Page 150 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 150

UZMAN                   E¤itim Gider De¤il, Yat›r›md›r-I


                                       ‹  flletmeler çal›flanlar›n e¤itim ihtiya-  yat›r›yorlar, ama en k›ymetli insan
                                          c›n›n ne kadar›n› karfl›l›yor. Yap›lan
                                                                          sermayesine yat›r›m yapmada cimri
                                                                          davran›yorlar. Bunun yan›nda çal›flan-
                                          araflt›rmalarda çal›flanlar›n yüzde
                                        51’i ifllerini daha iyi yapmak için e¤i-  lar e¤er sürekli e¤itim almazlarsa, ifl-
                                        time ihtiyaçlar› oldu¤unu söylüyorlar.  letmenin binlerce TL ödeyerek ald›k-
                                        30’dan fazla çal›flan› olan, internet  lar› en güncel ekipmanlar› ve makine-
                                        hizmeti sa¤layan bir firma iyi bir ofis  leri tam kapasite ile çal›flt›ram›yorlar.
                                        ve yüksek bir maafl vererek en iyi  Sonuç olarak da verimlilik düflüyor.
                                        programc›lar› ifle al›yordu. Ancak ço-  2. Moralin Yükselmesi: Becerileri sü-
                                        ¤u programc› iflleri ile ilgili gerekli  rekli olarak artan çal›flanlar›n, ayn›
                                        e¤itimi almad›klar›ndan flikâyet edi-  zamanda üretkenlikleri de artar. Mut-
                                        yorlard›. Teknoloji h›zl› bir flekilde  lu çal›flanlar üretken ve verimli olabi-
                                        de¤ifliyordu ve programc›lara profes-  lirler, ama daha üretken ve daha ve-
                                        yonel geliflimleri için e¤itim sa¤layan  rimli çal›flanlar ayn› zamanda daha
                                        programlara kat›lmalar› için destek  mutlu olurlar. ‹nsanlar kendilerini
                                        verilmiyordu. Programc›lar kiflisel ba-  üretken hissediyorlarsa, ayn› zaman-
                                        flar›lar›n›n ve kariyerlerinin en son ç›-  da kendilerini daha da mutlu hisse-
                                        kan program dillerini bilmelerine  derler. Mutlu olan becerikli ve bilgili
                                        ba¤l› oldu¤unu düflünüyorlard›. Bir  çal›flanlar, müflterileri mutlu ederler.
             MEM‹fi YILMAM               süre sonra modas› geçmifl bir prog-  3. De¤iflime Uyabilme Becerisi: ‹fl gü-
                                        ramc› olarak piyasada ifle yaramaya-  cü, daha bilgili ve becerikli olursa, ifl-
             Uzman E¤itmen/             caklar›n›, kariyerinin bitece¤ini, ifllet-  letmenin de¤iflen müflteri taleplerine
             Yönetim Dan›flman›
                                        meden ayr›ld›klar›nda baflka bir yer-  uyum sa¤lamas› kolaylafl›r.
                                        de ifl bulamayacaklar›n› düflünüyor-  ‹flin psikolojik boyutuna bakacak
             memis@yilmam.com
                                        lard›. Böyle giderse bu bilgileri ile  olursak, çal›flanlar baz› psikolojik ve
                                        ancak modas› geçmifl eski yaz›l›mlar  pratik sebeplerden dolay› ö¤renmek
                                        ile ilgili çal›flabilirlerini düflünerek  ve geliflmek isterler. ‹htiyaçlar hiye-
                Çift faktör             strese giriyorlard›.              rarflisine göre kendini yeterli ve de-
                                        Mali s›k›nt› içindeki flirket, programc›-  ¤erli hisseden her bir çal›flan, kendini
               motivasyon               lara ihtiyaçlar› olan e¤itimleri sa¤la-  gerçeklefltirmeye, baflarmaya ve kat-
             teorisine göre             may› düflünse de bunun flirkete     k›da bulunmaya çal›fl›r. Kendini ger-
                                                                          çeklefltirmek, kiflinin yapabilece¤i her
                                        önemli maliyeti vard›. Yönetimin en
                ifl yerinde              son düflündü¤ü fley, programc›lar›  fleyi yap›yor hale gelmesi, baflarmas›
                                        e¤itime göndermekti. Bu nedenle   ve mutlu olmas› demektir. Bu aflama-
              motivasyonu               programc›lar›n flirket içinde huzursuz-  ya gelebilmesi için kiflinin bilgi ve be-
                                        luklar› giderek artmaktayd›. Bu tür  cerilerini sürekli artt›rmas› ve kendini
             artt›ran ya da             durumlar iflletmelerde s›k›nt›lar yarat-  yeterli hissetmesi gerekir. Kifli ne ka-
                                        maktad›r. ‹flletmelerde bütçenin ço¤u  dar isterse istesin e¤er yapt›¤› iflte
           düflüren faktörler            çal›flanlara gider. Bunun karfl›l›¤› ola-  yeterli ve becerikli de¤il ise kendini
             üç kategoriye              rak da flirket çal›flanlar›ndan operas-  gerçeklefltirmekte, yapt›¤› ifli baflar›l›
                                        yonlar›n› iyilefltirmelerini ve müflteri-
                                                                          bir flekilde sonuçland›rmakta zorlan›r.
                  ayr›l›r.              lerine kusursuz hizmet sa¤lamalar›n›  Çift faktör motivasyon teorisine göre
                                        bekler. Ancak araflt›rmalara göre çal›-  ifl yerinde motivasyonu artt›ran ya da
            Basit ihtiyaçlar,           flanlar›n yar›s›, ifllerini daha iyi yap-  düflüren faktörler üç kategoriye ayr›-
                                        malar›n› sa¤layacak e¤itimlerin sa¤-  l›r. Basit ihtiyaçlar, büyüme ihtiyaçla-
          büyüme ihtiyaçlar›            lanmad›¤›n› söylüyorlar.          r› ve psikolojik ihtiyaçlar. Teori çal›-
                                        Bunun için üç ana sebep sayabilirim:  flanlara büyüme ve geliflme f›rsatlar›
              ve psikolojik             l Ço¤u iflletme e¤itimleri yat›r›m  verilirse, ifllerinden daha doyum ala-
                ihtiyaçlar.             olarak de¤il, gider kalemi olarak dü-  caklar›n› söylemektedir. Sistem teori-
                                                                          si de bütün çal›flanlar›n ayakta kala-
                                        flünüyor.
                                        l Üst yönetim, e¤itim programlar›n›n  bilmeleri, geliflmeleri için kendi kari-
                                        yeterince etkili oldu¤una inanm›yor.  yerlerini yönetmeleri gerekti¤ini söy-
                                        l E¤itimler yat›r›m oldu¤u için daha  ler. ‹fl hayat›nda baflar›l› olmay› düflü-
                                        çok orta ve uzun vadede sonuç veri-  nen çal›flanlar bilgilerini becerilerini,
                                        yor. Bu yüzden e¤itim kurulufllar›,  yeteneklerini bu kadar h›zl› de¤iflen
                                        dan›flmanlar ve e¤itmenler e¤itimleri-  bir dünyada sürekli olarak gelifltirmek
                                        nin elle tutulur sonuçlar kazand›raca-  isterler. Bu yüzden geliflim ihtiyaçlar›
                                        ¤›na dair somut kan›tlar göstermekte  sürekli olarak karfl›lanan çal›flanlar
                                        zorlan›yorlar.                    motive olurlar, ifllerini sahiplenirler ve
                                        Çal›flanlar neden yeni beceriler ö¤ren-  ifllerine dört elle sar›l›rlar.
                                        meli, neden gelifltirilmeli?
                                        1.  Verimlilik: ‹flletmeler fabrika ve  Çözüm önerilerimiz Temmuz
                                        ekipmanlara binlerce, milyonlarca TL  say›m›zda…

           150 KobiEfor Haziran 2011
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155