Page 118 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 118
DOSYA/DES
Tesla’dan ECOL Serisi çevre ANIL TECRÜBE VE
dostu elektrik motorlar›
KAL‹TES‹NE GÜVEN‹YOR
An›l Sanayi ve Tica-
ret- Cahit An›k ad›yla
1980 y›l›nda Perflem-
be Pazar›’nda kurulan
firma, 1989 y›l›nda
paslanmazc›lar çarfl›s›
olarak bilinen Zeytin-
burnu Demirciler Site-
si’ne tafl›nd›. Firma,
1995 y›l›nda limited
flirkete dönüfltü. 2000
Tesla Asenkron Motor Yetkilisi Yalç›n Sungur, y›l›nda DES’te flube
dünyan›n ekolojik sorunu küresel ›s›nman›n önemli açarak 2008 y›l› sonu-
bir tart›flma konusu oldu¤unu; konu çerçevesinde na kadar ‹stanbul’un
ise elektrik motorlar›n›n irdelendi¤ini aktar›yor. Sun- iki yakas›nda müflteri-
gur’a göre; tüm dünyada elektrik motoru üretim ve lerine ulaflan firma,
tüketim rakamlar› çok yüksek. Yaklafl›k dünyada her DES’te yeni depo inflaat›n›n tamamlanmas› ile
y›l 30 milyon motor sat›l›yor ve halihaz›rda da 300 tüm birimlerini bir noktaya toplad›.
milyon elektrik motoru çal›fl›yor. Sungur, kullan›lan An›l Paslanmaz Çelik Genel Müdürü Volkan
elektrik motorlar›n›n dünya elektri¤inin yüzde 40’›n› An›k, sektördeki di¤er firmalardan en belirgin
tüketti¤ini öne sürüyor. farklar›n›n zengin malzeme çeflitlili¤i ve kalite an-
Sungur, makine imalatç›lar›n›n elektrik motoru lay›fl›ndan kaynakland›¤›n› söylüyor. “30 y›ld›r
kullan›m›ndan kaynaklanan gazlar›n atmosfere daha An›l ad› her zaman kalite ile özdeflleflmifltir” di-
az zarar vermesini sa¤lamak için laboratuvar çal›fl- yen An›k, pazarda ihtiyaç duyulan farkl› ölçü ve
malar› yapt›klar›n› söylüyor. Sungur, flu bilgileri ve- kalitelerdeki paslanmaz çeli¤i bünyesinde bulun-
riyor: “Geçti¤imiz senelerde bu çal›flmalar sonucu durduklar›n› en kaliteli malzemeyi en h›zl› flekil-
“EFF1” ve Premium Efficiency olarak tabir edilen, ve- de ve mümkün olan en uygun fiyata müflteriye
rimlili¤i yüksek, EFF2 motorlara göre daha az elek- sunduklar›n› aktar›yor.
trik sarfiyat› olan ve do¤al olarak atmosfere daha az An›l Paslanmaz’›n sat›fllar›n›n yüzde 95’i yur-
gaz sal›n›m› yapan motorlar›n gelifltirilip sanayinin tiçi pazar›na yap›l›yor.
kullan›m›na sunulmufllard›r. EFF1 motorlar seri ima- Komflu ülkelerden ve Türk Cumhuriyetler’den
lata geçtikten sonra, baflta Amerika ve Avustralya gelen az miktardaki taleplere istinaden ihracatla-
olmak üzere ço¤u ülke kendi ülkelerine giren ‹thal r›n›n bulundu¤unu aktaran An›k, önümüzdeki y›l-
elektrik motorlar›nda EFF1 özelli¤ini aramaktad›r. larda toplam sat›fllardaki ihracat pay›n› art›rmak
EFF2 motorlar›n ithalini de ya kotalam›fl ya da ya- istediklerini anlat›yor.
saklam›fllard›r.” Sektörün s›k›nt›lar›na da de¤inen An›k, flöyle
Tesla, son 3 y›ld›r Çinli tedarikçisinin bafllatt›¤› konufluyor: “Küresel kriz nedeni ile tüm sanayi
EFF1 motorlar›n bir üst versiyonu olan yeni seri Eko- kollar›nda üretimin azalmas› malzeme taleplerini
lojik Motor çal›flmalar›na destek veriyor. Laboratu- özellikle 2009 y›l›nda çok gerilere çekti. Bu dö-
var çal›flmalar›na kat›lan firma, k›sa zamanda seri nemde toplam sat›fl rakamlar›m›zda yüzde 25 kü-
imalata geçilmesi için üstüne düfleni gerçeklefltiri- çülme görülmesine ra¤men 2010 y›l›nda bu ka-
yor. Sungur, flunlar› kaydediyor: ‘ECOL’ serisi motor- y›plar›m›z› geri toplamay› baflard›k. Kriz döne-
lar›n özellikleri EFF1 motorlar› daha fazla çevre dos- minde sat›fl rakamlar›m›z›n azalmas›na ra¤men
tu yapm›flt›r. ECOL serisinin önemli özellikleri: Lami- bu dönemde malzeme çeflitlili¤ini art›rmam›z kri-
nasyon hammaddesi olarak so¤uk çekim silikon çe- zin olumsuz etkilerini çabuk sarmam›z› sa¤lad›
lik kullan›lmaktad›r. Bu tip çeli¤in içinde yüzde 6.5’a diyebilirim.”
kadar silikon olabilir. Silikon, çeli¤in elektri¤e karfl› Türkiye paslanmaz pazar›n›n Avrupa’n›n önde
direncini art›r›r ve istenmeyen ak›mlar›n motora gelen pazarlar›ndan biri oldu¤unu belirten An›k,
olumsuz etkisini azaltarak, sarg›l› paketin kayb›n› bir çok yabanc› üretici ve stokçu firmalar›n Tür-
azalt›r. Silikon çelik genellikle so¤uk çekilir ve kiye pazar›na gözünü dikti¤ini aktar›yor. An›k,
2mm’den daha ince fleritler formunda üretilir. Sili- önümüzdeki 10 y›l içerisinde sektörde büyük de-
kon sac, stator laminasyonundaki m›knat›slaflmay› ¤ifliklikler olaca¤›n›; büyük, güçlü firmalar›n pa-
eflit ve pürüzsüz olarak da¤›tt›¤› için, motor sarg›la- zara girmesi ile rekabetin daha da artaca¤›n› ön-
r› di¤er motorlara göre daha az ›s›n›r ve yüksek ve- görüyor.
rim sa¤lar.”
118 KobiEfor Ekim 2010