Page 102 - KobiEfor_Mart_2012
P. 102
Z‹RVE
VII. KOB‹
Zirvesi
Akredite KOB‹ dan›flmanl›k hizmetleri çok az. Vergi- KOB‹ Zirveleri’ne genifl kamu ve sivil toplum kat›l›m›
lendirme sisteminde KOB‹’ler için koruma ve teflvik bu nedenledir. Zirveler, kat›l›mc›lar için ortak bir ze-
yok. ‹stihdam ve enerji maliyetleri KOB‹’ler için min tarif etmektedir.
OECD ortalamas›n›n iki kat› mertebesinde. Bir k›sm›
ancak reform yap›larak afl›lmas› mümkün bu engel- KOB‹ DÖNÜfiÜMÜNDE KALDIRAÇ
ler de zaten bizim gündemimizi oluflturuyor. ‹NOVASYONDUR
KOB‹LER DÖNÜfiÜM ‹Ç‹N ‹STEKL‹D‹R Dönüflüm KOB‹’ler aç›s›ndan ne ifade
etmektedir?
KOB‹’lerin de¤iflime karfl› dirençleri nelerdir? De¤iflmeden, rutin olan›n d›fl›na ç›kmadan, baba-
Önce flu noktay› görmeliyiz: KOB‹’lerimizin reka- dan ö¤renilmifl usul ve yöntemlerle “rekabetçi” olu-
bete ilgileri yo¤undur, cesaretleri yüksektir. Her KO- namaz. Ekonomik büyüme tek bafl›na yeterli de¤il-
B‹ yenilikçili¤in sanc›s›n› çekmektedir. Ancak haliha- dir, ihtiyac›m›z olan sürdürülebilir büyümedir. Türki-
z›rdaki durum flöyledir: KOB‹’lerimizin yönetim kapa- ye dünyan›n 17. büyük ekonomisidir, 2002’den bu-
siteleri düflük, iflletme anlay›fllar›, biliflim teknolojile- yana parlak bir büyüme sa¤lam›flt›r. Ama bunun sür-
rine, Ar-Ge ve inovasyona yaklafl›mlar› genelde kla- dürülebilir olmad›¤›, 2009’daki yüzde 10’u aflan eko-
siktir. Bu direnç afl›lmadan KOB‹’ler rekabet gücü nomik daralmayla görülmüfltür. Çünkü Türkiye eko-
kazanamaz. Birbirine ba¤l› iki yolu var bunun, ikisin- nomisi dünya rekabetçilik s›ralamas›nda 61., reka-
den de yürüyece¤iz. Birincisi, KOB‹’leri de¤iflim yö- betçili¤in kald›rac› olan inovasyonda ise 67. s›rada-
nünde e¤itece¤iz, ikincisi de yaratt›¤›m›z koflullar ve d›r. Niye? KOB‹’lerini rekabetçi yapamad›¤› için.
desteklerle de¤iflimi KOB‹’lerin gözünde cazip hale
getirece¤iz. HANG‹ TÜR KOB‹LER DÖNÜfiEB‹L‹R
VI. KOB‹ Hangi KOB‹’leri de¤iflim sürecine girmifl
Zirvesi sayaca¤›z?
Her KOB‹ dönüflemez. Dönüflecek olan KOB‹ flu
profili veriyor olmal›d›r: Dura¤anl›ktan ve tutuculuk-
tan ç›km›flt›r, süreç yönetim anlay›fl›n› de¤ifltirmifltir.
Kurumsal bir yap› kazanm›flt›r. Belli bir büyüme stra-
tejisini benimsemifltir. Giriflimci oldu¤unu ortaya
koymufltur. Ar-Ge ve inovasyona olan ihtiyac›n› sap-
tam›fl ve harekete geçmifltir. Ufkunu küresellefltir-
mifltir. Biliflim teknolojilerini bilinçli ve profesyonel-
ce kullanmaktad›r. Risk yüklenme kapasitesi büyü-
KOB‹’LERDE DÖNÜfiÜMÜN AKTÖRLER‹ müfltür. Kalifiye eleman çal›flt›rmay› prensip edin-
mifltir. ‹flletmede sürekli e¤itimi esas alm›flt›r. Finan-
KOB‹’lerde de¤iflimi kim yönetecek? sal kaynaklara ulaflma çabas›ndad›r. Yeni fikirler üre-
KOB‹’leri dönüfltürmek için tek tek kurumlar›n ça- tir ve proje yapabilir duruma gelmifltir.
bas› yetmez. De¤iflimin aktörleri bellidir. Bunlar; ka-
mudur, siyasettir, öncü özel sektördür, üniversiteler- HER ‹fi‹M‹Z G‹R‹fi‹MC‹L‹⁄‹M‹ZE BA⁄LI
dir, finans kurumlar›d›r, ticaret ve sanayi odalar›, or-
ganize sanayi bölgeleridir, sektör örgütlenmeleri ve Türkiye’nin yükseltti¤i bir gündemi daha
güçlü STK’lard›r, kalk›nma ajanslar›d›r. Bütün bunlar var: “Giriflimcilik”. Bu gündem KOB‹’leri
ortak stratejik bir yaklafl›m üzerinde birleflmelidir. kapsamakta m›d›r?
102 KobiEfor Mart 2012