Page 111 - KobiEfor_Haziran_2013
P. 111
jik de¤erlerinden biri haline gelmifl. Mardinli giriflim- Nas›r
ciler bu durumu daha 1976 y›l›nda görmüfller ve Duyan
3000 dönüm alan üzerinde kurulan Mardin Organize
Sanayi Bölgesi, Ortado¤u ülkelerine yap›lan ticaret-
ten yüksek pay almaya aday oldu¤unu hatta bu
alanda bir köprü aya¤› olabilece¤ini ispatlam›fl. Gü-
nümüz itibar›yla bölgenin doluluk oran› yüzde yüz.
Mardin 2. OSB kuruldu
“Mardin OSB’nin doluluk oran› yüzde 60’tan yüz-
de 100’e ulaflt›, yat›r›mlar gelmeye bafllad›” diyen
Nas›r Duyan, bölgeye iliflkin geliflmeleri özetliyor:
“Yat›r›mc›n›n yo¤un talebiyle Mardin OSB’nin etra-
f›nda bulunan mera arazileri ile Hazine arazilerini
OSB mülkiyetine geçirebilmek için resmi çal›flmalar
bafllat›ld›. Ayr›ca Mardin ili Ortaköy Zeytinli Mev-
kii’nde 2. OSB kuruldu. Bu yeni OSB’nin Yönetim
Kurulu oluflturuldu ve çal›flmalar h›zland›r›ld›. 2012
y›lsonu itibar›yla 1 milyar dolar ihracat, 80 milyon
dolarl›k ithalat rakamlar›na ulaflt›k. Mardin’den yap›-
lan ihracat›n yüzde 65’i Mardin OSB’de gerçekleflti-
rildi. 2012 y›l› sonu itibar›yla 370 milyon dolar un ih-
racat›yla ‹stanbul’dan sonra Türkiye’de 2. s›raday›z.
Bölgemiz ekonomisi tar›ma dayal›, bu nedenle sana-
yimiz a¤›rl›kl› olarak un, bulgur ve makarna üretimi-
ne dayal›. Dünyan›n en kaliteli durum bu¤day›, mer-
cimek burada yetifliyor. Hammaddeye ve pazara ya-
k›n›z, ihracat›m›z› a¤›rl›kl› olarak g›da sektöründe
Irak pazar›na yap›yoruz.”
“Suriye’deki belirsizli¤in k›sa zamanda geçmesini
bekliyoruz” diyen Duyan, daha öncesinde de özel
koflullar› nedeniyle Suriye ile ticaret yapamad›klar›n› sanayici arkadafl›m›z Afrika pazar›na yöneliyor.”
anlat›yor: “Suriye’nin kendine has kurallar› var, g›-
dada yüzde 30-40’lara varan vergi uyguluyorlard›. Ulafl›m avantajlar› cazibeyi art›r›yor
Onlarla ticaret imkan›m›z olmad›, ihracat›m›z›n yüz- Mardin K›z›ltepe Karayolu üzerinde yer alan
de 90’›n› Irak pazar›na yap›yoruz. 1991 y›l›ndan bu Mardin OSB, uluslararas› karayolu ile Mardin E-24
yana Irak’ta iç çat›flmalar oluyor, Irak’ta baz› sektör- Karayolu’na 15 kilometre, Mardin’e 10 kilometre, K›-
ler yat›r›m amaçl› cazip olabilir ancak hammadde s›- z›ltepe’ye 15 kilometre, demiryollar›na 1 kilometre,
k›nt›s› yaflan›yor. Özellikle Kuzey Irak hükümeti, ar- havaalan›na 5 kilometre mesafede. Mardin Havaala-
say› bedava veriyor, gümrük vergisi hiç alm›yor, si- n›’n›n bölgesel bir havaliman›na dönüflece¤ini anla-
ze say›s›z kredi veriyor, ancak güven ve istikrar or- tan Duyan, Irak’a giden Mardin E-24 Karayolu üzerin-
tam› hiç yok. Geçmifl y›llarda da Irak’la ticaretimiz de yer alan ve istimlak edilen 50 dönüm arsa üzerin-
vard› ve devam ediyor. Özellikle g›da konusunda d›fl de bir lojistik üs kurulaca¤›n› aç›kl›yor. Duyan, Güm-
pazar odakl›y›z. Yurtd›fl›ndan, Rusya’dan bu¤day ge- rük Bakanl›¤› taraf›ndan Mardin OSB içerisinde Güm-
tiriyoruz, Irak daha cazip bir pazar. Ancak s›k›nt›y› rük Müdürlü¤ü kurulma çal›flmalar›n›n da yürütüldü-
gördü¤ümüz an yeni çözümler üretiriz. Bizim birkaç ¤ünü ifade ediyor.
Mardin genelinde ihracatta son 10 y›l içerisinde büyük
s›çrama yaflanm›fl. 5 milyon dolar olan rakamlar 2012
y›lsonu itibar›yla 1 milyar dolara ulaflm›fl.
Haziran 2013 KobiEfor 111