Page 156 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 156
DOSYA/ÜN‹VERS‹TE
Türkiye’de YÖK çerçevesine s›k›fl›p kalan üniversite e¤itiminde;
Hormonal büyüme
A’dan Z’ye bir dönüflüm gereksinmesi yaflayan Türkiye’de önemli ve acil reform
alanlar›ndan birini de Yüksek Ö¤renim oluflturuyor. Say›sal yüksek büyümeye efllik
eden bir kalite geliflimi gerçeklefltirilemiyor. Vak›f üniversiteleri sistemin
bütünlü¤üne örnek model oluflturuyor fakat haz›r e¤itici kayna¤› kullan›yor.
T ürkiye özgürlükçü bir e¤itim ihtiyac› ve ara- Derece ö¤renci say›s› yüzde
2.528.332
Lisans
%66.24
y›fl› içinde bulunuyor. Bu noktada yüksek
ö¤renimin fiziksel durumu, kapasitesi, nite-
%28.77
1.098.310
Ön lisans
Yüksek lisans 126.368
%3.31
li¤i ve vizyonu önem tafl›yor. Ça¤›m›z›n bu
en stratejik sektöründe Türkiye’nin nas›l
bir foto¤raf verdi¤ine bak›yoruz: Doktora 43.405 %1.14
T›pta ‹htisas 20.671 ö¤renci %0.54
Toplam 3.817.086
Yüksek ö¤renimin altyap›s› 2010-2011 y›l›nda yüksek ö¤renime yeni ka›t›lan ö¤-
Devlet Üniversiteleri 105 renci say›s› 835 bin, yüksek ö¤renimini tamamlayarak
Vak›f Üniversiteleri 65 mezun olan ö¤renci say›s› ise 573 bin olarak gerçek-
Vak›f Meslek Yüksekokullar› 7 leflti. Sonucu ayn› zamanda d›flar›ya “beyin göçü’ olan
Di¤er Meslek Yüksekokullar› 6 yurtd›fl› e¤itime Türkiye; Çin, Hindistan, Güney Kore,
YÖK’te bekleyen baflvuru dosyalar›n›n onay süreç- ve Almanya'dan sonra en çok ö¤renci gönderen 5’inci
leri tamamland›¤›nda üniversite say›s› 210’u aflacak. ülke konumunda 2010/2011 döneminde Türkiye yurtd›-
fl›na 65 bin 459 ö¤renci gönderdi. Üniversitelerimizde
Özel amaçl› yüksek ö¤renim ‘kalite’sorunu bu nedenle önem kazan›yor.
Türkiye’de toplam 5 tip ve 18 adet özel amaçl›
yüksek ö¤renim kurumu faaliyet gösteriyor: Vak›f üniversiteleri
Yüksek Teknoloji Enstitüsü 2 Dünyada 150 milyon üniversite ö¤rencisi, 500 mil-
Teknik Üniversite 10 yar dolar e¤itim pazar› var. Bu pazar›n ‘Yabanc› ö¤-
Güzel Sanatlar Üniversitesi 1 renci’ büyüklü¤ü 4 milyon ö¤renci ile 60 milyar do-
Askeri Okul 4 lar. Vak›f üniversiteleri Türkiye’de e¤itimde özel pa-
Polis Akademisi 1 zar› gelifltirmeye aday. Halen e¤itim yat›r›mlar›na 12
milyar TL katk› sa¤lamakta olan Vak›f üniversitele-
Yüksek ö¤renimde say›sal kapasite rinde 200 bin ö¤renci e¤itim al›yor, bu kurumlar 17
2012 y›l› bafl›nda Türkiye’de toplam 847 yüksek bini akademik olmak üzere toplam 27 bin personel
ö¤renim biriminde say›sal veriler flöyle: istihdam ediyor.
‹stanbul Ayd›n Üniversitesi: Teksas Üniversitesi ile iflbirli¤i
Amerika Birleflik Devletleri’nin en büyük üniversi- yet Baflkan› Dr. Mustafa Ayd›n ve ekibinin ABD zi-
telerinden biri olan University of Teksas ile ‹stanbul yaretinde gerçekleflen iflbirli¤i özellikle enerji ala-
Ayd›n Üniversitesi, birden çok alanda e¤itimde ifl- n›nda yap›lan görüflmeler sonucunda sa¤land›. Böy-
birli¤i anlaflmas› yapt›. Üniversitenin Mütevelli He- lelikle enerji konusu baflta olmak üzere güvenlik,
politikalar, hukuk, mühendislik alanlar›nda ABD’nin
ve dünyan›n bir numaras› olan University of Teksas,
‹stanbul Ayd›n Üniversitesi Enerji Politikalar› ve Pi-
yasalar› Araflt›rma Merkezi (EPPAM) ile ortak çal›fl-
malar yürütecek. Birlikte, uluslararas› enerji hukuku
konusunda projeler haz›rlanacak. Projeler, ö¤retim
üyelerinin gerçeklefltirece¤i ziyaretlerle pekifltirile-
cek. Alternatif Enerji alanlar› konusunda da ‹stanbul
Ayd›n Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’ni en
önemli partneri yapmaya haz›rlanan University of
Teksas’›n 60 bine yak›n ö¤rencisi bulunuyor.
156 KobiEfor Temmuz 2012