Page 33 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 33
11- Lobicilik: Piyasa yönetilen bir kurumdur. en az üretimdeki inovasyon kadar önem tafl›r. ‹maj
Piyasay› yöneten ve yönlendiren etkin sivil kurum- tan›t›mla do¤ar ve flekillenir. Tan›t›mda zaaf, kla-
larla iliflkiler markalaflma hedefinizin önemli ba- sikleflmedir. Klasik, özgün olan› bast›rd›¤› için ta-
samaklar›d›r. Buna ‘lobicilik’ de dahildir. Türki- n›t›mda ‘fark yaratma’n›n önünü keser. Tan›t›m
ye’deki yabanc› ticari ateflelik, yabanc› ticaret oda- özgün olmal›d›r. KOB‹ dedi¤imiz iflletme ölçe¤i
lar› veya ajanslar›n›, ülkeler aras›nda ikili iliflkiler için markalaflmaya imkan yaratan da iflte bu öz-
gelifltiren vak›f, dernek, konsey, platform vb. olu- günleflmedir.
flumlar› markalaflma plan›n›z›n unsurlar› haline 16- Kazanma-kaybetme: Markalaflma benim
getirmelisiniz. boyumu aflar diyen yan›lg› içindedir. Çünkü marka
12- Bilgi: Bilgisiz markalaflma olmaz. Bilgi siz- olabilen de kazan›r, olmayan da. Markalaflma ru-
de de¤il ise dan›flmanl›ktad›r, bu hizmeti almakla let oynamaya benzemez, çünkü“bofl”u yoktur. Dün
mükellefsiniz. erkendi, yar›n geç olur, markalaflmaya bugün bafl-
13- Özgürlük: Marka yaratma sürecindeki firma lamak gerek.
veya kurum bir pedagoji laboratuvar›na dönüflmeli-
dir. En ‘saçma’ gibi görünen fikirler bile markalafl-
ma sürecinde son derece uyar›c› olabilir ve bir çok
yanl›fltan erken dönülmesini sa¤lar. Taklit etkiler
alt›na girmekten kaç›n›lmal›, özgür olunmal›.
14- Tüketici: Tüketici haklar› kavram› üretime
ve üreticiye dayal› eski piyasa kavram›n› fethetti.
Üretici-tüketici çeliflkilerinin tümü tüketici lehine
afl›ld›. Markan›n tescil makam› fabrikada toplanan
güç idi, flimdi tüketici oldu.
15- Tan›t›m: Markalaflma sürecinin her aflama-
s› tan›t›m› da kapsar. Tan›tma yarat›c›l›k ve beceri,
G‹Y‹M SANAY‹NDE MARKALAfiMAK
Öte yandan 2007’de 100 olarak belirledi¤imiz
bileflik maliyet endeksimiz A¤ustos ay›nda 187’ye
ç›karken, karl›l›k endeksimiz ise 85’lere geriledi. r›m vurgusunu öne ç›karmay› amaçl›yor.
Daha yüksek maliyetlerle daha çok ifl yap›yoruz Özellikle haz›r giyim endüstrisinde yüksek kat-
ancak kar elde edemiyoruz. Gelen talebi karfl›la- made¤ere ulaflan yol mutlaka güçlü tasar›mdan
mak için mutlaka yeni yat›r›m yapmak zorunday›z. geçiyor. Türkiye olarak üretici kimli¤imizin yan›na
Ancak burada da pratikte bir getirisi olmayan tefl- mutlaka tasar›m› eklemek zorunday›z. Baflta ‹tal-
viklerin yeniden revize edilmesini beklemek zo- ya olmak üzere, ‹spanya, Fransa gibi ülkeler daha
runday›z. az ürün satmalar›na karfl›n bizim çok daha üzeri-
mizde bir gelir elde ediyorlar. Bunu da sihirli söz-
Markalaflma süreci boyunca yaflad›¤›n›z cük olan tasar›m ve markalaflma ile gerçeklefltiri-
s›k›nt›lar neler olmufltur, hangi noktada yorlar. Türk moda endüstrisi olarak mutlaka bu
ne tür yenilikler yaparak bu sorunlar› aflt›n›z? alana daha fazla e¤ilmemiz, genç yetenekleri su
Cem Negrin: Markalaflma, tasar›m, inovasyon yüzüne ç›kar›p, onlar›n yarat›c›l›klar›n› sektöre
ve Ar-Ge haz›r giyim sektörünü gelece¤in flartla- kazand›rmam›z gerekiyor.
r›na haz›rlamak için olmazsa olmazlar›m›zd›r.
Türkiye’nin Ar-Ge ve inovasyona ay›rd›¤› pay Türkiye’nin 2023 vizyonuna Türk Haz›r Giyim
her geçen gün art›yor. Bu pay›n daha da artmas›- Sanayicileri’nin katk›s› ne olacakt›r?
n› bekliyoruz. Cem Negrin: Türk tekstil sektörü olarak önce-
likle vizyonumuz katmade¤eri yüksek, yenilikçi,
Sürecin baflar›s›nda tasar›m›n katk›s› sizce rekabetçi ve teknoloji içeren ürün ve hizmet su-
nedir, bu alanda Türkiye’de gördü¤ünüz numlar› ile dünya ticaretindeki pay›m›z› artt›rma-
s›k›nt›lar› paylafl›r m›s›n›z? ya çal›flmak. 2023 y›l›nda 60 milyar dolar ihracat
Cem Negrin: Riskleri azaltmak için pazar çeflit- rakam›na ulaflmay› hedefliyoruz.
lemesine gitmek, marka ekonomisi bütünü içinde Ayr›ca, Türk haz›r giyim sektörünü global bir
tasar›m ve katmade¤eri yüksek ürünlere odaklan- marka olarak, dünya pazar›nda konumland›rmak
mak ilk yap›lmas› gerekenler olarak görünüyor. Bu ve 2023'te en az 10 dünya markas›n›n ç›kmas›na
noktada ‹stanbul Moda Haftas› vb. etkinlikler tasa- katk›da bulunmak istiyoruz.
Aral›k 2014 KobiEfor 33