Page 132 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 132

UZMAN                                    Sat›fl Tuzaklar›

                                     S    at›flç› ve pazarlamac›lar›n baflar›l›  k›smi do¤rulara, yanl›fl inanca, safsata-
                                                                         lara dayanan eylem ve taktikler ifle ya-
                                          olmas›n› engelleyen faktörler, pa-
                                          zarlama faaliyetini bilmemelerin-
                                      den de¤il, do¤ru oldu¤unu düflündük-  ramaz. Sat›c›lar bilinçaltlar›ndaki ifle
                                                                         yaramayan al›flkanl›klar (safsatalar,
                                      leri, yar› gerçeklerden, safsatalardan ve  yanl›fl inançlar, k›smi gerçekler) nede-
                                      yanl›fl inan›fllardan kaynaklanmaktad›r.  niyle fark›na varmadan sat›fl tuzaklar›-
                                      Bu yanl›fl inan›fllara, safsatalara, yar›m  na düflerler.
                                      gerçeklere ve fark›nda olunmadan yap›-  Örne¤in araflt›rma sonuçlar› müflteri iti-
                                      lan yanl›fll›klara “Sat›fl Tuza¤›” denir.  razlar›n›n, çok daha büyük müflteri s›-
                                      Araflt›rmalar, sat›fl e¤itimlerine kat›lan  k›nt›lar›n›n belirtileri oldu¤unu göster-
                                      sat›c›lar›n bir ay içinde ö¤rendiklerinin  mifltir. Oysa günümüzde sat›fl tuza¤›na
                                      yüzde 80’ini kaybettiklerini göstermifl-  düflen sat›flç›lar, yanl›fl inan›fl nedeniy-
                                      tir. Bu nedenle baz› iflletme sahipleri,  le “müflteri itirazlar› ile nas›l bafla ç›k›- -
                                      sat›fl ve pazarlama bölümü yöneticileri  labileceklerini” düflünüyorlar ve bu ko-
                                      “sat›fl e¤itimleri ifle yaramaz” diye dü-  nuda “itirazlar› karfl›lama” e¤itimleri
                                      flünmektedir. Hakl›d›rlar da… Ama bu  al›yorlar. Ço¤u sat›c› aç›k uçlu sorula-
                                      k›smen do¤rudur, safsatad›r ve önemli  r›n, kapal› uçlu sorulardan daha etkili
                                      bir sat›fl tuza¤›d›r. Evet, k›smi gerçek  olduklar›na inan›yorlar. Sat›fl tuza¤›na
                                      “sat›fl e¤itimleri ifle yaramaz” oldu¤unu  düflen bu sat›c›lar›n bilmedikleri sat›fl
                                      söylüyor, ama gerçek do¤ru ise “sat›fl  sürecinde soru kategorileri de¤il, soru
           MEM‹fi YILMAM               e¤itimleri sat›fl yöneticileri elemanlar r›n›  tiplerinin önemli oldu¤u gerçe¤idir. Sa-
                                      desteklemedikleri sürece ifle yaramaz”
                                                                         t›flç›lar sat›fl tuzaklar›n› hemen tan›y›p
           Uzman E¤itmen/             görüflüdür. Ö¤renilenler pekifltirilmedi-  kaç›nmad›klar›nda, sat›fl performansla-
           Yönetim Dan›flman›          ¤i takdirde, al›nan sat›fl e¤itimlerinin  r›n› yüksek derecede olumsuz olarak
                                      hiçbir ifle yaramayaca¤›n› söylemeye  etkileyecektir.
           memis@yilmam.com           çal›fl›yorum. Sat›flç›lar bu ve buna ben-  Hepimizin bildi¤i olumsuz sonuçlar ne-
                                      zer sat›fl tuzaklar›na; sat›fl sürecindeki  lerdir?  Müflteri Tatminsizli¤i, Finansal
                                      yanl›fl inançlara, safsatalara, k›smi ger-  Kay›plar, Müflteri Kaç›fl› ya da Müflteri-
            E¤er sat›fl ve             çeklere dayanarak ald›klar› yanl›fl ka-  yi Rakibe Kapt›rma,  Pazarda Rekabet
                                                                         Edememe vb.
                                      rarlar, yapt›klar› yanl›fl eylemler ya da
              pazarlama,              uygulad›klar› yanl›fl taktikler nedeniyle  Sat›flç›lar sat›fl tuzaklar›n›n ne oldukla-
                                      düflmektedirler. Bence tam do¤ru ifade  r›n› ö¤renir, uygulama aflamas›nda tu-
                müflteri               flu flekilde olmal›d›r: “Sat›fl e¤itimi, pe-  zaklar› fark eder ve tuzaklardan kaç›n›r-
                                      kifltirme, takviye ve koçluk olmazsa   ifle  larsa sat›fl etkinlikleri ve sat›fl perfor-
             temsilcili¤i             yaramaz.”                          mans›nda belirgin bir art›fl elde ede-
           bölümünüzdeki              Genelde sat›flç›lar›n, sat›fl sürecindeki  ceklerdir. E¤er sat›fl ve pazarlama,
                                                                         müflteri temsilcili¤i bölümünüzdeki sa-
                                      yaklafl›mlar›n›, olmas› gereken baz› ki-
            sat›flç›lar›n›z,           lit inanç ve fikirlerini yanl›fl temellere  t›flç›lar›n›z, müflteri temsilcileriniz, pa-
                                      dayand›rd›klar› görülmüfltür. Baflar›l›  zarlamac›lar›n›z sat›fl tuzaklar›ndan ka-
                müflteri               sat›flç›lar›n ise daha çok, do¤rulu¤u  ç›n›rlarsa tutarl› bir flekilde baflar›l› bir
                                      kan›tlanm›fl etkili yöntemler seçtikleri  sat›fl ve pazarlama ekibine (sat›fl gücü-
           temsilcileriniz,           ve bu yöntemler ile yapt›klar› ak›ll› sa-  ne) ve etkin bir müflteri temsilcili¤i bi-
                                      t›fl yaklafl›mlar›n›n olumlu sonuçlar do-  rimine sahip olabilirsiniz.
         pazarlamac›lar›n›z           ¤urdu¤u gözlenmifltir. ‹flletmeler aç›-
                  sat›fl               s›ndan Sat›fl Tuzaklar›, sat›flç›lar›n bi-  Sat›fl Tuzaklar›ndan
                                                                         Kaç›nman›n Faydalar›:
                                      reysel performans›n› olumsuz etkile-
            tuzaklar›ndan             mesi, sat›fl cirolar›n› düflürmesi, sat›fl  Özellikle büyük ve karmafl›k sat›fllarda
                                      ve pazarlama maliyetlerini artt›rmas›  sat›flç›lar›n müzakere ve görüflme et-
         kaç›n›rlarsa tutarl›         nedeniyle çok önemlidir. Bu nedenler-  kinlikleri artar. Kiflisel sat›fl becerileri
                                      le sat›flç›lar, sat›fl tuzaklar›n› tan›mal›,  geliflir. Sat›flç› ve al›c› aras›ndaki iflbir-
        bir flekilde baflar›l›          bu tuzaklardan kaç›nmal›, sat›fl davra-  li¤i, “Kazan-Kazan Yaklafl›m›” hayata
              bir sat›fl ve            n›fllar›n›, uygulamalar›n› ve taktiklerini  geçer. Sat›flç›lar müflterilerinin gözünde
                                                                         daha büyük etki yarat›r. Müflteri daha
                                      gerçeklere ve deneyimlenmifl uygula-
         pazarlama ekibine            malara dayand›rmal›d›r.            kolay ikna olur, daha çabuk sat›n alma
                                                                         karar› verir. Müflterinin memnuniyeti,
          (sat›fl gücüne) ve           Sat›fl Tuzaklar›ndan Niye Kaç›nmal›y›z?   iflletmeye olan ba¤l›l›¤› ve tavsiye ora-
                                      K›smi gerçeklere dayanan yanl›fl inanç-  n› artar. Sat›fl yönetiminin ifli kolaylafl›r,
               etkin bir              lar nedeniyle uygulanan yanl›fl sat›fl  sat›flç›lar›n yönetiminin daha etkili ger-
                müflteri               davran›fllar›, sat›fl baflar›s›nda çok bü-  çekleflmesini sa¤lar. fiirket aç›s›ndan
                                                                         yüksek sat›fl geliri ve karl›l›k, müflteri
                                      yük fark yarat›r. Sat›flç›, sat›fl süreci
             temsilcili¤i             boyunca yanl›fl fleyler yaparak sat›fl›  aç›s›ndan yüksek de¤er alg›s› sa¤lan›r.
                                      negatif sonuçlara götürebilir. Negatif
           birimine sahip             sonuçlar, cirolar›n düflmesine, müflteri  Not: Bu konuda verdi¤im e¤itimlerden
                                      tatminsizli¤ine, verimsizli¤e, baflar›s›z-  yararlanmay› arzu ediyorsan›z
             olabilirsiniz.           l›¤a sebep olur. Bu da “müflteriyi kaç›r-  (memis@yilmam.com) dan bana
                                      mak” anlam›na gelir. Sat›fl sürecinde  ulaflabilirsiniz.

          132 KobiEfor Ekim 2011
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137