Page 117 - KobiEfor_Ocak_2015
P. 117
me entegre olarak ve yeni dönemin gereksinimle- çeken, yeni fikirleri elinde tutan, yar›n›n kazanan›
rine ayak uydurarak, dünyan›n önde gelen ça¤dafl, olacak. Yani ‘‹cat ç›kartan’ kazan›yor.
geliflmifl devletleri aras›nda haketti¤imiz yeri ala- Beflinci trend, ‘internet’in ekonominin belkemi-
ca¤›m›za inan›yorum.” ¤i haline gelmesidir: Ne yaz›k ki biz interneti sade-
“2014 sonras›nda, al›flk›n oldu¤umuzdan farkl› ce sosyal medya gibi kullan›yoruz. Oysa özellikle in-
bir ‘küresel ekonomik ortam’ bizleri bekliyor” di- ternet, maliyetleri düflürme ve dünyaya aç›lma f›r-
yen Y›ld›r›m, dünyay› de¤ifltirecek, 7 küresel tren- sat›d›r. ‹nternet sayesinde arac›ya muhtaç olmadan
de dikkat çekiyor: tüm dünyaya ulaflabilir, mal al›p satabiliriz.
“Bu trendlerin birincisi, küresel finans iklimin- Alt›nc› küresel trend, tüm dünyada ‘orta s›n›-
deki de¤iflimdir: Küresel kriz sonras›nda parasal f›n’ büyümesidir: Her y›l dünyada orta s›n›fa 2 Tür-
geniflleme dönemi bafllam›flt›. ABD Merkez Ban- kiye nüfusu ekleniyor. Küresel orta s›n›f›n bugün
kas› FED, her sene piyasaya yaklafl›k 1 trilyon do- yapt›¤› harcama y›lda 7 trilyon dolar. Bu harcama
lar veriyordu. Bu sayede ülkeler, flirketler, hatta 2020’de 20 trilyon dolara yükselecek. ‹flte bu tale-
bireyler rahatça borçlan›p, yat›r›m ve harcama ya- bi karfl›layacak, altyap› laz›m, üretim laz›m. Bu pa-
p›yorlard›. Ekonomiler büyüyordu. Ama bu dönem zarlara ulafl›p, daha fazla mal satabilmek için biz
art›k sona eriyor. fiimdi, hem flirketlerimiz, hem de de sanayi politikalar›m›z› buna göre gözden geçir-
vatandafllar›m›z art›k daha tedbirli, daha temkinli meliyiz.
hareket etmek zorunda. Kamu ve özel sektör ola- Yedinci küresel trend, ekonomide, ‘flehirlerin’
rak, bu yeni ortama nas›l uyum sa¤layaca¤›m›za öne ç›kmas›: Bunun en büyük nedeni giderek bü-
birlikte odaklanmal›y›z. yüyen orta s›n›f›n flehirlerde toplan›yor olmas›d›r.
‹kinci trend, küresel ticaret ve yat›r›m ortam›n›n Dikkatinizi çekiyorum; Bugün dünyan›n en büyük
de¤iflmesi: Dünyada bölgeselleflme h›z kazan›yor. 600 flehrinde 1.5 milyar kifli yafl›yor. Bu flehirlerin
Bunun öncülü¤ünü de ABD yap›yor. Önce, pasifik ül- ekonomik hacmi dünya ekonomisinin yaklafl›k ya-
keleri ile ‘Trans-Pasifik’ Ortakl›k Anlaflmas› baflla- r›s›. Bu oran 10 y›l sonra yüzde 60’lara ulaflacak.
t›ld›. Burada ABD, Japonya, Kore gibi önemli ülkeler Bunun anlam› flu. Art›k dünyada sadece ülkeler
var. Öte yandan ABD geçen sene AB ile ‘Trans-At- de¤il, flehirler birbiriyle rekabet ediyor.
lantik’ Ticaret ve Yat›r›m Ortakl›¤› giriflimine de h›z Çok ilginçtir, rekabette öne ç›kmak isteyen ya-
verdi. Bu iki giriflim, dünya ekonomik gücünün üçte banc› bir flehir, dünyan›n en h›zl› internet altyap›s›-
ikisine denk geliyor. Bu ortakl›klar, küresel ticareti n› kuruyor. Böylece ileri teknoloji flirketlerini fleh-
ve yat›r›mlar›n yönünü belirleyecek. Bununla da rine çekiyor, flehir h›zla zenginlefliyor. ‹flte biz de
kalmayacak, üretim standartlar›n› belirleme konu- flehirlerimizin cazibesini art›rmal›y›z. Bunun için
sunda da büyük bir güç elde edecekler. flehirlerimizin markalaflmas›na, çevreye olan du-
Bu konu ile ilgili bir çok örnek var ama ben sade- yarl›l›klar›n›n artmas›na ve ‘ak›ll› flehir’ olmalar›na
ce bir örnek vermek istiyorum, flu an bizim üretti¤i- ihtiyaç var.”
miz ürünler 220 volta göredir. E¤er bu ülkeler 110 Vahit Y›ld›r›m, flu de¤erlendirmeyi paylafl›yor:
volt’un standart olmas›na karar verirse ya tüm üre- “‹flin özü, dünya bu konular› tart›fl›yor ve haz›rl›k
tim yap›m›z› de¤ifltirmek zorunda kalaca¤›z, ya da yap›yor. Çünkü bu trendlere göre politika belirle-
bu pazarlara mal satamayaca¤›z. Bir baflka deyiflle yen ülkelerin önplana ç›kaca¤›n›n fark›ndalar. Ka-
bu yeni küresel sistemin içinde olanlar, d›flarda ka- zanan, onlar olacak. 2015’te bizim de bütün bu ge-
lanlara göre büyük avantaj sa¤layacak. Türkiye ola- liflmeleri gündemimize al›p, tart›fl›p, fikir üretme-
rak, bu oluflumun içinde yeralmak zorunday›z. miz gerekiyor. Bu duygu ve düflüncelerle 2015’in
Üçüncü önemli trend, de¤iflen enerji haritas›: ülkemiz ve bütün dünya için güzel geliflmelere ve-
Geliflen teknoloji sayesinde ‘Kaya Gaz›’, giderek da- sile olmas›n› temenni ediyor, yeni y›l›n Türk ulusu-
ha ucuz ve daha fazla üretilir hale geliyor. Bu saye- na, tüm insanl›¤a bar›fl, kardefllik ve huzur getir-
de ABD’deki do¤al gaz fiyat› son 5 y›lda yüzde 60 mesini diliyorum.”
geriledi. ABD’nin yak›n gelecekte do¤al gazda, net
ihracatç› olmas› bekleniyor. Bu geliflme dünyadaki
yat›r›m tercihleri dahil, her karar› kökünden de¤ifl-
tirecek. Enerjide d›fla ba¤›ml› bir ülke olarak, bizim
de, flimdiden bu konuya odaklanmam›z gerekiyor.
Dördüncü küresel trend, ülkeleraras› rekabet-
te ‘giriflimcili¤in’ ana unsur haline gelmesidir:
Tüm ülkeler, ‘yenilikçi giriflimcileri’ çekmek için
mücadele veriyor. Çarp›c› bir örnek daha vereyim.
Amerika’da, Silikon Vadisi’ndeki giriflimcilerin
yüzde 52’si ABD d›fl›nda do¤mufl. Demek ki ABD
gelece¤e haz›rl›k yap›yor. Tüm dünyadan yenilikçi
giriflimcileri kendine çekiyor. ‹novasyon flirketleri
ABD’ye yerlefliyor. Niye, çünkü daha çok giriflimci
Ocak 2015 KobiEfor 117