Page 105 - KobiEfor_Agustos_2015
P. 105
UZMAN ‘Türk Tipi Patron’ var m›d›r?
K üresel rekabet ortam›nda öncelikle li konularda dan›flman kullanmada bafla-
r›l›, ancak yönetim araçlar›n› etkin kulla-
‘hayatta kalma’, daha sonra da ba-
nabilmesini sa¤layacak yönetim dan›fl-
flar›l› olma mücadelesi vermekte
olan flirket patronlar›m›z›n, ortak
bir davran›fl biçimi var m›d›r? 15 y›ldan be- manlar›ndan etkin yararlanabilme konu-
sunda daha az istekli ve daha az baflar›l›-
ri onlarca küçük ve orta büyüklükte flirket d›r. Büyük bir k›sm› zaten yönetim dan›fl-
patronu ile yapt›¤›m çal›flmalar sonucun- man›n›n kendisine bir fayda sa¤layaca¤›na
da, baz› istisnalar› olmakla beraber, flirket da inanmaz.
patronlar›m›z›n baz› ortak davran›fl biçim- l Türk tipi patron, bütün sektörlerde arz
leri sergiledi¤ine flahit oldum. ‹flte bunlar- talep dengesindeki büyük de¤ifliklik nede-
dan birkaç›: ni ile oyunun kural›n› müflterilerin koyma-
l Türk tipi patron, üretim konusunda ser- ya bafllad›¤›n› hisseder ancak müflteri
giledi¤i baflar›y›, yönetim araçlar›n› etkin odakl› olabilme konusunda yeterli hassa-
kullanma konusunda, genelde, daha az siyeti, genelde, sergilemekte daha az ba-
sergiler. Çal›flan motivasyonunu ortaya ç›- flar›l› olur.
karmakta en önemli faktör olan kurum l Türk tipi patron, genelde, dünya ile ileti-
vizyonu konusu bile patronlar›m›z›n zih- flim kurma konusunda sorunlar yaflar.
ninde henüz çok net de¤ildir. Dünya ile do¤rudan iletiflim kurmak ve in-
l Türk tipi patron, günlük operasyonlar ternet dünyas›ndaki kendi sektörü ile ilgili
HALUK ÜNALDI ve günlük problemlerin çözümü konu- geliflmeleri do¤rudan takip edebilecek ka-
dar lisan ve bilgisayar bilgisine sahip ol-
sunda sergiledi¤i baflar›y› kurumsallafl-
haluk@paradigmam.com ma konusunda tekrarlamakta zorlan›r. mayan ifladamlar›m›z›n dünya ile rekabet
Bütün patronlar›m›z kurumsallaflmay› edebilmesi son derece zordur.
hayal eder ama bir k›sm› tarifini yap- l Türk tipi patron, genelde, bilgisayar kul-
makta bile zorlan›r. lanmaya mesafeli durur. Bir laptop al›p,
l Türk tipi patron, bütün toplant› ve soh- kendi ifllerini do¤rudan takip etmek yeri-
betlerinde, proaktif davran›fl biçimini be- ne, genelde, bu iflleri çal›flanlar›n›n kendi-
nimsedi¤ini söylemesine ra¤men, genel- si için yapmas›n› tercih eder.
de, reaktif davran›r. Laf aram›zda, reaktif l Türk tipi patron, bilgi teknolojilerine
davran›fl biçimi sergileme konusunda pat- yat›r›m yapmak zorunda oldu¤unu bilir ve
Ne yaz›k ki ronlar›m›z›n dünyan›n en baflar›l›lar› ara- bu yat›r›m› yapmaya isteklidir. Ancak bil-
flirket s›nda yerald›klar›n› rahatl›kla söyleyebili- giye etkin ulaflma konusunda ihtiyaç duy-
riz. du¤u bilgi sistemlerini yorumlamakta ve
patronlar›m›z›n l Türk tipi patron, deneyim ve sezgiye da- etkin kullanmakta, genelde, daha az ba-
yanan kararlar›nda baflar›l›, yeni geliflme- flar›l› olur.
küresel baflar›y› leri takip edebilme konusunda, genelde, l Türk tipi patron, genelde, ‘Küçük ol-
yakalama daha az baflar›l›d›r. sun, benim olsun’ prensibine sahip olup,
l Türk tipi patron, üretim teknolojileri ile il- bireysel giriflim konusunda baflar›l› ör-
konusunda gili araçlar› etkin kullanma konusunda ba- nekler sergileyen patronlar›m›z, kollek-
daha çok ihtiyac› flar›l›, bilgi teknolojilerini etkin kullanma tif baflar›n›n sergilenmesi gerekti¤i du-
rumda ayn› baflar› seviyesini yakalamak-
konusunda, genelde, daha az baflar›l›d›r.
oldu¤u konular, l Türk tipi patron, çok çal›flma konusunda ta zorluk çeker.
baflar›l›, strateji üretme konusunda, ge- l Türk tipi patron, genelde, Çin’i bir tehdit
h›zla de¤iflen nelde, daha az baflar›l›d›r. olarak alg›lar. Bu alg›, büyük ölçüde do¤-
koflullar nedeni l Türk tipi patron, kendi lokal pazar›n› ta- rudur, ancak çözüm üretilmedi¤i durum-
kip etme konusunda baflar›l›, küresel pa- da, ‘hayatta kalabilme’ konusunda hiçbir
ile daha az zar ve rakipleri takip etme konusunda, ge- fayda sa¤lamaz. Biz, Çin tehdidi ile yat›p,
nelde, daha az baflar›l›d›r. Çin tehdidi ile kalkmakta iken bütün dün-
baflar›l› oldu¤u l Türk tipi patron, sat›fl konusunda bafla- ya flirketleri Çin pazar›ndan pay kapmak
konular r›l› ancak stratejik pazarlama çal›flmala- üzere Çin’e inan›lmaz bir h›zla yat›r›m
r›nda, genelde, daha az baflar›l›d›r. Baz› yapmaktad›r. Çin’in ithalat yapt›¤› ülkeler
aras›ndad›r. patronlar›m›zda, sat›fl ile pazarlama ara- s›ralamas›nda Türkiye 55. s›rada iken ih-
s›ndaki fark bile çok net de¤ildir. racat yapt›¤› ülkeler s›ralamas›nda 27. s›-
l Türk tipi patron, flirket hedefleri koyma rada yeral›yoruz.
konusunda çok istekli olmas›na ra¤men, Ne yaz›k ki flirket patronlar›m›z›n küresel
bu hedeflerin daha üst düzeyde stratejik baflar›y› yakalama konusunda daha çok ih-
amaçlar›n› oluflturma konusunda, genel- tiyac› oldu¤u konular, h›zla de¤iflen koflul-
de, daha az baflar›l›d›r. lar nedeni ile daha az baflar›l› oldu¤u ko-
l Türk tipi patron, mevcut durumu yorum- nular aras›ndad›r. Di¤er taraftan, flirketle-
lama, koruma ve mevcudu tekrarlama ko- rimizin dünya flirketi düzeyine ulaflma ve
nusunda baflar›l›, ancak de¤iflimi yönetme ülkemizin küresel baflar› mücadelesinde
konusunda, genelde, daha az baflar›l›d›r. dünya standard›nda patronlara sahip ol-
l Türk tipi patron, üretim süreçleri ile ilgi- mak, ‘olmaz-ise-olmaz’ bir unsurdur.
A€ustos 2015 KobiEfor 105