Page 156 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 156

DOSYA/ÜN‹VERS‹TE



               Türkiye’de YÖK çerçevesine s›k›fl›p kalan üniversite e¤itiminde;

                       Hormonal büyüme





             A’dan Z’ye bir dönüflüm gereksinmesi yaflayan Türkiye’de önemli ve acil reform
            alanlar›ndan birini de Yüksek Ö¤renim oluflturuyor. Say›sal yüksek büyümeye efllik
                  eden bir kalite geliflimi gerçeklefltirilemiyor. Vak›f üniversiteleri sistemin
                bütünlü¤üne örnek model oluflturuyor fakat haz›r e¤itici kayna¤› kullan›yor.

           T       ürkiye özgürlükçü bir e¤itim ihtiyac› ve ara-  Derece  ö¤renci say›s›  yüzde
                                                                          2.528.332
                                                              Lisans
                                                                                         %66.24
                   y›fl› içinde bulunuyor. Bu noktada yüksek
                   ö¤renimin fiziksel durumu, kapasitesi, nite-
                                                                                         %28.77
                                                                          1.098.310
                                                              Ön lisans
                                                              Yüksek lisans 126.368
                                                                                         %3.31
                   li¤i ve vizyonu önem tafl›yor. Ça¤›m›z›n bu
                   en stratejik sektöründe Türkiye’nin nas›l
           bir foto¤raf verdi¤ine bak›yoruz:                  Doktora     43.405         %1.14
                                                              T›pta ‹htisas 20.671 ö¤renci %0.54
                                                              Toplam      3.817.086
              Yüksek ö¤renimin altyap›s›                      2010-2011 y›l›nda yüksek ö¤renime yeni ka›t›lan ö¤-
              Devlet Üniversiteleri            105          renci say›s› 835 bin, yüksek ö¤renimini tamamlayarak
              Vak›f Üniversiteleri             65           mezun olan ö¤renci say›s› ise 573 bin olarak gerçek-
              Vak›f Meslek Yüksekokullar›      7            leflti. Sonucu ayn› zamanda d›flar›ya “beyin göçü’ olan
              Di¤er Meslek Yüksekokullar›      6            yurtd›fl› e¤itime Türkiye; Çin, Hindistan, Güney Kore,
              YÖK’te bekleyen baflvuru dosyalar›n›n onay süreç-  ve Almanya'dan sonra en çok ö¤renci gönderen 5’inci
           leri tamamland›¤›nda üniversite say›s› 210’u aflacak.  ülke konumunda 2010/2011 döneminde Türkiye yurtd›-
                                                            fl›na 65 bin 459 ö¤renci gönderdi. Üniversitelerimizde
              Özel amaçl› yüksek ö¤renim                    ‘kalite’sorunu bu nedenle önem kazan›yor.
              Türkiye’de toplam 5 tip ve 18 adet özel amaçl›
           yüksek ö¤renim kurumu faaliyet gösteriyor:         Vak›f üniversiteleri
              Yüksek Teknoloji Enstitüsü       2              Dünyada 150 milyon üniversite ö¤rencisi, 500 mil-
              Teknik Üniversite                10           yar dolar e¤itim pazar› var. Bu pazar›n ‘Yabanc› ö¤-
              Güzel Sanatlar Üniversitesi      1            renci’ büyüklü¤ü 4 milyon ö¤renci ile 60 milyar do-
              Askeri Okul                      4            lar. Vak›f üniversiteleri Türkiye’de e¤itimde özel pa-
              Polis Akademisi                  1            zar› gelifltirmeye aday. Halen e¤itim yat›r›mlar›na 12
                                                            milyar TL katk›  sa¤lamakta olan Vak›f üniversitele-
              Yüksek ö¤renimde say›sal kapasite             rinde 200 bin ö¤renci e¤itim al›yor, bu kurumlar 17
              2012 y›l› bafl›nda Türkiye’de toplam 847 yüksek  bini akademik olmak üzere toplam 27 bin personel
           ö¤renim biriminde say›sal veriler flöyle:         istihdam ediyor.

             ‹stanbul Ayd›n Üniversitesi: Teksas Üniversitesi ile iflbirli¤i

              Amerika Birleflik Devletleri’nin en büyük üniversi-  yet Baflkan› Dr. Mustafa Ayd›n ve ekibinin ABD zi-
            telerinden biri olan University of Teksas ile ‹stanbul  yaretinde gerçekleflen iflbirli¤i özellikle enerji ala-
            Ayd›n Üniversitesi, birden çok alanda e¤itimde ifl-  n›nda yap›lan görüflmeler sonucunda sa¤land›. Böy-
            birli¤i anlaflmas› yapt›. Üniversitenin Mütevelli He-  lelikle enerji konusu baflta olmak üzere güvenlik,
                                                            politikalar, hukuk, mühendislik alanlar›nda ABD’nin
                                                            ve dünyan›n bir numaras› olan University of Teksas,
                                                            ‹stanbul Ayd›n Üniversitesi Enerji Politikalar› ve Pi-
                                                            yasalar› Araflt›rma Merkezi (EPPAM) ile ortak çal›fl-
                                                            malar yürütecek. Birlikte, uluslararas› enerji hukuku
                                                            konusunda projeler haz›rlanacak. Projeler, ö¤retim
                                                            üyelerinin gerçeklefltirece¤i ziyaretlerle pekifltirile-
                                                            cek. Alternatif Enerji alanlar› konusunda da ‹stanbul
                                                            Ayd›n Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’ni en
                                                            önemli partneri yapmaya haz›rlanan University of
                                                            Teksas’›n 60 bine yak›n ö¤rencisi bulunuyor.


           156 KobiEfor Temmuz 2012
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161