Page 26 - KobiEfor_Ocak_2020
P. 26
KAPAK
markalar›n hepsi Türk markas› ve perakende sek- LOJ‹ST‹K 2020: 2019’da Türkiye’de sektör, özel-
törünün uzant›s› durumunda. likle iç talepteki küçülme nedeniyle yurtiçi tafl›ma-
BEYAZ EfiYA 2020: Dünya ticaretinin e¤ilimi ola- c›l›k faaliyetlerinde, ithalattaki daralma sebebiyle
rak beyaz eflya sektörü, Türkiye’nin güçlü ve güçlen- de uluslararas› tafl›mac›l›kta zay›f performans gös-
meye devam eden, kendine özgü dinami¤i mevcut terdi. ‹hracat›n görece canl›l›¤›n› korumas› ise sek-
sektörlerinden. Çün- törün avantaj› oldu. Dünya Bankas›'n›n yay›nlad›¤›,
kü dünya beyaz eflya 'The Logistics Performance Index' (LPI) 2018, Tür-
sektörünün üretim kiye’nin 34. s›radan 47. s›raya geriledi¤ni gösterdi.
band› geliflmifl ülke- Zay›f performans›na karfl›n yabanc› yat›r›mc›lar›n
lerden, geliflmekte sektöre ilgisi devam ediyor. Türkiye'de deniz tafl›-
olan ülkelere do¤ru mac›l›¤›n›n ihracatta ve ithalattaki pay› artt›, karayo-
kay›yor. 2018’de kü- lu tafl›mac›l›¤› geriledi.
resel beyaz eflya ih- ‹thalatta boru hatlar›yla
racat›nda ilk s›rada 11 milyar dolarla Çin, ikinci 4.1 yap›lan ham petrol ve
milyar dolarla Meksika, üçüncü 3.1 milyar dolarla do¤algaz tafl›mac›l›¤›
Türkiye yer ald›. 2020 ve sonras›nda iç pazarda sat›fl- güç kazand›. Demiryolu
lar›n yeniden yukar› yönlü güçlü ivme kazanaca¤› ön- yük tafl›mac›l›¤› ihra-
görülüyor. 2019’da üretimde maliyetler yüzde 45-50 catta ve ithalatta da son
oran›nda artt› fakat yurt içi piyasada fiyatlara yans›t›- derece az. Türk tafl›-
lamad›, sektör üreticileri zorland›. ‹ç pazar›n yüzde mac›l›k ve lojistik sek-
95’i ‘milli’ üretimindir; toplam üretimin yüzde 75’i ih- törünün önü, co¤rafi konumu ve ekonominin d›fl ti-
raç edilmifltir. 2020’de ise 50-52 milyar TL ciro tah- caretteki esnekli¤i sayesinde aç›k. Sektör küresel
min ediliyor. Sektörün bir di¤er güçlü boyutu yan sa- rekabetten geri kalmamak için dijital dönüflüme en-
nayisidir; beyaz eflya yan sanayi en ileri teknolojilerle tegre olmal›. 2020’de de yükselen trend; ak›ll› lojistik
çal›fl›yor, birçok ülkeye ara mal› ihraç ediyor. sistemleri olmaya devam edecek.
2020’nin yükselen trendi; Nesnelerin ‹nterneti (IoT) TARIM 2020: Tar›m sektöründe bütün dünyada
ile uyumlu ak›ll› beyaz eflyalar olmaya devam edecek. yeni bir yönelim ve yeni bir teknolojik örgütlenme ve
TUR‹ZM 2020: 2019’da 50.1 milyon turist say›s›yla sistem infla ediliyor: Teknoloji (dijital dönüflüm) ta-
rekora ulafl›ld›; 34.5 milyar dolar gelir sa¤land›. Ve- r›ma giriyor; ‘Ak›ll› tar›m’ geliyor. Türkiye’de tar›m-
rilere göre; 2020’de yüzde 10-12 art›flla 60 milyon tu- da oluflan bu yeni dönüflümü kaç›rmamak için hare-
rist say›s›na, gelirde de 40 milyar dolara ulafl›laca¤› ketleniyor. 2050’ye kadar küresel nüfus 9.1 milyara
öngörülüyor. Sektörün öncü aktörleri Çin, Japonya, ulaflacak, g›da üretimi yüzde 70 artacak. Tar›mda,
Hindistan, Güney Kore, Orta ve Do¤u Avrupa ülkele- hayvanc›l›kta, su yönetiminde yapay zeka (Al) uygu-
rine öncelik veren stratejilerle çal›flacaklar. Türki- lamalar› ve nesnelerin interneti (IoT) öne ç›kacak.
ye’nin kültür, spor ve Ak›ll› tar›m; üretimi art›racak, at›k ve maliyetleri,
sa¤l›k turizminde re- kaynak tüketimini en aza indirecek. Sondaj, tohum-
kabet üstünlü¤ü bulu- lama ve püskürtme gibi
nuyor, özellikle Arap ifllemleri yerine getir-
co¤rafyas›ndan sa¤l›k mek için üretilen uzak-
turizmine ciddi girdi tan kumandal› otonom
sa¤lan›yor. traktörler mevcut du-
Avrupa co¤rafya- rumda pilot projelerde
s›ndan da sa¤l›k turizmi ak›fl› bafllad› ve büyüyor. kullan›l›yor ve inan›l-
Türkiye’nin 2019 verilerine göre konaklama geliri 10 maz sonuçlar elde edi-
milyar dolar. Gastronomi geliri 5 milyar dolar. Bu liyor. Dronelarla tar›msal alanlar› izleme, daha eko-
nedenle gastronomide 2020 konsept Türk mutfa¤› nomik ve daha belirleyici olacak. Ak›ll› tar›m›n haya-
y›l› ilan edilecek. Dünyada bir ilk uygulamay› baflla- ta geçirilebilmesi için a¤ altyap›s›n›n gelifltirilmesi
tacak Türkiye, hedefledi¤i ülkelerde hastalar›n do¤- ve yayg›nlaflt›r›lmas› tar›m sektörünü önemli ölçüde
rudan ülkemize yönlendirilece¤i ve bulundu¤u yer- de¤iflime u¤ratacak. Üretici bir tablet veya telefon-
de sundu¤u hizmetlerle ülkemizin sa¤l›k sektörünü dan tüm çiftli¤i yönetebilme, gözlemleyebilme im-
en iyi flekilde tan›tacak ileri tan› merkezleri ve sa¤- kân› elde ediyor, kaliteli ve do¤al üretim imkanlar›
l›k turizmi irtibat ofislerini; Avrupa, Türk Cumhuri- oluflturuluyor. Tar›m 4.0 Türkiye’de çiftçi ortakl›kla-
yetleri, Rusya, Ukrayna, Kuzey Afrika ve Körfez ül- r›n›, birleflmelerini, kooperatifleflmelerini gerekli
keleri baflta olmak üzere ilk fazda 10, ikinci fazda 10 k›l›yor ve kamu taraf›nda belediyeleri kurumsal ön-
olmak üzere 20 ülkede açacak. cülükte öne ç›kar›yor.
26 KobiEfor Ocak 2020