Page 22 - KobiEfor_Agustos_2011
P. 22

KAPAK



                                                            47 iken, 2010 y›l›nda bu oran yüzde 33’e geriledi. Ay-
                                                            n› dönemler için orta teknolojili ürünlerin pay›n›n yüz-
                                                            de 47’den yüzde 64’e yükseldi¤ini görüyoruz. Yine bu
                                                            dönemlerde ileri teknolojili ürünlerin pay› ise, yüzde 6
                                                            ile yüzde 4 aral›¤›nda seyretmektedir.
                                                              Bu de¤erler bize, 2002’den 2010’a sanayi üretimin-
                                                            de düflük teknolojiden orta teknolojiye geçiflte önem-
                                                            li bir baflar› yakalad›¤›m›z› göstermektedir. Ancak bu
                                                            baflar›y› ileri ya da yüksek teknolojili ürünlerde de sa¤-
                                                            lam›z gerekiyor. Ayr›ca bu de¤erler, ülkemizde bu ko-
                                                            nularda bir uzmanlaflmaya ihtiyac›m›z oldu¤una da
                                                            iflaret etmektedir.
                                                              2023 vizyonumuzdaki hedeflerimize ulaflmak için;
                                                            Ülke olarak hem yapm›fl oldu¤umuz toplam üretimimi-
                                                            zi artt›rmam›z, hem de üretim yap›m›z› iflgücü ve ener-
                                                            ji yo¤un üretimden bilgi yo¤un üretime dönüfltürerek
                                                            katma de¤eri artt›rmam›z, dolay›s›yla da orta vadede
                                                            toplam ihracat›m›z›n içerisindeki ileri teknoloji ürün
                                                            pay›n› yüzde 20’lerin üzerine ç›karmam›z gerekiyor.
                                                              ‹flte bu hedefe uygun olarak hem mevcut üretim ya-
              Bakanl›¤›m›z›n yeniden yap›lanmas› ile birlikte,  p›m›z› h›zl› ve etkili bir biçimde yüksek katma de¤erli
           bu tür sorunlar da ortadan kalkm›fl olacak, hem ül-  yap›ya dönüfltürecek tedbirleri ve programlar›, hem de
           ke kaynaklar›m›z›n, hem zaman›m›z›n hem de yürü-  bu yüzy›l›n yeni üretim anlay›fl›na uygun giriflimcileri
           tülecek programlar›n daha etkili ve sonuç odakl› bir  gelifltirmeye yönelik tedbirleri ve programlar› hayata
           flekilde ülkemize katma de¤er yaratacak hale getiril-  geçirmek zorunday›z.
           mesi sa¤lanacakt›r.                                Bu çerçevede Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤›
                                                            olarak 4691 (Teknoloji Gelifltirme Bölgeleri),  5746 (Ar-
              Bugünkü ihracat›m›zda ileri teknoloji üretimi olan  Ge Merkezleri, Rekabet Öncesi ‹flbirli¤i Projeleri ve
              ürünlerin oran› nedir? Yeni dönemde hedeflenen  Teknogiriflim Sermayesi Deste¤i) Say›l› Kanunlar ile
              o oran› orta vadeli bir takvimle ortaya       635 Say›l› Kanun Hükmünde Kararname (Sanayi Tez-
              koyabilir misiniz?                            leri Program›) kapsam›nda yürüttü¤ümüz programlar›n
              Ülkemiz sanayisinin yüksek rekabet gücü kazanma-  yan› s›ra, çal›flmalar›nda son aflamaya geldi¤imiz ve
           s›n›n yolunun, orta ve uzun vadede ileri teknolojili ve  yeni aç›klayaca¤›m›z programlar da olacakt›r.
           yüksek katma de¤erli ürünlerin üretim içindeki payla-  Sanayi Stratejimizde de belirtildi¤i üzere, orta ve
           r›n›, geliflmifl ülkelerde oldu¤u gibi yüzde 20’ler sevi-  yüksek teknolojili sektörlerde katma de¤eri yüksek
           yesine ç›kartmak ve bu alanlarda daha fazla üretim  üretime geçilmesi amaçlanmaktad›r. Bu sektör grubun-
           yapmaktan geçti¤ine inan›yoruz.                  da yer alan ve önemli büyüme potansiyeli arz eden
              Bugün geldi¤imiz noktada, OECD’nin yapm›fl oldu-  motorlu kara tafl›tlar›n›n imalat›, makine imalat›, t›bbi
           ¤u ürün s›n›flamas›n› esas ald›¤›m›zda, 2002 y›l›nda  alet, hassas ve optik aletler imalat›, hava ve uzay ta-
           düflük teknolojili ürünlerin ihracat›m›zdaki pay› yüzde  fl›tlar› imalat›, elektronik sanayi ve ilaç üretimine yöne-


                                           ÖZEL SEKTÖR ve Ar-Ge

               Türkiye’de özel sektörün Ar-Ge ve inovasyona  tay politika alan›ndan birisi de “Firmalar›n Tekno-
               ay›rd›¤› pay düflük. Bu dikkat çekici         lojik Geliflimi”dir. “Avrasya’n›n üretim üssü olmak”
               olumsuzlu¤u aflmakk için neler yap›labilir?   vizyonu çerçevesinde Strateji Belgesi Eylem Pla-
               Geliflmifl ülkelerde oldu¤u gibi özel sektörümü-  n›’ndaki 72 eylemden 20 tanesi, Ar-Ge ve inovas-
             zün de Ar-Ge faaliyetlerine gereken önemi vermesi  yon konular›n› da içeren Firmalar›n Teknolojik Ge-
             ve bunun için de yeterli kayna¤› ay›rmas› gerekiyor.  liflimi alan›ndad›r.
               2008 A¤ustos ay›nda bafllatt›¤›m›z 5746 Say›l›  Önümüzdeki dönemde Sanayi Stratejisi’nin oda-
             Araflt›rma ve Gelifltirme Faaliyetlerinin Desteklen-  ¤›nda, firmalar›n teknolojik geliflmifllik düzeyini art-
             mesi Hakk›nda Kanun kapsam›nda kurulufluna izin  t›rmaya yönelik politikalara a¤›rl›k verilecektir. Fir-
             verdi¤imiz özel sektör Ar-Ge merkezleri sayesinde  malar›n, mevcut teknolojileri etkin bir flekilde kul-
             çok k›sa sürede özel sektörün Ar-Ge ve inovasyo-  lanmalar›; ürün, süreç ve organizasyonel yenilikçi-
             na ay›rd›¤› pay yüzde 42’lerden yüzde 60’lara, bu  likleri baflar›l› bir biçimde gerçeklefltirmeleri ve
             merkezlerde çal›flan Ar-Ge personeli say›s› ise 14  kendilerini küresel piyasalardaki rakiplerinden ay-
             binlere yükselmifltir.                          r›flt›rabilen firmalar›n say›s›n›n ve etkinli¤inin artt›-
               Türkiye Sanayi Stratejisi Belgesi’nde yer alan ya-  r›lmas› yönünde politikalar uygulanacakt›r.


            22 KobiEfor A¤ustos 2011
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27