Page 117 - KobiEfor_Ocak_2015
P. 117

me entegre olarak ve yeni dönemin gereksinimle-  çeken, yeni fikirleri elinde tutan, yar›n›n kazanan›
           rine ayak uydurarak, dünyan›n önde gelen ça¤dafl,  olacak. Yani ‘‹cat ç›kartan’ kazan›yor.
           geliflmifl devletleri aras›nda haketti¤imiz yeri ala-  Beflinci trend, ‘internet’in ekonominin belkemi-
           ca¤›m›za inan›yorum.”                            ¤i haline gelmesidir: Ne yaz›k ki biz interneti sade-
              “2014 sonras›nda, al›flk›n oldu¤umuzdan farkl›  ce sosyal medya gibi kullan›yoruz. Oysa özellikle in-
           bir ‘küresel ekonomik ortam’ bizleri bekliyor” di-  ternet,  maliyetleri düflürme ve dünyaya aç›lma f›r-
           yen Y›ld›r›m, dünyay› de¤ifltirecek, 7 küresel tren-  sat›d›r. ‹nternet sayesinde arac›ya muhtaç olmadan
           de dikkat çekiyor:                               tüm dünyaya ulaflabilir, mal al›p satabiliriz.
              “Bu trendlerin birincisi, küresel finans iklimin-  Alt›nc› küresel trend, tüm dünyada ‘orta s›n›-
           deki de¤iflimdir: Küresel kriz sonras›nda parasal  f›n’ büyümesidir: Her y›l dünyada orta s›n›fa 2 Tür-
           geniflleme dönemi bafllam›flt›. ABD Merkez Ban-     kiye nüfusu ekleniyor. Küresel orta s›n›f›n bugün
           kas› FED, her sene piyasaya yaklafl›k 1 trilyon do-  yapt›¤› harcama y›lda 7 trilyon dolar. Bu harcama
           lar veriyordu. Bu sayede ülkeler, flirketler, hatta  2020’de 20 trilyon dolara yükselecek. ‹flte bu tale-
           bireyler rahatça borçlan›p, yat›r›m ve harcama ya-  bi karfl›layacak, altyap› laz›m, üretim laz›m. Bu pa-
           p›yorlard›. Ekonomiler büyüyordu. Ama bu dönem   zarlara ulafl›p, daha fazla mal satabilmek için biz
           art›k sona eriyor. fiimdi, hem flirketlerimiz, hem de  de sanayi politikalar›m›z› buna göre gözden geçir-
           vatandafllar›m›z art›k daha tedbirli, daha temkinli  meliyiz.
           hareket etmek zorunda. Kamu ve özel sektör ola-    Yedinci küresel trend, ekonomide, ‘flehirlerin’
           rak, bu yeni ortama nas›l uyum sa¤layaca¤›m›za   öne ç›kmas›: Bunun en büyük nedeni giderek bü-
           birlikte odaklanmal›y›z.                         yüyen orta s›n›f›n flehirlerde toplan›yor olmas›d›r.
              ‹kinci trend, küresel ticaret ve yat›r›m ortam›n›n  Dikkatinizi çekiyorum; Bugün dünyan›n en büyük
           de¤iflmesi:  Dünyada bölgeselleflme h›z kazan›yor.  600 flehrinde 1.5 milyar kifli yafl›yor. Bu flehirlerin
           Bunun öncülü¤ünü de ABD yap›yor. Önce, pasifik ül-  ekonomik hacmi dünya ekonomisinin yaklafl›k ya-
           keleri ile ‘Trans-Pasifik’ Ortakl›k Anlaflmas› baflla-  r›s›. Bu oran 10 y›l sonra yüzde 60’lara ulaflacak.
           t›ld›. Burada ABD, Japonya, Kore gibi önemli ülkeler  Bunun anlam› flu. Art›k dünyada sadece ülkeler
           var. Öte yandan ABD geçen sene AB ile ‘Trans-At-  de¤il, flehirler birbiriyle rekabet ediyor.
           lantik’ Ticaret ve Yat›r›m Ortakl›¤› giriflimine de h›z  Çok ilginçtir, rekabette öne ç›kmak isteyen ya-
           verdi. Bu iki giriflim, dünya ekonomik gücünün üçte  banc› bir flehir, dünyan›n en h›zl› internet altyap›s›-
           ikisine denk geliyor. Bu ortakl›klar, küresel ticareti  n› kuruyor. Böylece ileri teknoloji flirketlerini fleh-
           ve yat›r›mlar›n yönünü belirleyecek. Bununla da  rine çekiyor, flehir h›zla zenginlefliyor. ‹flte biz de
           kalmayacak, üretim standartlar›n› belirleme konu-  flehirlerimizin cazibesini art›rmal›y›z. Bunun için
           sunda da büyük bir güç elde edecekler.           flehirlerimizin markalaflmas›na, çevreye olan du-
              Bu konu ile ilgili bir çok örnek var ama ben sade-  yarl›l›klar›n›n artmas›na ve ‘ak›ll› flehir’ olmalar›na
           ce bir örnek vermek istiyorum, flu an bizim üretti¤i-  ihtiyaç var.”
           miz ürünler 220 volta göredir. E¤er bu ülkeler 110  Vahit Y›ld›r›m, flu de¤erlendirmeyi paylafl›yor:
           volt’un standart olmas›na karar verirse ya tüm üre-  “‹flin özü, dünya bu konular› tart›fl›yor ve haz›rl›k
           tim yap›m›z› de¤ifltirmek zorunda kalaca¤›z, ya da  yap›yor. Çünkü bu trendlere göre politika belirle-
           bu pazarlara mal satamayaca¤›z. Bir baflka deyiflle  yen ülkelerin önplana ç›kaca¤›n›n fark›ndalar. Ka-
           bu yeni küresel sistemin içinde olanlar, d›flarda ka-  zanan, onlar olacak. 2015’te bizim de bütün bu ge-
           lanlara göre büyük avantaj sa¤layacak.  Türkiye ola-  liflmeleri gündemimize al›p, tart›fl›p, fikir üretme-
           rak, bu oluflumun içinde yeralmak zorunday›z.     miz gerekiyor.  Bu duygu ve düflüncelerle 2015’in
              Üçüncü önemli trend, de¤iflen enerji haritas›:  ülkemiz ve bütün dünya için güzel geliflmelere ve-
           Geliflen teknoloji sayesinde ‘Kaya Gaz›’, giderek da-  sile olmas›n› temenni ediyor, yeni y›l›n Türk ulusu-
           ha ucuz ve daha fazla üretilir hale geliyor. Bu saye-  na, tüm insanl›¤a bar›fl, kardefllik ve huzur getir-
           de ABD’deki do¤al gaz fiyat› son 5 y›lda yüzde 60  mesini diliyorum.”
           geriledi. ABD’nin yak›n gelecekte do¤al gazda, net
           ihracatç› olmas› bekleniyor. Bu geliflme dünyadaki
           yat›r›m tercihleri dahil, her karar› kökünden de¤ifl-
           tirecek. Enerjide d›fla ba¤›ml› bir ülke olarak, bizim
           de, flimdiden bu konuya odaklanmam›z gerekiyor.
              Dördüncü küresel trend, ülkeleraras› rekabet-
           te ‘giriflimcili¤in’ ana unsur haline gelmesidir:
           Tüm ülkeler, ‘yenilikçi giriflimcileri’ çekmek için
           mücadele veriyor. Çarp›c› bir örnek daha vereyim.
           Amerika’da, Silikon Vadisi’ndeki giriflimcilerin
           yüzde 52’si ABD d›fl›nda do¤mufl. Demek ki ABD
           gelece¤e haz›rl›k yap›yor. Tüm dünyadan yenilikçi
           giriflimcileri kendine çekiyor. ‹novasyon flirketleri
           ABD’ye yerlefliyor. Niye, çünkü daha çok giriflimci

                                                                                      Ocak 2015 KobiEfor 117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122