Page 9 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 9
ED‹TÖR
Orta gelir tuza¤›
Orta gelir tuza¤›na düflmemek!
Türkiye’nin tart›flmaya bafllad›¤› yeni konu budur. Peki anlam›
nedir? Dünyada 150’den fazla ülke alt gelir grubundayken Türkiye
‘orta gelir’ grubuna geçmiflse bu niçin tuza¤a düflmek olsun ki?
Konuya flöyle bak›lmal›: Türkiye batar m›, kurtulur mu tart›flma-
s› içinde 2000 y›l›nda küresel düzelme iki aya¤›n› birden bast›.
Batmad›, yüzdü ve beklenmedik bir geliflme gösterdi. 10 y›lda 3-5
bin dolarl›k kifli bafl› gelir kufla¤›ndan 12-15 bin dolarl›k kifli bafl›
gelir kufla¤›na geçti. Türkiye için bu geliflme bir kategoriden bir
baflka kategoriye geçmek anlam›na geliyor.
Orta gelir kufla¤›nda oturup kalmak da var, 40-50 bin dolar kifli
bafl› gelir demek olan yüksek gelir kufla¤›na geçmek de. Geliflme-
sini sürdürülebilir k›lan orta gelir kufla¤›ndan bir ülke için yoluna
devam etmek mümkündür. Ancak bunun için yapmas› gereken ta-
YALÇIN SÖNMEZ
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr rihi hamleleri yapamayan, reformlardan korkan bir ülke ise orta ge-
lir kufla¤›na saplan›p kal›r ve ne kendini memnun eder ne de bafl-
kalar›n›.
Türkiye orta gelir kufla¤›na geldikten sonra, burada kalmayaca-
¤›n› ilan etti. 2023 y›l›n›n kifli bafl› geliri 20-25 bin dolar olan Tür-
Küreselleflme kiye’sini hedefledi. Ad›mlar›n› buna göre at›yor.
Bir üst gelir kufla¤›na Türkiye bugünkü üretim ve ticaret yap›s›y-
eski ekonomik la geçemez. Mevcut üretim ve ticaret yap›s›n› de¤ifltirmesi gerekir.
yasalar› Bu de¤iflimin özünü katmade¤er üretimi oluflturur. Mevcut yap› ye-
terli katmade¤er üretemedi¤i için ‘tuzak’tan söz ediliyor. Risk olufl-
de¤ifltirdi. ‹nternet turan cari a盤›m›z da bu yap›n›n göstergesidir.
ve bir devrim Katmade¤er üretmenin en önemli boyutlar›ndan biri ‘marka’ üret-
mektir. Bu ba¤lamda Türkiye’nin yapmas› gereken ihraç etti¤i ürün-
yaratan sosyal
leri kiloyla de¤il, ‘marka de¤eri’ ile satmakt›r. Ancak o zaman orta
medya gelir tuza¤›na düflmeyecektir. Örneklersek: 2001 y›l› de¤erleriyle Al-
markalaflmay› manya ihraç ürünlerinin kilosunu 4.1 dolardan, Türkiye ise sadece
1.46 dolardan ihraç edebiliyor. Türkiye 2011 y›l›nda 90 milyon ton
çok kolaylaflt›rd›. mal ihraç ederek 135 milyar dolar gelir elde etti. Niçin? Almanya
An›nda yüz ürünlerini ‘marka de¤eri’ ilave ederek sat›yor, Türkiye ise ürününü
ç›plak de¤erine sat›yor. Oysa Türkiye Almanya gibi, marka ürünler
milyonlarca insana satabilseydi 90 milyon ton ihracat›na karfl›l›k 350 milyar dolar kaza-
kendinizi nacakt›. Satt›¤› ürün ve hizmetlerini markalaflt›rmam›fl olmaktan do-
lay› Türkiye’nin u¤rad›¤› y›ll›k zarar 215 milyar dolar› buluyor.
ulaflt›rman›z fiu denecektir: ABD, Fransa, Almanya 100-200 y›ll›k markalar› sa-
mümkün oluyor. t›yor; ha deyince markalaflmak kolay m›? Evet, art›k kolay. Japon-
ya 30-40 y›ll›k markalar› sat›yor, Çin ise 10-15 y›ll›k markalar›. Kü-
Hatta kendi reselleflme eski ekonomik yasalar› de¤ifltirdi. ‹nternet ve bir dev-
ülkenizde hiç rim yaratan sosyal medya markalaflmay› çok kolaylaflt›rd›. An›nda
yüz milyonlarca insana kendinizi ulaflt›rman›z mümkün oluyor. Hat-
tan›nmam›fl olsan›z
ta kendi ülkenizde hiç tan›nmam›fl olsan›z bile falanca ülkede mar-
bile falanca ülkede ka haline gelebiliyorsunuz. Markalaflmak için art›k on y›llara, deva-
marka haline sa reklam bütçelerine ihtiyaç duyulmuyor. Yeter ki yenilikçi olun,
fark yarat›n, kalite üretin ve en ucuz iletiflim araçlar›n› kullanarak
gelebiliyorsunuz. milyonluk kitlelerin dikkatini üzerinize çekin.
Kaç bölgesel veya küresel marka yarat›rsak Türkiye olarak üst
gelir kufla¤›na geçmemiz o kdar kolay olacakt›r.
Okurlar›m›n Ramazan Bayram›’n› kutluyorum.
A¤ustos 2012 KobiEfor 9