Page 105 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 105

sadaki görece s›k›nt›yla bir iliflkisi var m› yine gü-  mu nedeniyle Endonezya anlaflmay› yapt› ve pa-
           nü mü kurtar›yoruz?” diye sorunca  Ferman, elbet-  zar› kapt›. Geçmifl olsun. Yani ifl alemi, ifl yapan-
           te benzer bir istekle programda acelecilik yap›ld›-  lar flunun fark›ndalar; kazan reel ekonominin te-
           ¤›n›n yorumlanabilece¤ini belirtiyor ve ekliyor:  pesinde kayn›yor.”
           “Ama bu bence iyi niyetli do¤ru yaklafl›m olmakla   AB’nin bu dönem Türkiye için yine eski önemli
           beraber alt›n›n çok da doldurulmad›¤› ve 2023 he-  günlerine döndü¤ünü hat›rlatt›¤›m›z Ferman bu
           deflerine giden skalada hedeflerin ne kadar so-  noktada flu kritik noktaya parmak bas›yor: “Son
           mut, ne kadar sürdürülebilir oldu¤unun ask›da    dönemlerde ihracat pazarlar›n› zenginlefltirme ve
           kald›¤› bir model. Burada 2’li bir yaklafl›m var. Bu  art›rma ad›mlar›na ra¤men Afrika pazar› baflta ol-
           her hükümetin sorunudur. Ancak bugün sokaktaki   mak üzere tüm pazarlar›n toplam› hiçbir suretle
           esnaf›n mal ve ifl derdine çare bulurken orta ve  geleneksel pazar›m›z AB’nin bir önemli ülkesinin
           uzun vadede ise istikrar› sa¤lamak gerekiyor.”   10’da 1’i etmez. Türkiye’nin AB’ye görece ihracat›
              Ferman için konuya bak›flta önemli noktalardan  bu dönem art›yor gözüküyor ama ithalat noktas›n-
           biri de ekonominin asl›nda farkl› unsurlar›n k›sa ve  da da bask› olacakt›r. Türkiye’nin as›l baflar›s›, AB
           orta vadeli, zengin ile fakirin, vars›l ile yoksulun,  pazar›nda mevcudunu korumas› olacakt›r.”
           sabit ücretli ile sermaye sahibinin ç›karlar›n› opti-  2023 ütopya de¤il ama 2071 fantazidir: ABD ve-
           mal düzeyde ulusal menfaatler ve ulusal anlay›fl-  ya AB  gibi pazarlarlarda rekabet gücü katmade-
           lar baz›nda sürdürülebilir olup olmad›¤›d›r. “Se-  ¤eri yüksek üretimle yak›ndan ilintili. Ve katmade-
           çimlere çok az süre kala alt› tam doldurulmam›fl  ¤erli üretim ayn› zamanda Türkiye’nin 2023 vizyo-
           plan da günü kurtarmaya yönelik bir izlenim vere-  nuna yaklaflt›racak yegane yöntem. Hedeflere
           biliyor” görüflüne kat›lan Ferman, uzun vadeli ba-  ulaflmak için ad›m ad›m gidilmesi gerekti¤ini ha-
           k›lmas› gereken Türkiye ekonomisi için yurtd›fl›n-  t›rlatan Ferman, 2023’ten 2071’e uzanan hedefleri
           da da ciddi risk faktörlerinin oldu¤unu söylüyor.  ütopyadan fanteziye tan›m›n› kullan›yor. Türki-
              ABD için yüksek dolar›n bir s›k›nt›s› yok: Dün-  ye’nin son 10 y›ld›r orta gelir tuza¤›nda oldu¤unun
           yadaki geliflmeler hala ABD ekonomisindeki gelifl-  da alt›n› çizen Ferman, “Milli gelirimiz 10 y›ld›r 10
           meye ba¤l›. Ancak bu süreçte ABD Merkez Banka-   bin dolar. 2018’de biranda 16 bin dolara ulaflaca¤›-
           s›’n›n geniflleme politikas›n› bitirdi¤ini biliyoruz.  m›z öngörülüyor. Dünya pazar›nda bir düzine mar-
           Faizi ise er ya da geç art›racak. Mesele ise ne za-  ka yaratamad›¤›m›z sürece orta gelir tuza¤›n› afl-
           man ve hangi oranda art›racak. Ferman, ABD’de iç  mam›z zor. Onun için Türkiye’nin stratejik öncelik-
           piyasada canl›l›¤›n sürdü¤ünü ve cari a盤›n ise  lerini saptamas› laz›m. Ama kaçmaktan kovalama-
           yüzde 2.5 seviyesinde oldu¤unu hat›rlat›yor. Hatta  ya –tabir caizse– vaktimiz yok” diyor.
           bir puan artmas›nda da bir s›k›nt› yok.  Bu süreçte
           yüksek dolar ABD’yi rahats›z etmiyor çünkü iç pa-
           zar› canl›, d›fla ba¤›ml›l›k yok. Ferman, anlat›yor:    ‹novasyon-tasar›m-marka
           “ABD gibi ekonomilerin iyiye gitmesi bizim gibi ge-
           liflmekte olan ülkeler için önemlidir. Zira bizim gi-  karar ve kararname ile olmaz
           bi ülkelerin dolar havuzu ABD taraf›ndan adeta      Murat Ferman’a göre
           emilir. Burada yap›lmas› gereken nokta; daha iyi  yeni ürün gelifltirme ka-
           bir frekans uyumuyla ABD’nin politikalar›n›n takip  rar ve kararname ile
           edilmesidir. Türkiye’nin henüz vakti var.”        olacak bir fley de¤il. Ya-
              Türkiye’nin önümüzdeki dönem daha yüksek       rat›c› ve özgür düflünce
           dolar seviyesine haz›rl›kl› olmas› gerekti¤ini pay-  ortam› ne kadar iyiyse
           laflan Ferman, “Petrol fiyatlar›ndaki görece düflüfl  yenilik de o kadar fazla
           Türkiye gibi ülkelere k›sa vadede belki biraz rahat-  olur. Türkiye’de yenilik-
           l›k getirir. Ama orta ve uzun vadede sürdürülebilir  çilik ortam›n›n yan›nda
           de¤ildir. Türkiye ihracat›na mal haz›rlamak için it-  iflin mekani¤i de gözden
           halat›n› dolarla ve peflin yap›yor. ‹hracat› ise Avro  kaç›r›l›yor. Üniversite-
           ve vadeli yap›yor. ‹ki ucu keskin k›l›ç benzetmesi  lerde; mühendislerin ye-
           Türkiye için geçerlidir” diyor.                   ni ürün gelifltirme süre-
              Rusya ekonomisinin Türkiye’ye etkisi:  Murat   cini nas›l takip edece¤i
           Ferman’a göre Rusya ne zaman s›k›flsa ve büyü-     ö¤retilmiyor. Ferman, “Mühendis gelifltirdi¤i
           mesine ket vurulsa Türkiye dolayl› s›k›nt›ya giri-  projeyi muhasebeci veya finansç›ya karfl› nas›l
           yor. Rusya’n›n bize etkisi 3 ile 6 ayda hemen ken-  savunaca¤›n› bilmiyor. Bu orta dili tutturam›yo-
           dini gösteriyor. Rusya ekonomisinin 2014’te yüz-  ruz. Konuflamad›¤›m›z sürece teflvikler ka¤›t
           de 2, 2015’te yüzde 1 küçülecek olmas› Türkiye    üzerinde kal›yor. Ar-Ge’de çal›flan mühendis
           ekonomisinde yüzde 0.5 küçülme anlam› tafl›yor.    say›s›na ba¤l› teflviklerle bir yere gidemeyiz. Ja-
           Ferman, Türkiye’nin bu aflamada çok vakit kay-     ponya gibi çok kat› toplumlarda bile yenilikçili¤e
           betti¤ini hat›rlatarak flu örne¤i veriyor: “En son  aç›k olunabilir” diye konufluyor.
           süt ürünleri ve g›da ürünlerinde bakanl›¤›n tutu-
                                                                                      Aral›k 2014 KobiEfor 105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110