Page 9 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 9

ED‹TÖR










                                            Teknoloji-yo¤un üretmeliyiz

                                              Hat›rlayal›m; ekonomik küreselleflme Dünya Ticaret Örgütü
                                           (DTÖ) ile kurumsallaflt› ve bütün ülkelere “‹hracata Dayal› Bü-
                                           yüme Modeli”ni dayatt›. Türkiye 2000’li y›llara bu modele girdi
                                           ve ihracatta; düfle kalka da olsa, küçümsenmeyecek bir baflar›
                                           sa¤lad›.
                                              Ancak; ‹hracata Dayal› Büyüme Modeli’nde kal›c› üstünlük an-
                                           cak, ekonomi e¤er “rekabetçi” olabilmifl ve “sürdürülebilir” bir
                                           dinamik kazanm›fl  ise mümkün olabiliyor.
                                              Türkiye  olarak ihracatta baflar›l› oldu¤umuz kesin, ancak bu
                                           baflar› sürdürülebilir olmaktan uzakt›r. Çünkü Türkiye ekonomi-
                                           si henüz rekabetçi olamam›flt›r. Göstergesi; ihracat›m›zda yükte
             YALÇIN SÖNMEZ                 a¤›r, fiyatta ucuz ürünlerin a¤›rl›¤›d›r. Durum flöyledir: Örne¤in
             yalcinsonmez@kobiefor.com.tr  Türkiye Çin’e; 8 milyon tonluk mal› 2.8 milyar dolara satarken,
                                           Çin  3.8 milyon tonluk mal› bize 21 milyar dolara satmaktad›r.
                                              Burada bir “sorun” vard›r ve bu sorunu çözemezsek; 2023 ih-
                                           racat hedefimiz olan 500 milyar dolara ulaflamay›z. Ekonomik
                                           büyümemizin esas›n› ihracat oluflturaca¤› için  di¤er hedefleri-
                                           mize ulaflmam›z da mümkün olmayacakt›r. “Orta Gelir Tuza¤›”
                                           dedi¤imiz de budur.
                         Ar-Ge ve
                                              ‹hracat›m›z›n bu flekilde tecelli etmesi, Türkiye ekonomisinin
                        ‹novasyon          imalat yap›s› nedeniyledir. ‹malat›m›z Teknoloji-yo¤un olama-
                 altyap›s› olarak          m›flt›r. Üretti¤imiz ürünlerin yüzde 72.4’ü geri, yüzde 27.6’s› ise
                                           ileri teknoloji yo¤unlukludur. ‹hracat›m›za yans›ma oran› ise;
               üniversite-sanayi           yüzde 35 ileri, yüzde 65 geri teknolojili ürünler fleklindedir.
                    iflbirlikleri ve           Konvansiyonel (geleneksel) üretimden ç›kmak, katmade¤eri
                                           (teknolojisi) yüksek üretime geçmek için yap›lacak tek ifl;  ‹no-
                    teknoparklar           vasyona ve Ar-Ge’ye önem vermek, bunlar›n sonuçlar›n› ticare-
             önemli bir tecrübe            te dönüfltürmek, yüksek ve orta yüksek teknolojili ürünlerin
                                           üretim ve ihracat›m›zdaki pay›n› art›rmakt›r. Bu noktada, tasa-
                     sa¤lam›flt›r;          r›m gücünün devreye girmesini ve markalaflma stratejilerinin
               fakat bu altyap›y›          izlenmesini unutmamak gerekir.
                                              ‹novasyon ve Ar-Ge’yi haz›r sat›n alamay›z. Her ikisi de eflza-
             en yüksek verimle             manl› e¤itim ve yat›r›mla, fakat ayn› zamanda uygun ortam›nda
                  kullanmak için           gerçekleflir. Bu konuda topyekün geride kalm›fll›¤›m›z aç›kça gö-
                                           zükmektedir. Ar-Ge’ye yat›r›m yapmaktan kaç›nm›fl, e¤itime ge-
                Organize Sanayi
                                           reken önemi vermemifl,  befleri sermayemizi gelifltirememifl ol-
                 Bölgeleri’ne ve           du¤umuzu somut verilerle kolayca tespit ediyoruz. Ar-Ge ve ‹no-
                     di¤er üretim          vasyon altyap›s› olarak üniversite-sanayi iflbirlikleri ve tekno-
                                           parklar önemli bir tecrübe sa¤lam›flt›r; fakat bu altyap›y› en yük-
                     ortamlar›na           sek verimle kullanmak için Organize Sanayi Bölgeleri’ne ve di¤er
                       tafl›mam›z           üretim ortamlar›na tafl›mam›z gerekmektedir.
                                              Sözümü flöyle ba¤layabilirim: Devaml› “Yenilik” ve “Dönüflüm”
                 gerekmektedir.            diyor, kesin bir gereksinmeyi dile getiriyoruz. Söyledi¤imizin uy-
                                           gulamadaki karfl›l›¤› teknoloji yo¤un yüksek katma de¤erli üreti-
                                           me odaklanma, politikadaki karfl›l›¤› ise “REFORM”dur. Her re-
                                           form bir yenisini k›flk›rt›r ve gerektirir. Bu nedenle; reformcu ka-
                                           rakteri bask›n bir toplum olabilmek için istekli, kararl› ve cesur
                                           olmam›z gerekiyor. “Orta Gelir Tuza¤›’ndan ç›kmak ve cari a盤›
                                           sorun olmaktan ç›karmak için baflka bir yol gözükmemektedir. O
                                           halde; 2023’e kalan son 9 y›l›m›z› h›zl›, dinamik, sonuç al›c› bir
                                           toplumsal eylemle doldurmak, bafll›ca görevimiz olmal›d›r.

                                                                                     Kas›m 2014 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14