Page 178 - KobiEfor_Mayıs_2010
P. 178

SEKTÖR/DEM‹R-ÇEL‹K SAC SANAY‹


             www.erps.com.tr                                                      ’nin katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r
              Sac piyasas› hacmini art›r›yor
              Yass› Çelik ‹thalat ‹hracat ve Sanayicileri Derne¤i
            (Y‹SAD) Baflkan Yard›mc›s› Tuncay Sergen, sektörde
            yaklafl›k 3 bin firman›n yass› çelik alan›nda faaliyet
            gösterdi¤ini belirtiyor. Sektörün lokomotifinin ilk 50
            firma oldu¤unu aktaran Sergen, bu firmalar›n top-
            lam cirosunun di¤er 2 bin 950 civar›ndaki firman›n
            toplam cirosuna eflit oldu¤unu ifade ediyor.
              S›cak çekilmifl rulo sac (HRC), so¤uk çekilmifl ru-
            lo sac (CRC), s›cak çekilmifl levha sac ve so¤uk çe-
            kilmifl galvanizli sac olmak üzere sac piyasas›nda 4
            ana kalem bulundu¤unu kaydeden Sergen, sektö-
            rün son 3 y›l›n› flöyle de¤erlendiriyor: “2007 y›l› en
            normal y›ld›. 2008’in ilk yar›s›ndan sonra 2009 y›l›
            durgun geçti. Türkiye 2007 y›l›nda 6 milyon 788 bin
            ton yani yaklafl›k 7 milyon ton sac ithal etti, 3 mil-
            yon ton sac da Ere¤li Demir Çelik taraf›ndan üretili-
            yor. Bu rakamlara göre Türkiye’nin y›lda yaklafl›k 10  ki olmal›. Belki de büyük çapl› yat›r›mlar› devlet
            milyon ton gibi bir yass› çelik ihtiyac› var. Öncesin-  yapmal›. ‹stanbul’da sanayicinin ucuz yat›r›m yapa-
            de Türkiye ihtiyac›n›n 3 kat› kadar uzun mamul üre-  ca¤› yer yok. Devlet altyap›s› geliflmifl yeni sanayi
            tirken, ihtiyac›n›n ancak 3’te 1’i kadar yass› çelik  yerleri oluflturmak zorunda. Örne¤in Eskiflehir olabi-
            üretiyordu, bu da bir dengesizli¤e neden oluyordu.  lir, ancak liman ba¤lant›s› flart. Devletin demiryolu
            Piyasada olumlu bir geliflme oldu. Yass› çelik üreti-  a¤›n› kurup, liman ba¤lant›s› kurmas› laz›m. Türki-
            mi için s›f›rdan yat›r›mlar yap›ld›, uzun mamul üre-  ye’nin enerji maliyetleri yüksek ama avantajlar›ndan
            tenlerin bir k›sm› yass› çelik üretimine geçti. Piyasa-  biri de lojistik avantaj, Ortado¤u, Türk Cumhuriyet-
            da eski yat›r›mlardan toplamda 5 milyon tonluk yas-  leri ve Afrika pazarlar›na yak›n›z.”
            s› çelik üretimine geçifl sözkonusu. Bu durum Türki-  Sergen, sektörde yaflanan yasal s›k›nt›lar› da flöy-
            ye’ye nefes ald›r›yor. MMK Atakafl ve Tosçelik gibi  le dile getiriyor: “Yasal düzenlemelerde 2 ana prob-
            yeni yat›r›mlar da yap›l›yor.”                  lem var. Birincisi tahsilat sorunu çok fazla ve hukuk
              Sergen, 2007 y›l›nda 6 milyon 788 bin ton olan  iyi ifllemiyor. Çek ma¤durlar› yasas› daha çok borcu-
            ithalat›n 2008’de 6 milyon 338 bin tona, 2009 y›l›n-  nu ödemeyeni kollayan bir sistem. Bu kez piyasada
            da ise 4 milyon 302 bin tona düfltü¤ünü aktar›yor.  s›k›nt› olufluyor. Çekinizin karfl›l›¤› yoksa peflin veya
            Sergen, ithalat›n özellikle Ukrayna ve Rusya a¤›rl›k-  vadeli ödersiniz ama çekte vade olmaz. Çek vadeli
            l› yap›ld›¤›n› kaydediyor.                      ödeme unsuruysa o zaman çekin yerine ad› farkl›
                        Sektöre toplam 3 milyar dolar yeni  bir enstrüman kullanmak gerekiyor. Bu nedenle
                        yat›r›m yap›ld›¤›n› ifade eden Sergen,  ödeme sisteminin yeniden düzenlenmesi laz›m.
                        2011 y›l›nda Türkiye’nin yass› çelik  ‹kinci s›k›nt›ysa flu; ‹fl kanunlar› sanayiciye eflit dav-
                         üretiminin 12.5 milyon tona ç›kaca¤›-  ranm›yor. Herhangi bir ifl kazas›nda yasa iflçi ve ifl-
                         n› dile getiriyor. Yass› çelik piyasas›-  vereni eflit görmüyor, ikisi de eflit olsun, oysa uygu-
                        n›n otomotiv ve inflaat a¤›rl›kl› olmak  lamada yüzde 80 iflveren suçlu bulunarak de¤erlen-
                        üzere tüm sektörlere hizmet verdi¤ini  dirme bafll›yor.”
                             vurgulayan Sergen, sektörün it-   Son iki ayda demir-çelik piyasas›nda fiyatlar›n
                                 halatta yaflad›¤› s›k›nt›lar-  yüzde 30’dan fazla, h›zla artt›¤›na da dikkat çeken
                                  dan da sözediyor: “‹tha-  Sergen, 2008 y›l›nda yüksek fiyat art›fl›n›n arkas›n-
                                  latta zorluk çekiyoruz.   daki krizin bugün yaflanandan farkl› oldu¤unu savu-
                                   Gümrük vergilerinin da-  nuyor: “2008 y›l›nda talep fazlayd›, flimdi ise mali-
                                   ha s›k düzenlenmesi ge-  yet art›fl›ndan dolay› fiyat yükseliyor. Maliyet art›fl-
                                    rekiyor. Avrupa Birli-  lar›ndan spekülatif al›mlar art›yor, ihtiyac›ndan da-
                                    ¤i’nden gümrüksüz it-   ha fazla al›m var ama dipten gelen bir talep yok. ‹n-
                                    halat yapabiliyoruz an-  flaat demiri piyasas›na bak›ld›¤›nda bu y›l ihracatta
                                    cak Ukrayna ve Rus-     bir art›fl yok. Sac ürünlerinde nihai tüketiciden talep
                                    ya’dan yüzde 30 gibi    çok fazla de¤il.”
                                    vergi oranlar› var, bu     Sergen, 2010 y›l›nda fazla yat›r›m olmayaca¤›n›
                                    da iç piyasada sat›fl fi-  öngörüyor, yaz aylar›nda piyasada bir durgunluk, fi-
                                   yatlar›na yans›yor. Cev-  yat gerilemesi beklendi¤ini, y›l›n son çeyre¤inde ise
                                  herden çelik üretimini    canlanma olabilece¤ini, 2011 y›l›nda ise yass› çelik
           Tuncay Sergen          devletin desteklemesi la-  piyasas›n›n daha da büyüyece¤ini tahmin etti¤ini
                                 z›m, daha çok devlet teflvi-  sözlerine ekliyor.
           178 KobiEfor May›s 2010
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183