Page 33 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 33

11- Lobicilik: Piyasa yönetilen bir kurumdur.  en az üretimdeki inovasyon kadar önem tafl›r. ‹maj
            Piyasay› yöneten ve yönlendiren etkin sivil kurum-  tan›t›mla do¤ar ve flekillenir. Tan›t›mda zaaf, kla-
            larla iliflkiler markalaflma hedefinizin önemli ba-  sikleflmedir. Klasik, özgün olan› bast›rd›¤› için ta-
            samaklar›d›r. Buna ‘lobicilik’ de dahildir. Türki-  n›t›mda ‘fark yaratma’n›n önünü keser. Tan›t›m
            ye’deki yabanc› ticari ateflelik, yabanc› ticaret oda-  özgün olmal›d›r. KOB‹ dedi¤imiz iflletme ölçe¤i
            lar› veya ajanslar›n›, ülkeler aras›nda ikili iliflkiler  için markalaflmaya imkan yaratan da iflte bu öz-
            gelifltiren vak›f, dernek, konsey, platform vb. olu-  günleflmedir.
            flumlar› markalaflma plan›n›z›n unsurlar› haline    16- Kazanma-kaybetme:  Markalaflma benim
            getirmelisiniz.                                 boyumu aflar diyen yan›lg› içindedir. Çünkü marka
              12- Bilgi: Bilgisiz markalaflma olmaz. Bilgi siz-  olabilen de kazan›r, olmayan da. Markalaflma ru-
            de de¤il ise dan›flmanl›ktad›r, bu hizmeti almakla  let oynamaya benzemez, çünkü“bofl”u yoktur. Dün
            mükellefsiniz.                                  erkendi, yar›n geç olur, markalaflmaya bugün bafl-
              13- Özgürlük: Marka yaratma sürecindeki firma  lamak gerek.
            veya kurum bir pedagoji laboratuvar›na dönüflmeli-
            dir. En ‘saçma’ gibi görünen fikirler bile markalafl-
            ma sürecinde son derece uyar›c› olabilir ve bir çok
            yanl›fltan erken dönülmesini sa¤lar. Taklit etkiler
            alt›na girmekten kaç›n›lmal›, özgür olunmal›.
              14- Tüketici: Tüketici haklar› kavram› üretime
            ve üreticiye dayal› eski piyasa kavram›n› fethetti.
            Üretici-tüketici çeliflkilerinin tümü tüketici lehine
            afl›ld›. Markan›n tescil makam› fabrikada toplanan
            güç idi, flimdi tüketici oldu.
              15- Tan›t›m: Markalaflma sürecinin her aflama-
            s› tan›t›m› da kapsar. Tan›tma yarat›c›l›k ve beceri,



               G‹Y‹M SANAY‹NDE MARKALAfiMAK

              Öte yandan 2007’de 100 olarak belirledi¤imiz
            bileflik maliyet endeksimiz A¤ustos ay›nda 187’ye
            ç›karken, karl›l›k endeksimiz ise 85’lere geriledi.  r›m vurgusunu öne ç›karmay› amaçl›yor.
            Daha yüksek maliyetlerle daha çok ifl yap›yoruz    Özellikle haz›r giyim endüstrisinde yüksek kat-
            ancak kar elde edemiyoruz. Gelen talebi karfl›la-  made¤ere ulaflan yol mutlaka güçlü tasar›mdan
            mak için mutlaka yeni yat›r›m yapmak zorunday›z.  geçiyor. Türkiye olarak üretici kimli¤imizin yan›na
            Ancak burada da pratikte bir getirisi olmayan tefl-  mutlaka tasar›m› eklemek zorunday›z. Baflta ‹tal-
            viklerin yeniden revize edilmesini beklemek zo-  ya olmak üzere, ‹spanya, Fransa gibi ülkeler daha
            runday›z.                                       az ürün satmalar›na karfl›n bizim çok daha üzeri-
                                                            mizde bir gelir elde ediyorlar. Bunu da sihirli söz-
              Markalaflma süreci boyunca yaflad›¤›n›z         cük olan tasar›m ve markalaflma ile gerçeklefltiri-
              s›k›nt›lar neler olmufltur, hangi noktada      yorlar. Türk moda endüstrisi olarak mutlaka bu
              ne tür yenilikler yaparak bu sorunlar› aflt›n›z?  alana daha fazla e¤ilmemiz, genç yetenekleri su
              Cem Negrin: Markalaflma,  tasar›m, inovasyon   yüzüne ç›kar›p, onlar›n yarat›c›l›klar›n› sektöre
            ve Ar-Ge haz›r giyim sektörünü gelece¤in flartla-  kazand›rmam›z gerekiyor.
            r›na haz›rlamak için olmazsa olmazlar›m›zd›r.
              Türkiye’nin Ar-Ge ve inovasyona ay›rd›¤› pay    Türkiye’nin 2023 vizyonuna Türk Haz›r Giyim
            her geçen gün art›yor. Bu pay›n daha da artmas›-  Sanayicileri’nin katk›s› ne olacakt›r?
            n› bekliyoruz.                                    Cem Negrin: Türk tekstil sektörü olarak önce-
                                                            likle vizyonumuz katmade¤eri yüksek, yenilikçi,
              Sürecin baflar›s›nda tasar›m›n katk›s› sizce   rekabetçi ve teknoloji içeren ürün ve hizmet su-
              nedir, bu alanda Türkiye’de gördü¤ünüz        numlar› ile dünya ticaretindeki pay›m›z› artt›rma-
              s›k›nt›lar› paylafl›r m›s›n›z?                 ya çal›flmak. 2023 y›l›nda 60 milyar dolar ihracat
              Cem Negrin: Riskleri azaltmak için pazar çeflit-  rakam›na ulaflmay› hedefliyoruz.
            lemesine gitmek, marka ekonomisi bütünü içinde    Ayr›ca, Türk haz›r giyim sektörünü global bir
            tasar›m ve katmade¤eri yüksek ürünlere odaklan-  marka olarak, dünya pazar›nda konumland›rmak
            mak ilk yap›lmas› gerekenler olarak görünüyor. Bu  ve 2023'te en az 10 dünya markas›n›n ç›kmas›na
            noktada ‹stanbul Moda Haftas› vb. etkinlikler tasa-  katk›da bulunmak istiyoruz.
                                                                                      Aral›k 2014  KobiEfor 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38