Page 26 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 26

KAPAK



           racat yapmaktad›r. Birim fiyat karfl›laflt›rmas›nda-  1   ‹SO 500’DE TEKNOLOJ‹DE
           ki bir di¤er önemli nokta da ihracattaki lojistik ma-
           liyetleridir. Uzak pazarlarda rekabet gücü kazan-       YARATILAN KATMADE⁄ER
           man›n en önemli yolu yükte hafif pahada a¤›r,  yük-
           sek sofistikasyon düzeyindeki ürünlerin ihracat›na  TEKNOLOJ‹
           geçmektir.  Lojistik maliyetin d›fl ticaretimizde ne  YO⁄UNLU⁄U               2013       2012
           büyük bir engel teflkil etti¤ini Türkiye–Çin ticareti-  Yüksek                  2.5        2.8
           ne bakarak görebiliriz:
              l  Çin 3.8 milyon tonluk mal ile Türkiye’ye 21  Orta yüksek                17.8       17.6
           milyar dolarl›k ihracat yap›yor.                 Orta düflük                   43.6       44.4
              l Türkiye Çin’e;  8 milyon tonluk mal ile ancak  Düflük                     36.1       35.2
           2.8 milyar dolarl›k ihracat yapabiliyor.         Kaynak: ‹SO 500
              Türkiye’nin Çin’e ihracat›nda lojistik maliyeti,
           Çin’in Türkiye’ye ihracat›ndaki lojistik maliyetin-  2  ‹MALAT SANAY‹S‹NDE ‹HRACAT VE
           den 2.5 kattan da biraz fazla oluyor.               ‹THALATTA TEKNOLOJ‹ YO⁄UNLU⁄U
              Teknoloji-yo¤un ürünler satmal›y›z
              Türkiye ekonomisinin rekabet gücünün bugün-   Yüzde                   ‹HRACAT    ‹THALAT
           kü durumuna ve de¤iflim kapasitesine bakacak                                 (FOB)       (CIF)
           olursak ne görmekteyiz?                          Toplam imalat sanayi       100.0       100.0
              Türkiye; ihracata dayal› sürdürülebilir büyüme  Yüksek teknolojili ürün     3.3       14.0
           modelini, küresel ekonomideki konumu gere¤i,     Orta yüksek tek. ürün        31.4       42.7
           rekabetçi bir ekonomiye sahip olmas› gerekti¤i
           için seçmifl, 2023 vizyonunda da bu noktaya odak-  Orta düflük tek. ürün        30.8       29.1
           lanm›flt›r. Türkiye’nin bu seçimi; “zorunlu” oldu¤u  Düflük teknolojili ürün    34.5       14.2
           için  tart›flma d›fl›nda ise tart›fl›lacak konu, reka-  Kaynak: TÜ‹K -2013
           betçi bir ekonomiye nas›l sahip olaca¤›m›z ve bunu
           nas›l yapaca¤›m›zd›r.                            olarak kabul görmektedir.
              Rekabetçili¤in anahtar kavram› teknolojiye      Türkiye ekonomisinin teknoloji yo¤unlu¤unu
           dayal› katmade¤er üretimidir. Bu kriter; ekono-  2012-2013 y›llar› ba¤lam›nda 1 ve 2 numaral› tab-
           mideki “teknoloji yo¤unlu¤u” ile ölçülür. ‘Yüksek  lolardan görebiliyoruz. 1 numaral› tablo ekonomi-
           ve Orta Yüksek Teknolojili’ ürünler teknoloji-yo-  nin en büyük 500 flirketinin teknolojik performan-
           ¤un ürün say›lmakta ve rekabetçili¤in ölçüsü     s›yla ilgilidir. Bu kesim 2012’de yüzde 2.8, 2013’te



                        TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


                        taraf›ndan kapsaml› bir devlet yar-  mekle birlikte sa¤l›k turizmi, film, e¤itim ve bili-
                        d›m› program› bafllat›lm›flt›r.       flim sektörlerinin beklenen at›l›m› yapabilmesi
                           Bahsi geçen program kapsam›n-    için “markalaflma” odakl› biçimde desteklenmesi
                        da; sa¤l›k kurulufllar›, sa¤l›k turizmi  gerekti¤i tespit edilmifltir. Teknik müflavirlik ve
                        flirketleri, film yap›mc›s› ve da¤›t›m-  mimarl›k sektörlerimizin ise müteahhitlik firma-
                        c›s› flirketler, biliflim flirketleri, tek-  lar›m›z›n yurtd›fl›nda katmade¤eri ve ölçe¤i daha
                        nokentler, yüksek ve orta ö¤retim   yüksek projeler üstlenebilmesi, böylece “mevcut
                        kurumlar›, mimarl›k ve mühendislik  küresel güçlerinin” artt›r›lmas› hedefi çerçeve-
                        flirketleri ile ad› geçen sektörlerde  sinde desteklenmesinin gere¤i anlafl›lm›flt›r.
                        faaliyet gösteren iflbirli¤i kuruluflla-  Bu çerçevede, bahsi geçen “markalaflma
                        r›n›n yurtd›fl› pazarlara eriflim sa¤-  program›” kapsam›nda, hizmet sektörüne özgü
                        lanmas›na yönelik tan›t›m, pazarla-  kriterler çerçevesinde de¤erlendirilecek kuru-
             ma ve dan›flmanl›k faaliyetlerine, deste¤in türü-  lufllardan belirlenecek düzeyin üzerinde kalan,
             ne göre de¤iflmekle birlikte genel olarak harca-  hizmet ihracat› potansiyeli en yüksek kuruluflla-
             malar›n yüzde 50’si ila yüzde 90’› aras›nda de¤i-  r›n yurtd›fl›nda markalaflmas›na yönelik harcama
             flen oranlarda destek ödemeleri yap›lmaktad›r.   kalemlerinin desteklenmesi öngörülmekte; ayr›-
               Bahse konu Tebli¤lerin uygulama dönemi kap-  ca, Döviz Kazand›r›c› Hizmet Ticaretinin Destek-
             sam›nda edinilen deneyim ve sektörlerden al›nan  lenmesi Hakk›nda Tebli¤’in, güncel geliflmeler,
             geri bildirimler, sözkonusu destek program›n›n  sektörel talepler ve uygulamada edinilen tecrü-
             yararl› sonuçlar do¤urmaya bafllad›¤›n› göster-  beler çerçevesinde gözden geçirilerek yeni des-

            26 KobiEfor Kas›m 2014
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31