Page 99 - KobiEfor_Ocak_2016
P. 99

eld, haz›rlad›¤› son raporla ülke-
                                                                                                  Tu¤ra
                                          lerin üretimdeki çekicili¤ini ortaya                  Gönden
                                          koydu. Rapora göre; Asya, küresel
                                          endeksin ilk on s›ras›n›n yedisinde
                                          yeral›yor. Dünyan›n en büyük üre-
                                          ticisi olan Çin, artan iflçilik ve ifl-
                                          letme maliyetleri ile çekicili¤ini
                                          nispeten kaybetmeye bafllarken
                                          Malezya, Endonezya ve Vietnam
                                          gibi düflük maliyetli bölgeler daha
                                          çekici hale geliyor. Ancak pazar
                                          iflletme koflullar›na daha fazla
                                          odaklanan flirketler için en yeni ve
                                          son teknoloji imalat uygulamala-
                                          r›n› kullanan Singapur, birinci s›-
                                          rada yerald›. Singapur’un elde et-
          te 11 ayd›r darald›. Bu da imalat  ti¤i büyümenin en güçlü lokomoti-
          sektörünün üretim öncesi stokla-  fi, en son bilim ve teknoloji temel-
          r›nda düflüfle neden oldu. Kas›m  li imalat sanayi oldu.          d›. Ancak Türkiye, konum ve po-
          anketinde ortaya ç›kan olumlu                                   tansiyelini do¤ru de¤erlendirerek
          geliflme ise imalatç›lar›n istihda-  Altyap› yat›r›mlar› ve      uzun vadede üretimde parlayan
          m› son üç ay içerisinde iki kez ar-  co¤rafi konumu             bir y›ld›z olmay› baflarabilir” yo-
          t›rmalar› oldu. Üstelik istihdam-  Türkiye’yi güçlendirdi       rumunda bulundu. Raporun orta-
          daki art›fl fiubat’tan beri gözlenen  Rapora göre; Türkiye, üretim-  ya koydu¤u bir baflka gerçek ise
          en yüksek düzeyde gerçekleflti.  de daha önceki konumunu güç-    üretici firmalar›n, üretim üslerini
          Son dönemde Türk Liras›’nda ya-  lendirerek Avrupa’n›n en önemli,  seçerken de¤erlendirdikleri un-
          flanan de¤er kazanc›n›n yans›ma-  dünyan›n 8’inci önemli üreticisi  surlar oldu. Buna göre, büyük
          s› olarak girdi fiyatlar› enflasyonu  oldu. Cushman & Wakefield Yö-  üretici firmalar, ülkelerdeki ko-
          Kas›m ay›nda belirgin bir flekilde  netici Orta¤› Tu¤ra Gönden; Avru-  flullara yani yetenekli iflgücü, lo-
          yavafllad› ve son iki buçuk y›l›n  pa, Asya, Rusya ve Afrika’n›n ke-  jistik, ifl ortam›, tedarik zinciri,
          ikinci en düflük düzeyine geriledi.  siflim noktas› olan Türkiye’nin  sürdürebilirlik, kurumsal sorum-
          ‹stanbul ‹malat Sat›n Alma Yöne-  hem co¤rafi konumunun avanta-  luluk gibi unsurlara, en az ülke-
          ticileri Endeksi (PMI) Ekim ay›nda  j›n› kulland›¤›n› hem de son dö-  lerdeki maliyetler kadar önem
          47.2 olarak ölçülürken Kas›m’da  nemde ortaya koydu¤u önemli    veriyor.
          49.3’e yükseldi. Endeks, son 11  altyap› yat›r›mlar›ndan faydalan-  Maliyet kalemlerini iflçilik ma-
          ayd›r kritik eflik de¤er 50’nin al-  d›¤›n› belirtti. Gönden, “Bu rapor  liyeti, endüstriyel koflullar ve in-
          t›nda bulunmakla beraber Kas›m  objektif kriterlerle bak›ld›¤›nda  flaat maliyeti gibi unsurlar olufl-
          ay›nda y›l›n en yüksek düzeyine  Türkiye’nin üretim ve lojistik üs-  turuyor. Büyük firmalar için üre-
          yükselerek imalat sektöründeki  sü olma potansiyelini çok net or-  tim üssü olacak ülkenin; do¤al
          bozulman›n marjinal düzeyde ya-  taya koyuyor” de¤erlendirmesin-  afet, ekonomik risk, enerji riski
          fland›¤›na iflaret etti. PMI endek-  de bulundu. Rapora göre, artan  ve kurumsal risk gibi sahip oldu-
          sinin y›l bafl›ndan beri ortalamas›  küresel iflletme maliyetleri ve  ¤u riskler yüzde 20 oran›nda
          48.2 düzeyinde bulunuyor. Girdi  baz› ürünlerin yerel pazarlarda  önem arz ediyor. Türkiye’nin üre-
          fiyatlar› enflasyonu Kas›m ay›nda  üretilmesinin çekicili¤i, ABD ve  tim süreçlerinde inovasyon ve
          Ocak ay›ndan beri gözlenen en   Avrupa’da üretim süreçlerinin   teknolojiye yat›r›m yaparak büyük
          düflük seviyeye geriledi.        baz› aflamalar›n› ülkeye geri dön-  üretici firmalar›n stratejik plan-
                                          dürdü. Gönden, “Son y›llarda Çin,  lamalar›nda yeralabilece¤inin al-
            Çin, üretici ünvan›n›         birçok alanda oldu¤u gibi üretim  t›n› çizen Gönden; “Üretimle be-
            Malezya’ya kapt›rd›           alan›nda özellikle de tekstil ve  raber lojistik gayrimenkul pazar›
            Türkiye ise Avrupa’n›n        otomotiv sektörlerindeki üretim-  da ayn› flekilde beslenecektir ve
            üretim üssü oldu              de Türkiye ile rekabet etti. Çin’in  bu gayrimenkul pazar›na yeni di-
            Gayrimenkul dan›flmanl›k flir-  ço¤u zaman tek avantaj›, maliyet-  namikler kazand›r›p çok önemli
          ketlerinden Cushman & Wakefi-   lerin ciddi oranda düflük olmas›y-  bir ivme ortaya koyacakt›r”  dedi.
                                                                                      Ocak 2016 KobiEfor 99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104