Page 99 - KobiEfor_Ocak_2016
P. 99
eld, haz›rlad›¤› son raporla ülke-
Tu¤ra
lerin üretimdeki çekicili¤ini ortaya Gönden
koydu. Rapora göre; Asya, küresel
endeksin ilk on s›ras›n›n yedisinde
yeral›yor. Dünyan›n en büyük üre-
ticisi olan Çin, artan iflçilik ve ifl-
letme maliyetleri ile çekicili¤ini
nispeten kaybetmeye bafllarken
Malezya, Endonezya ve Vietnam
gibi düflük maliyetli bölgeler daha
çekici hale geliyor. Ancak pazar
iflletme koflullar›na daha fazla
odaklanan flirketler için en yeni ve
son teknoloji imalat uygulamala-
r›n› kullanan Singapur, birinci s›-
rada yerald›. Singapur’un elde et-
te 11 ayd›r darald›. Bu da imalat ti¤i büyümenin en güçlü lokomoti-
sektörünün üretim öncesi stokla- fi, en son bilim ve teknoloji temel-
r›nda düflüfle neden oldu. Kas›m li imalat sanayi oldu. d›. Ancak Türkiye, konum ve po-
anketinde ortaya ç›kan olumlu tansiyelini do¤ru de¤erlendirerek
geliflme ise imalatç›lar›n istihda- Altyap› yat›r›mlar› ve uzun vadede üretimde parlayan
m› son üç ay içerisinde iki kez ar- co¤rafi konumu bir y›ld›z olmay› baflarabilir” yo-
t›rmalar› oldu. Üstelik istihdam- Türkiye’yi güçlendirdi rumunda bulundu. Raporun orta-
daki art›fl fiubat’tan beri gözlenen Rapora göre; Türkiye, üretim- ya koydu¤u bir baflka gerçek ise
en yüksek düzeyde gerçekleflti. de daha önceki konumunu güç- üretici firmalar›n, üretim üslerini
Son dönemde Türk Liras›’nda ya- lendirerek Avrupa’n›n en önemli, seçerken de¤erlendirdikleri un-
flanan de¤er kazanc›n›n yans›ma- dünyan›n 8’inci önemli üreticisi surlar oldu. Buna göre, büyük
s› olarak girdi fiyatlar› enflasyonu oldu. Cushman & Wakefield Yö- üretici firmalar, ülkelerdeki ko-
Kas›m ay›nda belirgin bir flekilde netici Orta¤› Tu¤ra Gönden; Avru- flullara yani yetenekli iflgücü, lo-
yavafllad› ve son iki buçuk y›l›n pa, Asya, Rusya ve Afrika’n›n ke- jistik, ifl ortam›, tedarik zinciri,
ikinci en düflük düzeyine geriledi. siflim noktas› olan Türkiye’nin sürdürebilirlik, kurumsal sorum-
‹stanbul ‹malat Sat›n Alma Yöne- hem co¤rafi konumunun avanta- luluk gibi unsurlara, en az ülke-
ticileri Endeksi (PMI) Ekim ay›nda j›n› kulland›¤›n› hem de son dö- lerdeki maliyetler kadar önem
47.2 olarak ölçülürken Kas›m’da nemde ortaya koydu¤u önemli veriyor.
49.3’e yükseldi. Endeks, son 11 altyap› yat›r›mlar›ndan faydalan- Maliyet kalemlerini iflçilik ma-
ayd›r kritik eflik de¤er 50’nin al- d›¤›n› belirtti. Gönden, “Bu rapor liyeti, endüstriyel koflullar ve in-
t›nda bulunmakla beraber Kas›m objektif kriterlerle bak›ld›¤›nda flaat maliyeti gibi unsurlar olufl-
ay›nda y›l›n en yüksek düzeyine Türkiye’nin üretim ve lojistik üs- turuyor. Büyük firmalar için üre-
yükselerek imalat sektöründeki sü olma potansiyelini çok net or- tim üssü olacak ülkenin; do¤al
bozulman›n marjinal düzeyde ya- taya koyuyor” de¤erlendirmesin- afet, ekonomik risk, enerji riski
fland›¤›na iflaret etti. PMI endek- de bulundu. Rapora göre, artan ve kurumsal risk gibi sahip oldu-
sinin y›l bafl›ndan beri ortalamas› küresel iflletme maliyetleri ve ¤u riskler yüzde 20 oran›nda
48.2 düzeyinde bulunuyor. Girdi baz› ürünlerin yerel pazarlarda önem arz ediyor. Türkiye’nin üre-
fiyatlar› enflasyonu Kas›m ay›nda üretilmesinin çekicili¤i, ABD ve tim süreçlerinde inovasyon ve
Ocak ay›ndan beri gözlenen en Avrupa’da üretim süreçlerinin teknolojiye yat›r›m yaparak büyük
düflük seviyeye geriledi. baz› aflamalar›n› ülkeye geri dön- üretici firmalar›n stratejik plan-
dürdü. Gönden, “Son y›llarda Çin, lamalar›nda yeralabilece¤inin al-
Çin, üretici ünvan›n› birçok alanda oldu¤u gibi üretim t›n› çizen Gönden; “Üretimle be-
Malezya’ya kapt›rd› alan›nda özellikle de tekstil ve raber lojistik gayrimenkul pazar›
Türkiye ise Avrupa’n›n otomotiv sektörlerindeki üretim- da ayn› flekilde beslenecektir ve
üretim üssü oldu de Türkiye ile rekabet etti. Çin’in bu gayrimenkul pazar›na yeni di-
Gayrimenkul dan›flmanl›k flir- ço¤u zaman tek avantaj›, maliyet- namikler kazand›r›p çok önemli
ketlerinden Cushman & Wakefi- lerin ciddi oranda düflük olmas›y- bir ivme ortaya koyacakt›r” dedi.
Ocak 2016 KobiEfor 99