Page 8 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 8
ED‹TÖR
As›l flimdi KOB‹’lere destek
‹stanbul’da, 20-21 Mart tarihlerinde 9. KOB‹ Zirvesi’ni gerçeklefl-
tirdik. Ana tema ‘KOB‹’ler için Yeni Pazarlar ve F›rsatlar’ idi. Zir-
ve’den ç›kard›¤›m sonuçlar› paylaflmak istiyorum.
Son y›llarda ‘Türkiye de¤ifliyor’, ‘dönüflüyor’, ‘küresel rekabette
yerini güçlendiriyor’ dedik. KOB‹’ler dönüflmezse, rekabetçi ola-
mazsa Türkiye de¤iflemez diye ekledik.
Sözümüz yerini bulmufl olmal› ki 9. KOB‹ Zirvesi’nde KOB‹’lerin
ilgisi rekabetçili¤in unsurlar›na odaklanm›fl. Eriflmek istediklerini
flöyle özetliyorlar: E¤itimli ve nitelikli iflgücü bulmak. Üniversite-sa-
nayi iflbirliklerinde daha çok yer almak. Kurum olarak inovatif özel-
likler kazanmak. Teknoparklarda, araflt›rma merkezlerinde, ödüllü
teknoloji yar›flmalar›nda daha çok görünmek. Finans piyasas›nda
YALÇIN SÖNMEZ verdi¤i “garantiler”le de¤il, projesi ve kurumsal performans›yla
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr kaynak bulabilmek. Bu talepler KOB‹’ler için nihai tek bir amaca
iflaret ediyor: Katmade¤eri ve karl›l›¤› yüksek bir üretime eriflmek,
bunu sürdürülebilir k›lmak...
Özetlersem; Türkiye’de art›k ataletten kurtulmufl, ne istedi¤ini
bilen kararl› bir KOB‹ kitlesi ortaya ç›km›flt›r diyebilirim. Ne istedi-
¤ini bilen kararl› KOB‹ ise ‘Yenilikçi giriflimci KOB‹’ demektir.
‘Yenilikçi giriflimci KOB‹’nin ihtiyaçlar› ve istekleri de ço¤al›r.
Buna karfl›l›k biz Türkiye’de ‘Giriflimci KOB‹’lerin artan istek ve ih-
tiyaçlar›na cevap verebilecek, onlar›n yeni pazarlara ve f›rsatlara
ulaflmalar›n› sa¤layacak bir eko-sistemi oluflturabilmifl miyiz?
Türkiye’de art›k Besbelli ki henüz de¤il. KOB‹’lerde iflgücü verimlili¤i hala bir
ataletten kurtulmufl, yüksek maliyet unsuru olarak mevcudiyetini sürdürüyor. Yat›r›ma
yönelik destekler ticarete sa¤lanan desteklerin gerisinde kald›¤›
ne istedi¤ini bilen için KOB‹’lerin istihdam yaratma kapasitesi zay›fl›yor. Üniversite-sa-
kararl› bir nayi iflbirlikleri, OST‹M gibi az say›da baflar› örnekleri bulunsa bi-
le, KOB‹’lere inememifl. Ar-Ge’ye ayr›lan kaynaklar yeterli de¤il ve
KOB‹ kitlesi KOB‹’lere hala uzak.
ortaya ç›km›flt›r KOB‹’lerimizin küresel pazardaki f›rsatlar› de¤erlendirmeleri ve
buralardaki rekabet savafl›n› kazanmalar› kuflkusuz hepimizin ortak
diyebilirim. arzusudur. Bunun için bir yandan içerde mikro reformlar yaparak
Ne istedi¤ini bilen KOB‹’lerin rekabetçili¤ini art›raca¤›z, di¤er yandan da d›fl engelle-
ri ortadan kald›rmaya çal›flaca¤›z.
kararl› KOB‹ ise Bunun bir örne¤i AB ile olan 17 y›ll›k ‘Gümrük Birli¤imiz’dir. Tür-
‘Yenilikçi giriflimci kiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) bu birli¤in Türkiye’ye faturas›n›n iki-
yüz milyar› aflt›¤›n› aç›klad›. Bu faturan›n tamam›n› Türk KOB‹’leri-
KOB‹’ demektir. nin ödedi¤ini biliyoruz. Çünkü üçüncü ülkelerle olan ticaretimizde
Türkiye olarak AB’nin Ortak Gümrük Tarifesi’ne uymak zorunda ka-
‘Yenilikçi giriflimci l›yoruz. Böyle olunca da örne¤in Çin bizim ihrac ürünlerimize yüz-
KOB‹’nin ihtiyaçlar› de 30-40 vergi uygularken biz Çin’den ithalat›m›za AB’nin belirle-
di¤i yüzde 3-4 vergiyi uyguluyoruz. Bu nedenle Çin pazar› büyük
ve istekleri de ölçüde KOB‹’lerimize kapal› hale geliyor. AB üçüncü ülkelerle tica-
ço¤al›r. retini, Serbest Ticaret Anlaflmalar› yaparak dengelerken biz bunu,
muhatap ülkeler pek yanaflmad›klar› için, y›llar süren müzakerele-
re ra¤men gerçeklefltiremiyoruz. Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan’›n
“Gümrük Birli¤i’ni gözden geçirelim” diyen hakl› feveran› da buna
dayan›yordu.
Bir fley daha; kendine d›fl pazar arayan KOB‹’lere bir önerim var:
9-10-11 Nisan 2013 günlerinde 40’tan fazla ülkenin 100’den fazla en
üst düzey kat›l›mla yer alaca¤› 16. Avrasya Ekonomi Zirvesi’ne gel-
meleri, Avrasya ülkelerinin kendilerine sundu¤u f›rsatlar› bizzat ye-
rinde görmeleri ve de¤erlendirmeleridir.
Nisan 2013 KobiEfor 9