Page 178 - KobiEfor_Mayıs_2010
P. 178
SEKTÖR/DEM‹R-ÇEL‹K SAC SANAY‹
www.erps.com.tr ’nin katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r
Sac piyasas› hacmini art›r›yor
Yass› Çelik ‹thalat ‹hracat ve Sanayicileri Derne¤i
(Y‹SAD) Baflkan Yard›mc›s› Tuncay Sergen, sektörde
yaklafl›k 3 bin firman›n yass› çelik alan›nda faaliyet
gösterdi¤ini belirtiyor. Sektörün lokomotifinin ilk 50
firma oldu¤unu aktaran Sergen, bu firmalar›n top-
lam cirosunun di¤er 2 bin 950 civar›ndaki firman›n
toplam cirosuna eflit oldu¤unu ifade ediyor.
S›cak çekilmifl rulo sac (HRC), so¤uk çekilmifl ru-
lo sac (CRC), s›cak çekilmifl levha sac ve so¤uk çe-
kilmifl galvanizli sac olmak üzere sac piyasas›nda 4
ana kalem bulundu¤unu kaydeden Sergen, sektö-
rün son 3 y›l›n› flöyle de¤erlendiriyor: “2007 y›l› en
normal y›ld›. 2008’in ilk yar›s›ndan sonra 2009 y›l›
durgun geçti. Türkiye 2007 y›l›nda 6 milyon 788 bin
ton yani yaklafl›k 7 milyon ton sac ithal etti, 3 mil-
yon ton sac da Ere¤li Demir Çelik taraf›ndan üretili-
yor. Bu rakamlara göre Türkiye’nin y›lda yaklafl›k 10 ki olmal›. Belki de büyük çapl› yat›r›mlar› devlet
milyon ton gibi bir yass› çelik ihtiyac› var. Öncesin- yapmal›. ‹stanbul’da sanayicinin ucuz yat›r›m yapa-
de Türkiye ihtiyac›n›n 3 kat› kadar uzun mamul üre- ca¤› yer yok. Devlet altyap›s› geliflmifl yeni sanayi
tirken, ihtiyac›n›n ancak 3’te 1’i kadar yass› çelik yerleri oluflturmak zorunda. Örne¤in Eskiflehir olabi-
üretiyordu, bu da bir dengesizli¤e neden oluyordu. lir, ancak liman ba¤lant›s› flart. Devletin demiryolu
Piyasada olumlu bir geliflme oldu. Yass› çelik üreti- a¤›n› kurup, liman ba¤lant›s› kurmas› laz›m. Türki-
mi için s›f›rdan yat›r›mlar yap›ld›, uzun mamul üre- ye’nin enerji maliyetleri yüksek ama avantajlar›ndan
tenlerin bir k›sm› yass› çelik üretimine geçti. Piyasa- biri de lojistik avantaj, Ortado¤u, Türk Cumhuriyet-
da eski yat›r›mlardan toplamda 5 milyon tonluk yas- leri ve Afrika pazarlar›na yak›n›z.”
s› çelik üretimine geçifl sözkonusu. Bu durum Türki- Sergen, sektörde yaflanan yasal s›k›nt›lar› da flöy-
ye’ye nefes ald›r›yor. MMK Atakafl ve Tosçelik gibi le dile getiriyor: “Yasal düzenlemelerde 2 ana prob-
yeni yat›r›mlar da yap›l›yor.” lem var. Birincisi tahsilat sorunu çok fazla ve hukuk
Sergen, 2007 y›l›nda 6 milyon 788 bin ton olan iyi ifllemiyor. Çek ma¤durlar› yasas› daha çok borcu-
ithalat›n 2008’de 6 milyon 338 bin tona, 2009 y›l›n- nu ödemeyeni kollayan bir sistem. Bu kez piyasada
da ise 4 milyon 302 bin tona düfltü¤ünü aktar›yor. s›k›nt› olufluyor. Çekinizin karfl›l›¤› yoksa peflin veya
Sergen, ithalat›n özellikle Ukrayna ve Rusya a¤›rl›k- vadeli ödersiniz ama çekte vade olmaz. Çek vadeli
l› yap›ld›¤›n› kaydediyor. ödeme unsuruysa o zaman çekin yerine ad› farkl›
Sektöre toplam 3 milyar dolar yeni bir enstrüman kullanmak gerekiyor. Bu nedenle
yat›r›m yap›ld›¤›n› ifade eden Sergen, ödeme sisteminin yeniden düzenlenmesi laz›m.
2011 y›l›nda Türkiye’nin yass› çelik ‹kinci s›k›nt›ysa flu; ‹fl kanunlar› sanayiciye eflit dav-
üretiminin 12.5 milyon tona ç›kaca¤›- ranm›yor. Herhangi bir ifl kazas›nda yasa iflçi ve ifl-
n› dile getiriyor. Yass› çelik piyasas›- vereni eflit görmüyor, ikisi de eflit olsun, oysa uygu-
n›n otomotiv ve inflaat a¤›rl›kl› olmak lamada yüzde 80 iflveren suçlu bulunarak de¤erlen-
üzere tüm sektörlere hizmet verdi¤ini dirme bafll›yor.”
vurgulayan Sergen, sektörün it- Son iki ayda demir-çelik piyasas›nda fiyatlar›n
halatta yaflad›¤› s›k›nt›lar- yüzde 30’dan fazla, h›zla artt›¤›na da dikkat çeken
dan da sözediyor: “‹tha- Sergen, 2008 y›l›nda yüksek fiyat art›fl›n›n arkas›n-
latta zorluk çekiyoruz. daki krizin bugün yaflanandan farkl› oldu¤unu savu-
Gümrük vergilerinin da- nuyor: “2008 y›l›nda talep fazlayd›, flimdi ise mali-
ha s›k düzenlenmesi ge- yet art›fl›ndan dolay› fiyat yükseliyor. Maliyet art›fl-
rekiyor. Avrupa Birli- lar›ndan spekülatif al›mlar art›yor, ihtiyac›ndan da-
¤i’nden gümrüksüz it- ha fazla al›m var ama dipten gelen bir talep yok. ‹n-
halat yapabiliyoruz an- flaat demiri piyasas›na bak›ld›¤›nda bu y›l ihracatta
cak Ukrayna ve Rus- bir art›fl yok. Sac ürünlerinde nihai tüketiciden talep
ya’dan yüzde 30 gibi çok fazla de¤il.”
vergi oranlar› var, bu Sergen, 2010 y›l›nda fazla yat›r›m olmayaca¤›n›
da iç piyasada sat›fl fi- öngörüyor, yaz aylar›nda piyasada bir durgunluk, fi-
yatlar›na yans›yor. Cev- yat gerilemesi beklendi¤ini, y›l›n son çeyre¤inde ise
herden çelik üretimini canlanma olabilece¤ini, 2011 y›l›nda ise yass› çelik
Tuncay Sergen devletin desteklemesi la- piyasas›n›n daha da büyüyece¤ini tahmin etti¤ini
z›m, daha çok devlet teflvi- sözlerine ekliyor.
178 KobiEfor May›s 2010