Page 8 - KobiEfor_Nisan_2013
P. 8

ED‹TÖR









                                               As›l flimdi KOB‹’lere destek

                                              ‹stanbul’da, 20-21 Mart tarihlerinde 9. KOB‹ Zirvesi’ni gerçeklefl-
                                           tirdik. Ana tema ‘KOB‹’ler için Yeni Pazarlar ve F›rsatlar’ idi. Zir-
                                           ve’den ç›kard›¤›m sonuçlar› paylaflmak istiyorum.
                                              Son y›llarda ‘Türkiye de¤ifliyor’, ‘dönüflüyor’, ‘küresel rekabette
                                           yerini güçlendiriyor’ dedik. KOB‹’ler dönüflmezse, rekabetçi ola-
                                           mazsa Türkiye de¤iflemez diye ekledik.
                                              Sözümüz yerini bulmufl olmal› ki 9. KOB‹ Zirvesi’nde KOB‹’lerin
                                           ilgisi rekabetçili¤in unsurlar›na odaklanm›fl. Eriflmek istediklerini
                                           flöyle özetliyorlar: E¤itimli ve nitelikli iflgücü bulmak. Üniversite-sa-
                                           nayi iflbirliklerinde daha çok yer almak. Kurum olarak inovatif özel-
                                           likler kazanmak. Teknoparklarda, araflt›rma merkezlerinde, ödüllü
                                           teknoloji yar›flmalar›nda daha çok görünmek. Finans piyasas›nda
             YALÇIN SÖNMEZ                 verdi¤i “garantiler”le de¤il, projesi ve kurumsal performans›yla
             yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  kaynak bulabilmek. Bu talepler KOB‹’ler için nihai tek bir amaca
                                           iflaret ediyor: Katmade¤eri ve karl›l›¤› yüksek bir üretime eriflmek,
                                           bunu sürdürülebilir k›lmak...
                                              Özetlersem; Türkiye’de art›k ataletten kurtulmufl, ne istedi¤ini
                                           bilen kararl› bir KOB‹ kitlesi ortaya ç›km›flt›r diyebilirim. Ne istedi-
                                           ¤ini bilen kararl› KOB‹ ise ‘Yenilikçi giriflimci KOB‹’ demektir.
                                               ‘Yenilikçi giriflimci KOB‹’nin ihtiyaçlar› ve istekleri de ço¤al›r.
                                           Buna karfl›l›k biz Türkiye’de ‘Giriflimci KOB‹’lerin artan istek ve ih-
                                           tiyaçlar›na cevap verebilecek, onlar›n yeni pazarlara ve f›rsatlara
                                           ulaflmalar›n› sa¤layacak bir eko-sistemi oluflturabilmifl miyiz?
                  Türkiye’de art›k            Besbelli ki henüz de¤il. KOB‹’lerde iflgücü verimlili¤i hala bir
            ataletten kurtulmufl,           yüksek maliyet  unsuru olarak mevcudiyetini sürdürüyor. Yat›r›ma
                                           yönelik destekler ticarete sa¤lanan desteklerin gerisinde kald›¤›
              ne istedi¤ini bilen          için KOB‹’lerin istihdam yaratma kapasitesi zay›fl›yor. Üniversite-sa-
                         kararl› bir       nayi iflbirlikleri, OST‹M gibi az say›da baflar› örnekleri bulunsa bi-
                                           le, KOB‹’lere inememifl. Ar-Ge’ye ayr›lan kaynaklar yeterli de¤il ve
                      KOB‹ kitlesi         KOB‹’lere hala uzak.
                  ortaya ç›km›flt›r            KOB‹’lerimizin küresel pazardaki f›rsatlar› de¤erlendirmeleri ve
                                           buralardaki rekabet savafl›n› kazanmalar› kuflkusuz hepimizin ortak
                       diyebilirim.        arzusudur. Bunun için bir yandan içerde mikro reformlar yaparak
              Ne istedi¤ini bilen          KOB‹’lerin rekabetçili¤ini art›raca¤›z, di¤er yandan da  d›fl engelle-
                                           ri ortadan kald›rmaya çal›flaca¤›z.
                 kararl› KOB‹ ise             Bunun bir örne¤i AB ile olan 17 y›ll›k ‘Gümrük Birli¤imiz’dir. Tür-
               ‘Yenilikçi giriflimci        kiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) bu birli¤in Türkiye’ye faturas›n›n iki-
                                           yüz milyar› aflt›¤›n› aç›klad›. Bu faturan›n tamam›n› Türk KOB‹’leri-
                 KOB‹’ demektir.           nin ödedi¤ini biliyoruz. Çünkü üçüncü ülkelerle olan ticaretimizde
                                           Türkiye olarak AB’nin Ortak Gümrük Tarifesi’ne uymak zorunda ka-
               ‘Yenilikçi giriflimci        l›yoruz. Böyle olunca da örne¤in Çin bizim ihrac ürünlerimize yüz-
             KOB‹’nin ihtiyaçlar›          de 30-40 vergi uygularken biz Çin’den ithalat›m›za AB’nin belirle-
                                           di¤i yüzde 3-4 vergiyi uyguluyoruz. Bu nedenle Çin pazar› büyük
                   ve istekleri de         ölçüde KOB‹’lerimize kapal› hale geliyor. AB üçüncü ülkelerle tica-
                            ço¤al›r.       retini, Serbest Ticaret Anlaflmalar› yaparak dengelerken biz bunu,
                                           muhatap ülkeler pek yanaflmad›klar› için, y›llar süren müzakerele-
                                           re ra¤men gerçeklefltiremiyoruz. Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan’›n
                                           “Gümrük Birli¤i’ni gözden geçirelim” diyen hakl› feveran› da buna
                                           dayan›yordu.
                                              Bir fley daha; kendine d›fl pazar arayan KOB‹’lere bir önerim var:
                                           9-10-11 Nisan 2013 günlerinde 40’tan fazla ülkenin 100’den fazla en
                                           üst düzey kat›l›mla yer alaca¤› 16. Avrasya Ekonomi Zirvesi’ne gel-
                                           meleri, Avrasya ülkelerinin kendilerine sundu¤u f›rsatlar› bizzat ye-
                                           rinde görmeleri ve de¤erlendirmeleridir.

                                                                                      Nisan 2013 KobiEfor 9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13