Page 94 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 94

‹K‹TELL‹ OSB




             AYKOSAN METROYU
             BEKL‹YOR



















              Temel Çoruh


             Aykosan Sanayi Sitesi, 50 metreden 850 metreye  vergilerinin art›r›lmas›d›r. Türkiye’nin bu dönem ç›k›-
           bölümlerinin d›fl›nda 2 bin 500 metrekareden 15 bin  fl›n› da Ortado¤u ve Do¤u Blok ülkeleri oluflturacak-
           metrekareye kadar büyüyen fabrika alanlar›, altyap›s›  t›r. Ama flunu da unutmamak gerekiyor Türkiye ‹talya
           ve donan›m›yla fark yarat›yor. Yap›m aflamas›nda ‹tal-  ile rekabet edecek kalitede üretim yapmaktad›r.”
           ya ve Almanya örnekleri incelendikten sonra hayata
           geçirilen sitenin sadece atölye bloklar›nda 40 asansör  TIR’lar bir saatten fazla kalamayacak
           bulunuyor. Faaliyet halinde olan üyenin malzemesinin  Sitede yürüttükleri çal›flmalar hakk›nda bilgi ve-
           kolayl›kla tafl›nmas› amac›yla bu sistemi hayata geçir-  ren Temel Çoruh, y›l sonuna kadar ortaklar›n tama-
           diklerini belirten Aykosan Sanayi Sitesi Yönetim Ku-  m›n›n tapular›n› vermek istediklerini söyledi. fiu an-
           rulu Baflkan› Temel Çoruh, projeye bafllarken 9 Eylül  da 1 blok hariç bölgenin iskan ve ruhsatlar›n› ald›k-
           Üniversitesi’nden akademik bir kadroyu ayakkab›  lar›n› kaydeden Çoruh, kalan tek blo¤un ruhsatlar›n›
           sektöründe kullan›lan son teknoloji makinelerin pres  ise Temmuz’un ortas›nda vereceklerini duyurdu.
           gücünü ö¤renmek ad›na yurtd›fl›na götürdüklerini ha-  Yüzde 70 doluluk oran›n bulundu¤u sitenin güzel-
           t›rlat›yor.  Aykosan’da toplam 2 bin 300 atölye ve  leflmesi için peyzaj çal›flmalar› yürütülüyor. Ayko-
           fabrika ile 2 bin 500 ortak yer al›yor. fiu an ‹kitelli  san’da bloklar›n içinden TIR’lar geçerek ürün sevki-
           OSB’nin de yönetim binas› olan Aykosan blo¤u ise  yat›n› gerçeklefltirebiliyor. Ama son dönemlerde
           önümüzdeki dönem ayakkab› sat›fl ve pazarlama ala-  TIR’lar›n bölgede ürün sevkiyat› d›fl›nda kalarak tra-
           n›nda hizmet verecek. Entegre bir yap›n›n oluflturul-  fi¤e neden oldu¤unu kaydeden Çoruh, bu sorunu gi-
           du¤u Aykosan ayn› zamanda Türkiye’de ayakkab›    dermek ad›na TIR’lara 1 saatten fazla kalmas› halin-
           sektörünün geliflimine de tan›kl›k eden bir yap›. Te-  de ücret ödemesi uygulamas›n› getirdiklerini anlat›-
           mel Çoruh, bu tan›kl›¤›n içeri¤ini flöyle anlat›yor:  yor. Bölgenin sosyal tesisleri için de proje haz›rlayan
           “Ayakkab› sektörünün geliflimi 1983 ve 1984’ten son-  yönetim flu anda basketbol, voleybol alanlar› için
           raya denk düflüyor. Y›llar itibar›yla h›zla geliflen sek-  çal›flmalar yürütüyor.
           törde bu gün 700 ayakkab› üreticisi faaliyet yürütü-
           yor. 1980’lerde 10 bin dolar olan ihracat bugün 450  Aykosan’›n s›k›nt›s› metro
           milyon dolara ulaflm›fl bulunuyor. Demek ki sektörde  Temel Çoruh’a göre Aykosan’›n yüzde 70 doluluk
           ciddi bir geliflme var. ‹kitelli de ayakkab› sektöründen  oran›nda kalmas›n›n nedeni metro ve devletin verdi-
           35 milyon dolar pay al›yor. Ama bu rakam yeterli mi-  ¤i sözleri zamanla unutmas›. Çoruh, konuya flu aç›k-
           dir? Hay›r. ‹kitelli’nin bu ihracattan almas› gereken  l›¤› getiriyor: “Devlet, ‹kitelli projesi bafllad›¤›nda
           pay en az 100 milyon dolar civar›d›r.” Bu rakama ula-  verdi¤i sözleri tutmad›. Ayr›ca hükümetlerde biri
           fl›lamama nedeni olarak da orta ölçekli üretimi göste-  yapt› biri bozdu. ‹kitelli’ye üreticinin tamam›n› çek-
           ren Çoruh, flu an y›ll›k 300 milyon çift ayakkab› üreti-  mek kolay olmad›. Bunu baflaramad›k. Ayr›ca metro
           mi oldu¤unu, kurulu kapasitenin ise y›ll›k 500 milyon  bir türlü tamamlanamad›. Tamamland›¤›nda bölge
           çifti buldu¤unu aç›kl›yor. ‹hracat oran›n› artt›rmak için  bir çekim merkezi olacakt›r. Halka flu mesaj› da ver-
           de bir dizi öneride bulunan Çoruh flöyle diyor: “‹hra-  mek istiyorum; bölgede 2 bin 300 atölye var. Bu
           cat›n kendine has özellikleri var. Öncelikle bu kuru-  atölyelerde yap›lanlar sektörün en pahal› ayakkab›-
           lufllar›n e¤itimden geçmesi gerekiyor. Ayr›ca yüksek  lar›. Aykosan’da ayakkab›lar 3’te 1 fiyata sat›l›yor.
           ithalat rakamlar›n›n önüne geçmek içinde baz› yasal  549 ma¤azada ürünler sergileniyor. Buraya gelsinler
           tedbirlerin al›nmas› gerekiyor. Buna örnek de gümrük  ve uygun fiyata kaliteli ayakkab›y› als›nlar.”

           94 KobiEfor Temmuz 2012
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99