Page 26 - KobiEfor_Ocak_2020
P. 26

KAPAK




          markalar›n hepsi Türk markas› ve perakende sek-   LOJ‹ST‹K 2020: 2019’da Türkiye’de sektör, özel-
          törünün uzant›s› durumunda.                     likle iç talepteki küçülme nedeniyle yurtiçi tafl›ma-
            BEYAZ EfiYA 2020: Dünya ticaretinin e¤ilimi ola-  c›l›k faaliyetlerinde, ithalattaki daralma sebebiyle
          rak beyaz eflya sektörü, Türkiye’nin güçlü ve güçlen-  de uluslararas› tafl›mac›l›kta zay›f performans gös-
          meye devam eden, kendine özgü dinami¤i mevcut   terdi. ‹hracat›n görece canl›l›¤›n› korumas› ise sek-
                                     sektörlerinden. Çün-  törün avantaj› oldu. Dünya Bankas›'n›n yay›nlad›¤›,
                                     kü dünya beyaz eflya  'The Logistics Performance Index' (LPI) 2018,  Tür-
                                     sektörünün üretim    kiye’nin 34. s›radan 47. s›raya geriledi¤ni gösterdi.
                                     band› geliflmifl ülke-  Zay›f performans›na karfl›n yabanc› yat›r›mc›lar›n
                                     lerden, geliflmekte   sektöre ilgisi devam ediyor.  Türkiye'de deniz tafl›-
                                     olan ülkelere do¤ru  mac›l›¤›n›n ihracatta ve ithalattaki pay› artt›, karayo-
                                     kay›yor. 2018’de kü-  lu tafl›mac›l›¤› geriledi.
                                     resel beyaz eflya ih-  ‹thalatta boru hatlar›yla
          racat›nda ilk s›rada 11 milyar dolarla Çin, ikinci  4.1  yap›lan ham petrol ve
          milyar dolarla Meksika, üçüncü 3.1 milyar dolarla  do¤algaz tafl›mac›l›¤›
          Türkiye yer ald›. 2020 ve sonras›nda iç pazarda sat›fl-  güç kazand›. Demiryolu
          lar›n yeniden yukar› yönlü güçlü ivme kazanaca¤› ön-  yük tafl›mac›l›¤› ihra-
          görülüyor. 2019’da üretimde maliyetler yüzde 45-50  catta ve ithalatta da son
          oran›nda artt› fakat yurt içi piyasada fiyatlara yans›t›-  derece az. Türk tafl›-
          lamad›, sektör üreticileri zorland›. ‹ç pazar›n yüzde  mac›l›k ve lojistik sek-
          95’i ‘milli’ üretimindir; toplam üretimin yüzde 75’i ih-  törünün önü, co¤rafi konumu ve ekonominin d›fl ti-
          raç edilmifltir. 2020’de ise 50-52 milyar TL ciro tah-  caretteki esnekli¤i sayesinde aç›k. Sektör küresel
          min ediliyor. Sektörün bir di¤er güçlü boyutu yan sa-  rekabetten geri kalmamak için dijital dönüflüme en-
          nayisidir; beyaz eflya yan sanayi en ileri teknolojilerle  tegre olmal›. 2020’de de yükselen trend; ak›ll› lojistik
          çal›fl›yor, birçok ülkeye ara mal› ihraç ediyor.  sistemleri olmaya devam edecek.
          2020’nin yükselen trendi; Nesnelerin ‹nterneti (IoT)  TARIM 2020: Tar›m sektöründe bütün dünyada
          ile uyumlu ak›ll› beyaz eflyalar olmaya devam edecek.   yeni bir yönelim ve yeni bir teknolojik örgütlenme ve
            TUR‹ZM 2020: 2019’da 50.1 milyon turist say›s›yla  sistem infla ediliyor:  Teknoloji (dijital dönüflüm) ta-
          rekora ulafl›ld›; 34.5 milyar dolar gelir sa¤land›. Ve-  r›ma giriyor; ‘Ak›ll› tar›m’ geliyor. Türkiye’de tar›m-
          rilere göre; 2020’de yüzde 10-12 art›flla 60 milyon tu-  da oluflan bu yeni dönüflümü kaç›rmamak için hare-
          rist say›s›na, gelirde de 40 milyar dolara ulafl›laca¤›  ketleniyor. 2050’ye kadar küresel nüfus 9.1 milyara
          öngörülüyor. Sektörün öncü aktörleri Çin, Japonya,  ulaflacak, g›da üretimi yüzde 70 artacak. Tar›mda,
          Hindistan, Güney Kore, Orta ve Do¤u Avrupa ülkele-  hayvanc›l›kta, su yönetiminde yapay zeka (Al) uygu-
          rine öncelik veren stratejilerle çal›flacaklar. Türki-  lamalar› ve nesnelerin interneti (IoT) öne ç›kacak.
                                   ye’nin kültür, spor ve  Ak›ll› tar›m; üretimi art›racak, at›k ve maliyetleri,
                                   sa¤l›k turizminde re-  kaynak tüketimini en aza indirecek. Sondaj, tohum-
                                   kabet üstünlü¤ü bulu-  lama ve püskürtme gibi
                                   nuyor, özellikle Arap  ifllemleri yerine getir-
                                   co¤rafyas›ndan sa¤l›k  mek için üretilen uzak-
                                   turizmine ciddi girdi  tan kumandal› otonom
                                   sa¤lan›yor.            traktörler mevcut du-
                                     Avrupa co¤rafya-     rumda pilot projelerde
          s›ndan da sa¤l›k turizmi ak›fl› bafllad› ve büyüyor.  kullan›l›yor ve inan›l-
          Türkiye’nin 2019 verilerine göre konaklama geliri 10  maz sonuçlar elde edi-
          milyar dolar. Gastronomi geliri 5 milyar dolar. Bu  liyor. Dronelarla tar›msal alanlar› izleme, daha eko-
          nedenle gastronomide 2020 konsept Türk mutfa¤›  nomik ve daha belirleyici olacak. Ak›ll› tar›m›n haya-
          y›l› ilan edilecek. Dünyada bir ilk uygulamay› baflla-  ta geçirilebilmesi için a¤ altyap›s›n›n gelifltirilmesi
          tacak Türkiye, hedefledi¤i ülkelerde hastalar›n do¤-  ve yayg›nlaflt›r›lmas› tar›m sektörünü önemli ölçüde
          rudan ülkemize yönlendirilece¤i ve bulundu¤u yer-  de¤iflime u¤ratacak. Üretici bir tablet veya telefon-
          de sundu¤u hizmetlerle ülkemizin sa¤l›k sektörünü  dan tüm çiftli¤i yönetebilme, gözlemleyebilme im-
          en iyi flekilde tan›tacak ileri tan› merkezleri ve sa¤-  kân› elde ediyor, kaliteli ve do¤al üretim imkanlar›
          l›k turizmi irtibat ofislerini; Avrupa, Türk Cumhuri-  oluflturuluyor. Tar›m 4.0 Türkiye’de çiftçi ortakl›kla-
          yetleri, Rusya, Ukrayna, Kuzey Afrika ve Körfez ül-  r›n›, birleflmelerini, kooperatifleflmelerini gerekli
          keleri baflta olmak üzere ilk fazda 10, ikinci fazda 10  k›l›yor ve kamu taraf›nda belediyeleri kurumsal ön-
          olmak üzere 20 ülkede açacak.                   cülükte öne ç›kar›yor.

          26 KobiEfor Ocak 2020
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31