Page 9 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 9
ED‹TÖR
Baflar›y› kendinde aramak
‹fl dünyas›nda çarp›k bir alg› giderek yayg›nlaflt›. Kazanama-
yan ve kaybeden; “reformlar yap›lmad›, ondan böyle oldu” diye-
rek topu taca at›yor.
Reformlar “uygun ortam” içindir, ekonomik baflar›y› destek-
ler fakat as›l soruyu kendimize sormam›z gerekir: “Ben reform
yapabiliyor muyum?”
Türkiye 2023 y›l›nda ‘Orta Gelir’den ç›k›p ‘Üst Gelir Grubu’ ül-
keler s›n›f›na geçmeyi “milli bir iddia “ olarak benimsedi. Bu he-
def; Türkiye’nin say›lar› 300 bini bulan imalatç› iflletme envante-
ri hesaba kat›larak belirlendi. Demek ki bu ifli sen, ben, o... tek
tek ve birlikte gerçeklefltirece¤iz. O halde her birimizin “reform-
YALÇIN SÖNMEZ cu” olmam›z, yap› ve zihniyet reformu yaparak kurumsal bir de-
yalcinsonmez@kobiefor.com.tr ¤iflim sürecine girmemiz gerekiyor.
‹malatç› ifl dünyas›nda “reform yolu”, ayn› zamanda üretilen
ürün ve hizmet esasl› “markalaflma yolu”dur. Türkiye’den ne ka-
dar çok marka ç›karsa 2023 hedefimiz o ölçüde realize olabile-
cektir. Bunu düflünerek bu say›m›z›n kapak konusunu “marka-
laflma” olarak saptad›k.
Tereddüt etmeye, çekinmeye hiç gerek yok. ‹ster mikro ya da
Türkiye’de orta ölçekli, ister tek bafl›m›za bir giriflimci olal›m, önümüzdeki
mevcut 300 bin sekiz y›lda markalaflmay› hedef seçip önümüze koyal›m, bunun
stratejik plan›n› yapal›m, iflletmemiz için gereken reformlar›
üretici iflletmenin peflpefle ve h›zla gerçeklefltirip “markalaflma yolu”na girelim.
hep birlikte 300 bin üretici iflletmenin hep birlikte markalaflma yolculu¤u-
na ç›kt›¤›n› düflünün. Kesin, 9 y›l sonra bunlar›n içinden binlerce
markalaflma yerel, yüzlerce ulusal ve en az›ndan 8-10 global marka ç›kacak-
yolculu¤una t›r. Zaten Türkiye’nin 2023 y›l›nda yüzünü a¤artacak olan da bu
markalar olacakt›r. Unutulmamal›; marka olanlar karl›l›¤›n› 3-5
ç›kt›¤›n› düflünün. kat daha art›racakt›r ama marka olamayanlar da “yaflayabilir”
Kesin, 9 y›l sonra olman›n temelini atarak kazançl› ç›kacaklard›r.
“Yapamam!” yoktur; çünkü her ürün ve hizmet ve her kurum
bunlar›n içinden “marka” olabilir; yeter ki bilgi, irade, yarat›c›l›k ve sab›rla des-
binlerce yerel, teklensin. Geriye, “müflterinin iste¤ine göre” üretmek kal›yor.
Zaten müflteri istemedikçe asla marka olunamaz; markalaflma-
yüzlerce ulusal n›n de¤iflmez felsefesi “müflteri memnuniyeti” olmufltur.
ve en az›ndan Markalaflma sürecinin bir aya¤› elle tutulabilen fiziki olgular
üzerinden ilerler. Bu ayakta kalite, inovasyon yat›r›mlar› yeral›r.
8-10 global marka Türkiye’de bunlara eriflilebilir destek yeterince bulunmaktad›r.
ç›kacakt›r. Sürecin di¤er aya¤› ise ‘subjektif’ olgular üzerinden ilerleye-
cektir. Bu ayakta kararl›l›k, moral, duygu, moda, estetik, tatmin,
kültürel yak›nl›klar, al›flkanl›klar, tarihi veya etnik de¤erler,
imajlar, alg›lar ve nihayet giriflimcilik yeral›r.
Bu iki aya¤› birlikte çal›flt›r›n, markalaflma yolculu¤u bafllam›fl
olacakt›r.
Son olarak flunu eklemek uygun olur: Gerçeklefltirdi¤inizin bi-
linmesi, farkedilmesi, tan›nmas› gerekir. Tan›nmak eskiden çok
zordu ve enbüyük markalaflma yat›r›m› buraya yap›l›rd›. Ancak
günümüzde durum de¤iflti. Tan›t›m art›k sembolik yat›r›mlarla
mümkün olabiliyor. Çünkü, art›k internet var, sosyal medya var,
dijital yay›n ve klasik reklam mecralar› var.
Baflar›n›n engellerini önce kendimizde aramay› ö¤rendi¤imiz-
de markalaflmam›z kolay olacakt›r.
Aral›k 2014 KobiEfor 9