Page 216 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 216
HABER
Haluk Ünald›
‹hracat Modeli ihraç ediyoruz!
Köfleyazar›m›z Stratejist ve Paradigma uluslararas› bilimsel ekonomi
Consultancy Kurucusu Haluk Ünald›, kongrelerinde ‘Model HEDEF PAZAR
gelifltirdi¤i ihracat modelini dünyaya (TarMAR)’› anlatacak. Biz de Haluk
sunacak. Ünald›, yak›n zamanda Ünald› ile TarMAR üzerine konufltuk.
Y ›llarca strateji ve kurumsal- rak, ihracat›m›z sürekli artmas›na
laflma konular›nda köfle yaz›-
ra¤men dünya ihracat›ndan ald›¤›-
lar›m›z› yazan Haluk Ünal-
d›’n›n son dönemde ihracata yo- m›z pazar pay› artmamaktad›r. Bu
nedenle ihracatta ‘ön hatlarda sa-
¤unlaflt›¤›n› ve ülke olarak ihracat›m›z› artt›rmaya vaflan’ ihracatç›lar›m›za hepimizin bilgi ve becerile-
yönelik yaz›lar da yazd›¤›n› ve ihracatç›lar›m›za ‘›fl›k rimiz do¤rultusunda destek olmam›z gerekti¤ine
tuttu¤unu’ biliyoruz. Ayn› zamanda de¤iflik ihracat- inan›yorum.
ç› birlik ve kurumlara ihracat raporlar› da haz›rla- KobiEfor: Son zamanlarda üzerinde çal›flt›¤›n›z
yan Ünald›’n›n kendi gelifltirdi¤i ihracat modelini analitik ihracat modelini de¤iflik ihracat raporla-
uluslararas› bilimsel ekonomi kongrelerinde anlat- r›nda da kulland›n›z. Bu modelinizin amac› nedir?
maya haz›rland›¤›n› ö¤rendik. Haluk Ünald› ile ken- Haluk Ünald›: ‹hracat ile ilgili bütün kurumlar,
di gelifltirdi¤i ihracat modeli üzerine konufltuk. sektör dernek ve birliklerimiz ihracat gayretlerini
KobiEfor: Son dönemde ihracata yönelmenizin yo¤unlaflt›rmak üzere hedef pazar belirlemeye çal›-
özel bir nedeni var m›? fl›yorlar ancak problem çok karmafl›k oldu¤undan
Haluk Ünald›: Ülkemizin geliflmifl ülkeler düze- ne yaz›k ki yeteri kadar etkin olam›yorlar. Bunun en
yine ç›kabilmesi ve toplumumuzun refah düzeyinin güzel iflareti; ihracat konsantrasyonumuzun 0.03
artmas› için ihracat›m›z›n da artmas› gerekti¤i ko- de¤eri ile ihracat yapan ülkeler aras›nda en düflük
nusunda san›r›m hemfikiriz. Cumhuriyetimizin yü- de¤erde olmas›d›r. K›saca, ihracat yapmaya çal›fl›-
züncü y›l› için hepimize heyecan veren ihracat he- yoruz ancak ihracat›m›z› ürün gruplar›m›z do¤rul-
deflerimiz var ancak di¤er taraftan dünya ihraca- tusunda do¤ru pazarlara odaklayam›yoruz. ‹flte, ha-
t›nda rekabet her geçen gün biraz daha artmakta z›rlam›fl oldu¤um ‘Model HEDEF PAZAR (TarMAR)’
ve herhangi bir üründe pazar pay› artt›rmak gide- belli bir ürün grubu için verilen bir senaryo içinde
rek zorlaflmaktad›r. Bu durumun bir yans›mas› ola- hedef pazar› ve ihracat stratejilerini tan›ml›yor.
216 KobiEfor Kas›m 2019