Page 26 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 26
KAPAK
racat yapmaktad›r. Birim fiyat karfl›laflt›rmas›nda- 1 ‹SO 500’DE TEKNOLOJ‹DE
ki bir di¤er önemli nokta da ihracattaki lojistik ma-
liyetleridir. Uzak pazarlarda rekabet gücü kazan- YARATILAN KATMADE⁄ER
man›n en önemli yolu yükte hafif pahada a¤›r, yük-
sek sofistikasyon düzeyindeki ürünlerin ihracat›na TEKNOLOJ‹
geçmektir. Lojistik maliyetin d›fl ticaretimizde ne YO⁄UNLU⁄U 2013 2012
büyük bir engel teflkil etti¤ini Türkiye–Çin ticareti- Yüksek 2.5 2.8
ne bakarak görebiliriz:
l Çin 3.8 milyon tonluk mal ile Türkiye’ye 21 Orta yüksek 17.8 17.6
milyar dolarl›k ihracat yap›yor. Orta düflük 43.6 44.4
l Türkiye Çin’e; 8 milyon tonluk mal ile ancak Düflük 36.1 35.2
2.8 milyar dolarl›k ihracat yapabiliyor. Kaynak: ‹SO 500
Türkiye’nin Çin’e ihracat›nda lojistik maliyeti,
Çin’in Türkiye’ye ihracat›ndaki lojistik maliyetin- 2 ‹MALAT SANAY‹S‹NDE ‹HRACAT VE
den 2.5 kattan da biraz fazla oluyor. ‹THALATTA TEKNOLOJ‹ YO⁄UNLU⁄U
Teknoloji-yo¤un ürünler satmal›y›z
Türkiye ekonomisinin rekabet gücünün bugün- Yüzde ‹HRACAT ‹THALAT
kü durumuna ve de¤iflim kapasitesine bakacak (FOB) (CIF)
olursak ne görmekteyiz? Toplam imalat sanayi 100.0 100.0
Türkiye; ihracata dayal› sürdürülebilir büyüme Yüksek teknolojili ürün 3.3 14.0
modelini, küresel ekonomideki konumu gere¤i, Orta yüksek tek. ürün 31.4 42.7
rekabetçi bir ekonomiye sahip olmas› gerekti¤i
için seçmifl, 2023 vizyonunda da bu noktaya odak- Orta düflük tek. ürün 30.8 29.1
lanm›flt›r. Türkiye’nin bu seçimi; “zorunlu” oldu¤u Düflük teknolojili ürün 34.5 14.2
için tart›flma d›fl›nda ise tart›fl›lacak konu, reka- Kaynak: TÜ‹K -2013
betçi bir ekonomiye nas›l sahip olaca¤›m›z ve bunu
nas›l yapaca¤›m›zd›r. olarak kabul görmektedir.
Rekabetçili¤in anahtar kavram› teknolojiye Türkiye ekonomisinin teknoloji yo¤unlu¤unu
dayal› katmade¤er üretimidir. Bu kriter; ekono- 2012-2013 y›llar› ba¤lam›nda 1 ve 2 numaral› tab-
mideki “teknoloji yo¤unlu¤u” ile ölçülür. ‘Yüksek lolardan görebiliyoruz. 1 numaral› tablo ekonomi-
ve Orta Yüksek Teknolojili’ ürünler teknoloji-yo- nin en büyük 500 flirketinin teknolojik performan-
¤un ürün say›lmakta ve rekabetçili¤in ölçüsü s›yla ilgilidir. Bu kesim 2012’de yüzde 2.8, 2013’te
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
taraf›ndan kapsaml› bir devlet yar- mekle birlikte sa¤l›k turizmi, film, e¤itim ve bili-
d›m› program› bafllat›lm›flt›r. flim sektörlerinin beklenen at›l›m› yapabilmesi
Bahsi geçen program kapsam›n- için “markalaflma” odakl› biçimde desteklenmesi
da; sa¤l›k kurulufllar›, sa¤l›k turizmi gerekti¤i tespit edilmifltir. Teknik müflavirlik ve
flirketleri, film yap›mc›s› ve da¤›t›m- mimarl›k sektörlerimizin ise müteahhitlik firma-
c›s› flirketler, biliflim flirketleri, tek- lar›m›z›n yurtd›fl›nda katmade¤eri ve ölçe¤i daha
nokentler, yüksek ve orta ö¤retim yüksek projeler üstlenebilmesi, böylece “mevcut
kurumlar›, mimarl›k ve mühendislik küresel güçlerinin” artt›r›lmas› hedefi çerçeve-
flirketleri ile ad› geçen sektörlerde sinde desteklenmesinin gere¤i anlafl›lm›flt›r.
faaliyet gösteren iflbirli¤i kuruluflla- Bu çerçevede, bahsi geçen “markalaflma
r›n›n yurtd›fl› pazarlara eriflim sa¤- program›” kapsam›nda, hizmet sektörüne özgü
lanmas›na yönelik tan›t›m, pazarla- kriterler çerçevesinde de¤erlendirilecek kuru-
ma ve dan›flmanl›k faaliyetlerine, deste¤in türü- lufllardan belirlenecek düzeyin üzerinde kalan,
ne göre de¤iflmekle birlikte genel olarak harca- hizmet ihracat› potansiyeli en yüksek kuruluflla-
malar›n yüzde 50’si ila yüzde 90’› aras›nda de¤i- r›n yurtd›fl›nda markalaflmas›na yönelik harcama
flen oranlarda destek ödemeleri yap›lmaktad›r. kalemlerinin desteklenmesi öngörülmekte; ayr›-
Bahse konu Tebli¤lerin uygulama dönemi kap- ca, Döviz Kazand›r›c› Hizmet Ticaretinin Destek-
sam›nda edinilen deneyim ve sektörlerden al›nan lenmesi Hakk›nda Tebli¤’in, güncel geliflmeler,
geri bildirimler, sözkonusu destek program›n›n sektörel talepler ve uygulamada edinilen tecrü-
yararl› sonuçlar do¤urmaya bafllad›¤›n› göster- beler çerçevesinde gözden geçirilerek yeni des-
26 KobiEfor Kas›m 2014