Page 9 - KobiEfor_Subat_2016
P. 9
ED‹TÖR
Giriflimcilik ve Türkiye
T ürkiye Mustafa V. Koç’u Toplulu¤u’nun -ve emsallerinin- bu
erken kaybetti. Mustafa
iç pazara basarak küreselleflti¤ine
Koç, dededen ve baba-
‹kinci avantaj›m›z olan “Yenilikçi-
dan miras gelen bir aile dikkat çekmemin sebebi de budur.
flirketleri toplulu¤unu küresel eko- lik” e¤ilimi Türkiye ekonomisinde
nomik bir güce dönüfltürmeyi bafla- yüzde 30’lar›n üstüne ç›kan bir kapa-
Yalç›n Sönmez ran çok özel bir lider profiliydi. Tari- site anlam›na gelir. Ama bu kapasi-
hi anlam›nda “gerçek burjuva” ancak teyi yeterince iflledi¤imiz söylene-
yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
böyle ve bu kadar olunabilirdi. mez. “‹htiyaçtan giriflimci” oluyoruz
Ancak galiba flunu unuttuk: Koç fakat “yenilikçi giriflimci” olam›yo-
Toplulu¤u küresel baflar›s›n› “Türki- ruz. Yenilikçi giriflimci yetifltirmek
ye’nin milli pazar›”nda gerçeklefltir- için sorunu do¤ru ele al›fl tarz›na ge-
miflti. Avrupa ile Gümrük Birli¤i’ne reksinmemiz var. Örne¤in; “turizm
girdi¤imiz 1995 y›l› bafl›nda Türkiye, sektörü” giriflimcisinin sahip olmas›
Koç ve emsali birkaç büyük endüstri gereken donan›m ile “tekstil sektö-
grubunun aç›k küresel rekabete da- rü” giriflimcisinin sahip olaca¤› do-
Koç Toplulu¤u
yan›p dayanamayaca¤›n› tart›fl›yor- nan›m eflitlenemez ve ayn› e¤itim
küresel baflar›s›n› du. Bugün art›k görüyoruz ki Türkiye pro¤ram› içinde çözümlenemez. Di-
“Türkiye’nin ekonomisi küresel rekabet çark›n›n ¤er yandan giriflimci e¤itimi bir yer-
milli pazar›”nda ezemeyece¤i 20-30 ülke ekonomi- de bafllay›p biten, mekan ve süre ile
gerçeklefltirmiflti. sinden biridir. s›n›rl› bir aktar›m faaliyeti olarak da
Küresel ekonomi 2016 y›l› bafl›nda ele al›nd›¤›nda baflar›ya götüremi-
Avrupa ile Gümrük
çeliflkili bir görünüm vermektedir. yor. Giriflimcilik e¤itimini, bir ekosis-
Birli¤i’ne
ABD’de güçlü, AB’de ›l›ml› bir topar- tem içinde akarak ilerleyen ve her
girdi¤imiz 1995 y›l› lanma beklenirken Çin ve Rusya safhas›nda “uygulamal›” gerçekle-
bafl›nda Türkiye, ekonomilerinde yavafllama gözlen- flen bir süreç olarak kurgulad›¤›m›z-
Koç ve emsali mektedir. Bu nedenle 2016 y›l› büyü- da daha baflar›l› sonuçlara ulaflaca-
birkaç büyük me öngörüleri geriye çekilmektedir. ¤›m›z aç›kt›r. Bu da ancak kapsaml›
endüstri grubunun Fakat Türkiye tam tersini yapmakta, kurumsal iflbirlikleri kurmak ve ge-
Ekim 2015’de küçük tuttu¤u Orta Va- lifltirmekle olabilecektir.
aç›k küresel
deli Program hedeflerini Ocak 2016 Sonuç olarak söylersem; ben 2016-
rekabete dayan›p
ay›nda yükselterek revize etmekte- 2018 dönemi için aç›klanan OVP ile
dayanamayaca¤›n› dir. Buna göre Türkiye yeniden yük- konulan hedefleri gerçekçi hatta ihti-
tart›fl›yordu. sek büyüme dönemine girecek, düfl- yatl› gerçekçi buluyorum. 2015 y›l› so-
me e¤ilimine giren ihracat›n› yükse- nu ve 2016 y›l› bafl›nda Türkiye aç›s›n-
lifl trendine sokacak, katmade¤eri dan oluflabilecek bölgesel jeopolitik
yüksek üretim üzerinden cari a盤›n› riskler en a¤›r flekliyle oluflmufl bulu-
düflürücek ve önümüzdeki 8 y›l için- nuyordu. Ama ayn› zamanda ve ba¤-
de orta gelirli ülkeler grubunun üs- lamda bu riskleri bertaraf edecek sü-
tüne ç›kacakt›r. reçler de bafllam›fl oluyordu. Özellikle
Küresel rekabet unsurlar› s›rala- ‹ran’›n dünya ekonomisine geri dönü-
mas›nda Türkiye’yi ön s›ralara ç›ka- flü küresel bir rahatlama yaratacak ve
ran, biri yenilikçilik e¤ilimi, di¤eri de bundan Türkiye’de istifade edecektir.
iç pazar›n›n büyüklü¤ü olmak üzere Suriye konusunun müzakere kulvar›-
iki önemli verisi var. Türkiye ekono- na sokulmas› Türkiye’yi bölgedeki es-
misinin geliflim çizgisini do¤ru oku- ki güçlü konumuna iade edecek ve ih-
mak bak›m›ndan bu iki veri (avantaj) racatta patlama denebilecek baflar›-
stratejik önem tafl›yor. Çünkü Türki- lar›m›z›n kap›s›n› açacakt›r.
ye iç pazar dinami¤i ile büyümesini Herkes kendi hedefini biraz daha
belli bir oranda garanti alt›na alabi- iyimser revize edebilir ve yeni hedef-
len az say›da ülkeden biridir. Koç ler için kollar› s›vayabilir.
fiubat 2016 KobiEfor 9