Page 57 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 57
cak bir iddiay› kaleminin ucuna nizin bütçe, finansman ve iflletme
koyuyor. Bu çok zorlu ifle girifle- yönetimi gibi gereksinmelerini A.
bilmenin motivasyonu ise her Tahir Gürsoy’un, her bak›mdan
halde Giyim Sektörü’nde üç çey- sektörde ilk oldu¤unu ba¤›ran ki-
rek as›rl›k bir öncü tecrübeye sa- tab›ndan alabilmektesiniz. Gür-
hip ve “M‹THAT” gibi bir markay› soy'un kitabında jean, kravat, tri-
yaratabilmifl olmas›ndan geliyor. ko, flapka, spor yelek, mayo, ço-
fiimdi bugün, binlerce atölyede, rap ve pijama gibi giyim eflyaları
yüzde sekseni kodlanm›fl meka- ve ayakkabının tam tarif ve tipo-
nik hareketlerle yap›lan iflin as- lojisi, ürün isimlerinin etimolojik K‹TAPTAN
l›nda çok derin bir tarihsel ve evrimi, renklerin giyim sektörün-
kültürel arka planı bulundu¤unu de büründü¤ü anlamlar› bulunu- ‘Post Scriptum’
hepimize gösteriyor. Böylelikle yor ve bu bilgi ve tecrübe p›na-
Giyim Sektörü’nün hem kendi ta- r›ndan bütün bunlar› keyfine va- "3. milenyumun 10 yılını ta-
rihini, hem de bugün için baflvu- rarak içmek olanakl›. mamlarken geleneksel ve loko-
raca¤› bir kaynak kazand›¤›n› an- Etkinli¤i bilgiye ba¤layan A. motif gözüyle baktı¤ımız tekstil
l›yoruz. Tahir Gürsoy kitab›nda, Sektör sanayimizin gelece¤ine bir göz
için bir “okul” aç›yor ve “Giyim attı¤ımızda karflımıza maalesef
Oku da gör, oku da ö¤ren kuflam mesle¤i”nin bir bütün ola- iyimser ve olumlu bir tablo
A. Tahir Gürsoy’un "Giyim Kül- rak kültür, sanat, el becerisi ve çıkmamaktadır. Çin'in Dünya Ti-
türü ve Moda-2. Kitap-Mesleki yetenek içeren; ayrıca da bun- caret Örgütü'ne alınmıfl olması
Bilgiler" kitab›, Türk tekstil sek- ların mutlaka e¤itimle bütünleflti- ve sonuç olarak global ticaret
törü ve kültürü ile, ister profesyo- rilip sentezlenmesini gerektiren ve ekonomi anlayıflı, aslında
nel modac›, ister üretici veya ni- bir “‹fi” oldu¤unu telkin ederek Türkiye'nin son derece aleyhine
hayet tüketici olarak ilgisi bulu- büyük bir katma-de¤er yaratmak- olacak bir dönemi bafllatmıfltır.
nan herkes için seçkin bir giyim tad›r. Giyimde ergonomiden ilk Giyim sanayimizle birlikte teks-
bilgisi ve e¤itimi sa¤l›yor. Kitap kez söz ederek ilgili literatürü til sektörümüz çok uzun yıllar
iplik-kumafl-desen bilgileri, ku- zenginlefltirmektedir. Kitab›nda, kota sisteminden flikâyetçi ol-
mafl hataları ve önlemleri, moda- sektörün içinden gelen ve gelebi- mufltu. Oysa bugün görüyoruz
ma¤aza-marka üçleminin diyalek- lecek olan her ki kota aslında uzun yıllar bizim
ti¤i... lojistik, reklâm ve iletiflim- soruya da- lehimize çalıflmıfl. fiimdi global
de hassas noktalar vb. uyar›c› ve m›t›lm›fl rekabet flartları içinde en hızlı
yönlendirici olabilecek tüm biriki- bir yan›t çalıflan, en hızlı koflan ve en
mi okuruna arma¤an etmede vermek- ucuz üretimi yapan bizim yeri-
esirgemesiz davran›yor. Küresel- tedir. mizi alabiliyor.
leflen giyim pazar›nda dıfl ticaret Tabii tekstil sektöründen bah-
ve acentelik kulvar›nda nas›l yü- sederken sonuç itibariyle doku-
rünebilece¤ini ö¤retiyor. Giyim ti- ma, örme ve giyim sanayilerini
careti ifliniz ise e¤er, Avrupa ve birbirinden farklı düflünmek ge-
Amerika'da hazır giyim tüketimi rekiyor. Dolayısıyla global reka-
hakk›nda yaflamsal bilgileri ve bet olarak kaderleri aynı olsa
ücret istatistiklerini, iflletme- bile sektör içindeki alt bölün-
melerin flartları farklı ve gele-
cekleri farklı olabiliyor. Sonuç-
nabilmektedir. Bunlar fibliras- ta menfi gidifl bazı alt sektör-
yon ile veya maltboiling veya ler için daha hızlı, bazıları için
bicomponent sistemlerle ve daha zayıf olabilecektir. Alt
özel teknoloji ile elde edil- sektörlerin farklı gelecekleri ol-
mektedir. Ayrıca elektro ması aynı zamanda o sektörler
spining yöntemi ile de na- içinde yer alan firmaların da
nolif üretiminin mümkün tek tek farklı konjonktürlere
oldu¤u bilinmektedir. Lifle- sahip olması sonucunu do¤u-
rin böylece mikro metre bo- racaktır. Yani nifl piyasa bulabi-
yutundan nano metre boyu- len, nifl ürün yapabilen veya
tuna indirgenmesi hacme katmade¤eri yüksek ürünler
oranla yüksek yüzey alanını yapmakta ve iyi servis vermek-
kazanma yanında yüksek meka- te baflarılı olan firmaların ya-
nik rijitlik ve lif boyunca gerilime flam flansları elbette daha uzun
dayanımı da artırmaktadır." olacaktır.
Kas›m 2010 KobiEfor 57