di¤eri de  bundan Türkiye’de istifade edecektir.
                                   iç pazar›n›n büyüklü¤ü olmak üzere  Suriye konusunun müzakere kulvar›-
                                   iki önemli verisi var. Türkiye ekono-  na sokulmas› Türkiye’yi bölgedeki es-
                                   misinin geliflim çizgisini do¤ru oku-  ki güçlü konumuna iade edecek ve ih-
                                   mak bak›m›ndan bu iki veri (avantaj)  racatta patlama denebilecek baflar›-
                                   stratejik önem tafl›yor.  Çünkü Türki-  lar›m›z›n kap›s›n› açacakt›r.
                                   ye iç pazar dinami¤i ile büyümesini   Herkes kendi hedefini biraz daha
                                   belli bir oranda garanti alt›na alabi-  iyimser revize edebilir ve yeni hedef-
                                   len az say›da ülkeden biridir. Koç  ler için kollar› s›vayabilir.
                                                                                      fiubat 2016 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14