Page 105 - KobiEfor_Agustos_2015
P. 105

UZMAN                       ‘Türk Tipi Patron’ var m›d›r?

                                  K     üresel rekabet ortam›nda öncelikle  li konularda dan›flman kullanmada bafla-

                                                                      r›l›, ancak yönetim araçlar›n› etkin kulla-
                                        ‘hayatta kalma’, daha sonra da ba-
                                                                      nabilmesini sa¤layacak yönetim dan›fl-
                                        flar›l› olma mücadelesi vermekte
                                        olan flirket patronlar›m›z›n, ortak
                                   bir davran›fl biçimi var m›d›r? 15 y›ldan be-  manlar›ndan etkin yararlanabilme konu-
                                                                      sunda daha az istekli ve daha az baflar›l›-
                                   ri onlarca küçük ve orta büyüklükte flirket  d›r. Büyük bir k›sm› zaten yönetim dan›fl-
                                   patronu ile yapt›¤›m çal›flmalar sonucun-  man›n›n kendisine bir fayda sa¤layaca¤›na
                                   da, baz› istisnalar› olmakla beraber, flirket  da inanmaz.
                                   patronlar›m›z›n baz› ortak davran›fl biçim-  l Türk tipi patron, bütün sektörlerde arz
                                   leri sergiledi¤ine flahit oldum. ‹flte bunlar-  talep dengesindeki büyük de¤ifliklik nede-
                                   dan birkaç›:                       ni ile oyunun kural›n› müflterilerin koyma-
                                   l Türk tipi patron, üretim konusunda ser-  ya bafllad›¤›n› hisseder ancak müflteri
                                   giledi¤i baflar›y›, yönetim araçlar›n› etkin  odakl› olabilme konusunda yeterli hassa-
                                   kullanma konusunda, genelde, daha az  siyeti, genelde, sergilemekte daha az ba-
                                   sergiler. Çal›flan motivasyonunu ortaya ç›-  flar›l› olur.
                                   karmakta en önemli faktör olan kurum  l Türk tipi patron, genelde, dünya ile ileti-
                                   vizyonu konusu bile patronlar›m›z›n zih-  flim kurma konusunda sorunlar yaflar.
                                   ninde henüz çok net de¤ildir.      Dünya ile do¤rudan iletiflim kurmak ve in-
                                   l Türk tipi patron, günlük operasyonlar  ternet dünyas›ndaki kendi sektörü ile ilgili
           HALUK ÜNALDI            ve günlük problemlerin çözümü konu-  geliflmeleri do¤rudan takip edebilecek ka-
                                                                      dar lisan ve bilgisayar bilgisine sahip ol-
                                   sunda sergiledi¤i baflar›y› kurumsallafl-
           haluk@paradigmam.com    ma konusunda tekrarlamakta zorlan›r.  mayan ifladamlar›m›z›n dünya ile rekabet
                                   Bütün patronlar›m›z kurumsallaflmay›  edebilmesi son derece zordur.
                                   hayal eder ama bir k›sm› tarifini yap-  l Türk tipi patron, genelde, bilgisayar kul-
                                   makta bile zorlan›r.               lanmaya mesafeli durur. Bir laptop al›p,
                                   l Türk tipi patron, bütün toplant› ve soh-  kendi ifllerini do¤rudan takip etmek yeri-
                                   betlerinde, proaktif davran›fl biçimini be-  ne, genelde, bu iflleri çal›flanlar›n›n kendi-
                                   nimsedi¤ini söylemesine ra¤men, genel-  si için yapmas›n› tercih eder.
                                   de, reaktif davran›r. Laf aram›zda, reaktif  l Türk tipi patron, bilgi teknolojilerine
                                   davran›fl biçimi sergileme konusunda pat-  yat›r›m yapmak zorunda oldu¤unu bilir ve
                  Ne yaz›k ki      ronlar›m›z›n dünyan›n en baflar›l›lar› ara-  bu yat›r›m› yapmaya isteklidir. Ancak bil-
                        flirket     s›nda yerald›klar›n› rahatl›kla söyleyebili-  giye etkin ulaflma konusunda ihtiyaç duy-
                                   riz.                               du¤u bilgi sistemlerini yorumlamakta ve
            patronlar›m›z›n        l Türk tipi patron, deneyim ve sezgiye da-  etkin kullanmakta, genelde, daha az ba-
                                   yanan kararlar›nda baflar›l›, yeni geliflme-  flar›l› olur.
           küresel baflar›y›        leri takip edebilme konusunda, genelde,  l Türk tipi patron, genelde, ‘Küçük ol-
                   yakalama        daha az baflar›l›d›r.               sun, benim olsun’ prensibine sahip olup,
                                   l Türk tipi patron, üretim teknolojileri ile il-  bireysel giriflim konusunda baflar›l› ör-
                  konusunda        gili araçlar› etkin kullanma konusunda ba-  nekler sergileyen patronlar›m›z, kollek-
          daha çok ihtiyac›        flar›l›, bilgi teknolojilerini etkin kullanma  tif baflar›n›n sergilenmesi gerekti¤i du-
                                                                      rumda ayn› baflar› seviyesini yakalamak-
                                   konusunda, genelde, daha az baflar›l›d›r.
           oldu¤u konular,         l Türk tipi patron, çok çal›flma konusunda  ta zorluk çeker.
                                   baflar›l›, strateji üretme konusunda, ge-  l Türk tipi patron, genelde, Çin’i bir tehdit
               h›zla de¤iflen       nelde, daha az baflar›l›d›r.        olarak alg›lar. Bu alg›, büyük ölçüde do¤-
            koflullar nedeni        l Türk tipi patron, kendi lokal pazar›n› ta-  rudur, ancak çözüm üretilmedi¤i durum-
                                   kip etme konusunda baflar›l›, küresel pa-  da, ‘hayatta kalabilme’ konusunda hiçbir
                  ile daha az      zar ve rakipleri takip etme konusunda, ge-  fayda sa¤lamaz. Biz, Çin tehdidi ile yat›p,
                                   nelde, daha az baflar›l›d›r.        Çin tehdidi ile kalkmakta iken bütün dün-
            baflar›l› oldu¤u        l Türk tipi patron, sat›fl konusunda bafla-  ya flirketleri Çin pazar›ndan pay kapmak
                      konular      r›l› ancak stratejik pazarlama çal›flmala-  üzere Çin’e inan›lmaz bir h›zla yat›r›m
                                   r›nda, genelde, daha az baflar›l›d›r. Baz›  yapmaktad›r. Çin’in ithalat yapt›¤› ülkeler
                aras›ndad›r.       patronlar›m›zda, sat›fl ile pazarlama ara-  s›ralamas›nda Türkiye 55. s›rada iken ih-
                                   s›ndaki fark bile çok net de¤ildir.  racat yapt›¤› ülkeler s›ralamas›nda 27. s›-
                                   l Türk tipi patron, flirket hedefleri koyma  rada yeral›yoruz.
                                   konusunda çok istekli olmas›na ra¤men,  Ne yaz›k ki flirket patronlar›m›z›n küresel
                                   bu hedeflerin daha üst düzeyde stratejik  baflar›y› yakalama konusunda daha çok ih-
                                   amaçlar›n› oluflturma konusunda, genel-  tiyac› oldu¤u konular, h›zla de¤iflen koflul-
                                   de, daha az baflar›l›d›r.           lar nedeni ile daha az baflar›l› oldu¤u ko-
                                   l Türk tipi patron, mevcut durumu yorum-  nular aras›ndad›r. Di¤er taraftan, flirketle-
                                   lama, koruma ve mevcudu tekrarlama ko-  rimizin dünya flirketi düzeyine ulaflma ve
                                   nusunda baflar›l›, ancak de¤iflimi yönetme  ülkemizin küresel baflar› mücadelesinde
                                   konusunda, genelde, daha az baflar›l›d›r.   dünya standard›nda patronlara sahip ol-
                                   l Türk tipi patron, üretim süreçleri ile ilgi-  mak, ‘olmaz-ise-olmaz’ bir unsurdur.

                                                                                  A€ustos 2015 KobiEfor 105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110