Page 150 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 150
UZMAN E¤itim Gider De¤il, Yat›r›md›r-I
‹ flletmeler çal›flanlar›n e¤itim ihtiya- yat›r›yorlar, ama en k›ymetli insan
c›n›n ne kadar›n› karfl›l›yor. Yap›lan
sermayesine yat›r›m yapmada cimri
davran›yorlar. Bunun yan›nda çal›flan-
araflt›rmalarda çal›flanlar›n yüzde
51’i ifllerini daha iyi yapmak için e¤i- lar e¤er sürekli e¤itim almazlarsa, ifl-
time ihtiyaçlar› oldu¤unu söylüyorlar. letmenin binlerce TL ödeyerek ald›k-
30’dan fazla çal›flan› olan, internet lar› en güncel ekipmanlar› ve makine-
hizmeti sa¤layan bir firma iyi bir ofis leri tam kapasite ile çal›flt›ram›yorlar.
ve yüksek bir maafl vererek en iyi Sonuç olarak da verimlilik düflüyor.
programc›lar› ifle al›yordu. Ancak ço- 2. Moralin Yükselmesi: Becerileri sü-
¤u programc› iflleri ile ilgili gerekli rekli olarak artan çal›flanlar›n, ayn›
e¤itimi almad›klar›ndan flikâyet edi- zamanda üretkenlikleri de artar. Mut-
yorlard›. Teknoloji h›zl› bir flekilde lu çal›flanlar üretken ve verimli olabi-
de¤ifliyordu ve programc›lara profes- lirler, ama daha üretken ve daha ve-
yonel geliflimleri için e¤itim sa¤layan rimli çal›flanlar ayn› zamanda daha
programlara kat›lmalar› için destek mutlu olurlar. ‹nsanlar kendilerini
verilmiyordu. Programc›lar kiflisel ba- üretken hissediyorlarsa, ayn› zaman-
flar›lar›n›n ve kariyerlerinin en son ç›- da kendilerini daha da mutlu hisse-
kan program dillerini bilmelerine derler. Mutlu olan becerikli ve bilgili
ba¤l› oldu¤unu düflünüyorlard›. Bir çal›flanlar, müflterileri mutlu ederler.
MEM‹fi YILMAM süre sonra modas› geçmifl bir prog- 3. De¤iflime Uyabilme Becerisi: ‹fl gü-
ramc› olarak piyasada ifle yaramaya- cü, daha bilgili ve becerikli olursa, ifl-
Uzman E¤itmen/ caklar›n›, kariyerinin bitece¤ini, ifllet- letmenin de¤iflen müflteri taleplerine
Yönetim Dan›flman›
meden ayr›ld›klar›nda baflka bir yer- uyum sa¤lamas› kolaylafl›r.
de ifl bulamayacaklar›n› düflünüyor- ‹flin psikolojik boyutuna bakacak
memis@yilmam.com
lard›. Böyle giderse bu bilgileri ile olursak, çal›flanlar baz› psikolojik ve
ancak modas› geçmifl eski yaz›l›mlar pratik sebeplerden dolay› ö¤renmek
ile ilgili çal›flabilirlerini düflünerek ve geliflmek isterler. ‹htiyaçlar hiye-
Çift faktör strese giriyorlard›. rarflisine göre kendini yeterli ve de-
Mali s›k›nt› içindeki flirket, programc›- ¤erli hisseden her bir çal›flan, kendini
motivasyon lara ihtiyaçlar› olan e¤itimleri sa¤la- gerçeklefltirmeye, baflarmaya ve kat-
teorisine göre may› düflünse de bunun flirkete k›da bulunmaya çal›fl›r. Kendini ger-
çeklefltirmek, kiflinin yapabilece¤i her
önemli maliyeti vard›. Yönetimin en
ifl yerinde son düflündü¤ü fley, programc›lar› fleyi yap›yor hale gelmesi, baflarmas›
e¤itime göndermekti. Bu nedenle ve mutlu olmas› demektir. Bu aflama-
motivasyonu programc›lar›n flirket içinde huzursuz- ya gelebilmesi için kiflinin bilgi ve be-
luklar› giderek artmaktayd›. Bu tür cerilerini sürekli artt›rmas› ve kendini
artt›ran ya da durumlar iflletmelerde s›k›nt›lar yarat- yeterli hissetmesi gerekir. Kifli ne ka-
maktad›r. ‹flletmelerde bütçenin ço¤u dar isterse istesin e¤er yapt›¤› iflte
düflüren faktörler çal›flanlara gider. Bunun karfl›l›¤› ola- yeterli ve becerikli de¤il ise kendini
üç kategoriye rak da flirket çal›flanlar›ndan operas- gerçeklefltirmekte, yapt›¤› ifli baflar›l›
yonlar›n› iyilefltirmelerini ve müflteri-
bir flekilde sonuçland›rmakta zorlan›r.
ayr›l›r. lerine kusursuz hizmet sa¤lamalar›n› Çift faktör motivasyon teorisine göre
bekler. Ancak araflt›rmalara göre çal›- ifl yerinde motivasyonu artt›ran ya da
Basit ihtiyaçlar, flanlar›n yar›s›, ifllerini daha iyi yap- düflüren faktörler üç kategoriye ayr›-
malar›n› sa¤layacak e¤itimlerin sa¤- l›r. Basit ihtiyaçlar, büyüme ihtiyaçla-
büyüme ihtiyaçlar› lanmad›¤›n› söylüyorlar. r› ve psikolojik ihtiyaçlar. Teori çal›-
Bunun için üç ana sebep sayabilirim: flanlara büyüme ve geliflme f›rsatlar›
ve psikolojik l Ço¤u iflletme e¤itimleri yat›r›m verilirse, ifllerinden daha doyum ala-
ihtiyaçlar. olarak de¤il, gider kalemi olarak dü- caklar›n› söylemektedir. Sistem teori-
si de bütün çal›flanlar›n ayakta kala-
flünüyor.
l Üst yönetim, e¤itim programlar›n›n bilmeleri, geliflmeleri için kendi kari-
yeterince etkili oldu¤una inanm›yor. yerlerini yönetmeleri gerekti¤ini söy-
l E¤itimler yat›r›m oldu¤u için daha ler. ‹fl hayat›nda baflar›l› olmay› düflü-
çok orta ve uzun vadede sonuç veri- nen çal›flanlar bilgilerini becerilerini,
yor. Bu yüzden e¤itim kurulufllar›, yeteneklerini bu kadar h›zl› de¤iflen
dan›flmanlar ve e¤itmenler e¤itimleri- bir dünyada sürekli olarak gelifltirmek
nin elle tutulur sonuçlar kazand›raca- isterler. Bu yüzden geliflim ihtiyaçlar›
¤›na dair somut kan›tlar göstermekte sürekli olarak karfl›lanan çal›flanlar
zorlan›yorlar. motive olurlar, ifllerini sahiplenirler ve
Çal›flanlar neden yeni beceriler ö¤ren- ifllerine dört elle sar›l›rlar.
meli, neden gelifltirilmeli?
1. Verimlilik: ‹flletmeler fabrika ve Çözüm önerilerimiz Temmuz
ekipmanlara binlerce, milyonlarca TL say›m›zda…
150 KobiEfor Haziran 2011