Page 56 - KobiEfor_Haziran_2015
P. 56
nin ayn› zamanda KOB‹’lere dön- kin bir mentörlük mekanizmas›n›n XI. KOB‹ Zirvesi’nin ihracat ve
mek anlam›na geldi¤ini belirten XI. gelifltirilmesi ve uygulanmas› öne- KOB‹’ler noktas›nda dikkat çekti¤i
KOB‹ Zirvesi kat›l›mc›lar› rekabetçi rildi. di¤er hususlar flöyle s›raland›:
bir üretim aç›s›ndan KOB‹’lerde l Keza; benzer bir ihtiyaç, Ar-Ge l Pazar çeflitlendirmesi için KO-
halen vasat, geri teknolojili üreti- proje pazar› ve tasar›m proje paza- B‹’lere destek olunmal›.
min hakim oldu¤una dikkat çeke- r› oluflturulmas› ba¤lam›nda da l KOB‹’lerin gidemeyece¤i pa-
rek KOB‹’lerde yap›sal dönüflüm ifade edildi, de¤iflik modellerin zarlar KOB‹ gözüyle incelenmeli ve
ekseninin yüksek teknolojili üreti- üretilebilece¤i öngörüldü. elde edilen sonuçlar KOB‹’lere ak-
me geçifl olarak kurgulanmas›n›n B‹L‹fi‹M VE KOB‹’LER tar›lmal›d›r.
alt›n› çizdiler. XI. KOB‹ Zirvesi kat›l›mc›lar› ge- l Turizm sektöründe faaliyet
KOB‹’lerde üretimin ayn› za- liflmifl ekonomilerin rekabet üs- gösteren KOB‹’lerin KOSGEB Hiz-
manda bir de¤erler sistemini ifade tünlü¤ünü, dijitalleflme, bilimi, akl› met ve Desteklerinden daha fazla
etti¤ine de¤inen kat›l›mc›lar flu ve hayali birlefltirmek suretiyle ye- yararlanmas› için tan›t›m ve bilgi-
noktalar› öne ç›kard›lar: ni bir sanayi devrimine geçmifl ve lendirme faaliyetleri artt›r›lmal›d›r.
l KOB‹’lerde özellikle yerli kat- bilgi toplumuna geçmifl olmakla l KOB‹’lerin d›fl pazarlara aç›l-
k›l› üretim modeline yönelmeliyiz. aç›klad›lar. Türkiye’de KOB‹’lerin mada ilk somut sonuç olan “Mikro
l Ürün de¤il marka satmaya bu yeni teknoloji devrimini kaç›r- ihracat” imkanlar›ndan daha fazla
odaklanmal›y›z. mamalar› için elimizi çabuk tut- yararland›r›lmalar› için gerekli ye-
l Cesur ve dinamik KOB‹’leri mak zorunda oldu¤umuza dikkat ni düzenleme ve kurumlaflmalar
seçerek güçlendirmeliyiz. çeken Zirve kat›l›mc›lar› flu husus- öngörülmelidir.
l Üretim ahlak› ve kültürünü, lar›n alt›n› çizdiler: l ‹hracatç› KOB‹’lere ve ihracat-
de¤er yaratma kültürünü hayat›n l Türkiye’nin kalk›nmas› ayn› la tan›flmam›fl KOB‹’lere lojistik
her alan›na koyan politikalar ya- zamanda biliflimle kalk›nmay› deste¤i sa¤lanmal›d›r.
ratmal›y›z. içermektedir. l Hizmet ‹hracatç›lar› Birli¤i ku-
l Parayla ilgili paradigmalar de- l Büyük bir ekonomik h›z yaka- rulmal›d›r.
¤iflti, yeni paradigma; fleffafl›k, lamak için teknolojik bir h›z yaka- E⁄‹T‹M VE KOB‹’LER
maliyet odakl›, özel üretim, alg› yö- lanmal›d›r, bu da ancak KOB‹’lerin Türkiye’nin önümüze koydu¤u-
netimi, teknoloji kullan›m›, adalet biliflim teknolojilerini en ileri yo- muz kapsaml› dönüflüm program›-
odakl› oldu. Bu de¤erleri KOB‹’ler ¤unlukta kullanmalar›yla sa¤lana- n›n öznesinin befleri sermayemiz
baz›nda yerli yerine oturtacak uy- cakt›r. olaca¤›ndan hareketle XI. KOB‹ Zir-
gulamalar gelifltirmeliyiz. l KOB‹’lerimizin dönüflmesi ile vesi, e¤itim sorununa özel önem
KOB‹’lerin ciro büyütme odakl› biliflim teknolojilerine adapte ol- verdi. Formel e¤itimde OECD orta-
enerjisini inovatif yat›r›ma yönelten malar› efl anlaml› süreçlerdir. lamas›n›n çok gerisinde oldu¤u-
de¤iflimi gerçeklefltirmeli, flirket l ‹malat sanayisine yönelme, muza vurgu yapan Zirve kat›l›mc›-
büyütme mant›¤›ndan ekonomiyi Ar-Ge ve inovasyona dayal› yeni bir lar›, bilhassa yaflam boyu e¤itimin
büyütme ve tabana yaymaya yönel- sanayi hamlesini gerçeklefltirme, önemine dikkat çekti. Türkiye’nin
meliyiz. son tahlilde biliflim teknolojileri te- “Ar-Ge, ‹novasyon, Tasar›m ve
‹LER‹ TEKNOLOJ‹ VE melinde gerçekleflecektir. Markalaflma” kapasitesinin ortaya
KOB‹’LER ‹HRACAT VE KOB‹’LER ç›kar›lmas›nda e¤itimin belirleyici
XI. KOB‹ Zirvesi, KOB‹’lerde kat- Türkiye’nin 2023 hedefi 500 mil- rolüne iflaret eden kat›l›mc›lar›n
made¤er üretimini art›rman›n yar dolar ihracat eriflilmez de¤il- öne ç›kard›klar› tespit ve önerileri
önemini vurgulad›. Bu konuda ba- dir. Mevcut durumda tüm dünyaya flöyle özetliyoruz:
flat sorun olarak KOB‹’lerde ileri 20 bin farkl› mal satt›¤›m›za ve bu l Türkiye’nin güçlü bir befleri
teknoloji kullan›m›na dikkat çekti. ihracat›n yaklafl›k yüzde 60’›n› KO- sermayeye olan ihtiyac›, ertelen-
Zirve; Türkiye’nin rekabet ç›tas›n›n B‹’lerin gerçeklefltirdi¤ine dikkat mesi olanaks›z e¤itim çözümlerini
ancak ileri teknolojili üretime en- çekilen XI. KOB‹ Zirvesi’nde, tek- güncellefltirmifltir. ‹stenen ve özle-
tegre olmakla yükseltilece¤ine noloji a¤›rl›kl› ve yüksek katmade- nen befleri sermayenin temel nite-
kuvvetle vurgu yapt›. ¤erli üretim yap›s›na geçen ve ih- li¤i; Bilgi+Tecrübe = Yarat›c›l›k ol-
Zirve’de KOB‹’lerin teknopark- racat›na Ar-Ge, inovasyon ve tasa- mal›d›r.
larda yo¤unlaflt›¤›, binlerce Ar-Ge r›m› sokan KOB‹’lerin h›zla marka- l Özellikle üretim alan›nda bilgi
projesi yürüttükleri, say›larla gös- laflt›klar›n›n gözlendi¤i kaydedildi. ve tecrübeye dayal› ciddi bir insan
terildi. KOB‹’lerin art›k teknoloji D›fl pazarlarda tutunma ve mar- kayna¤› eksikli¤imiz bulunmakta-
tabanl› bir hüviyet kazand›¤›na dik- kalaflmada KOB‹’lerimizin hala d›r. Teknoloji kullan›c›s› insan yeri-
kat çekildi. önemli güçlükler yaflad›¤›, ittifak ne onu üreten beyinlerin yetifltiril-
Teknolojiye, markalaflmaya, ku- edilen bir görüfl olarak ortaya kon- mesine odaklanmal›y›z.
rumsallaflmaya yönelen KOB‹’ler- du ve KOB‹’lerin haz›r yabanc› mar- l E¤itimin bilimsel kalitesini ve
de karl›l›¤›n 5 y›ldan sonra opti- kalar› sat›n almalar›n›n ve bu al›m- pozitif bilimlerde e¤itimin kalitesi-
mum seviyeye ç›kt›¤› ve ölçek eko- lar›n desteklenmesinin önemine ni ve ortalama düzeyini h›zla art›r-
nomisine do¤ru yürüyüflte ad›mla- dikkat çekildi. Ayr›ca; yönlendirici mal›y›z. Yüksek kalite iflgücü sa¤-
r›n büyüdü¤ü belirtildi. bir birimin kurulmas› halinde Tür- lamaya yönelik; fen-matematik
l KOB‹’lerin Ar-Ge ve yenilik ka- kiye’de korunmayan milyonlarca e¤itimini yayg›nlaflt›rmak suretiyle
pasitelerini art›rmaya yönelik yeni patentten KOB‹’lerin yararlanabile- genç nüfusun verimli istihdam
destek modellerine ihtiyac›n alt› ce¤i ve markalaflmada önemli bir alanlar›na yönlendirilmesi gerek-
çizildi, örne¤in salt bu konuda et- avantaj elde edece¤i vurguland›. mektedir.
56 KobiEfor Haziran 2015